به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمهیداتی اندیشیده شد تا تفریغ بودجه سال ٩٩، ۴ ماه زودتر ارائه شود و در خبرها نیز رییسجمهور بخشنامه ۱۴۰۱ را دیروز ابلاغ کرد.
رییس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: ما زمانی که در تاریخ ۳۱ شهریور گزارش تفریغ بودجه را دادیم دولت می تواند با چشم بازتری بودجه سال آینده را تدوین کند و مجلس نیز با چشم بازتری بودجه را تصویب کند و اصلاحات لازم را انجام دهد که موضوع بسیار مبارکی بود. در کنار آن نیز ما گزارشهای مستمر دوماهه ۱۴۰۰ را در جلسه غیرعلنی و عملکرد بودجه۶ ماهه ۱۴۰۰ را نیز به نمایندگان ارائه کردیم تا ببینیم چه وضعی داریم و تراز عملیاتی، تراز سرمایه و تراز مالی چه وضعیتی دارد.
بذرپاش در ادامه عنوان کرد: در بودجه سال ۹۸ تا امسال اتفاقی که در پیکره بودجه افتاده این است که همین میزان که از فروش نفت ما کاسته شده و سرفصلی به نام اوراق اضافه شده است و اوراق و اوراق مالی اسلامی که قالب های مختلف دارد به جای نفت قرار داده شده است. به نوعی که برای تراز منفی کسری سرمایه و ناترازی بخش سرمایهای که فروش نفت اهم آن است با تراز مالی اوراق رفع می شود به این معنا که ما برای کسری فروش نفت را از محل اوراق و تنخواه های دولت نزد بانک مرکزی استفاده می کنیم
وی در ادامه عنوان کرد: در شش ماه سال ۹۷ نیز همین گونه بود و این موضوع خبر بدی نیست اما نباید در سنواتی که کسری درآمدهای منابع کشور را داریم از محل فروش اوراق جبران کنیم. اوراق برای زمانی مناسب است که تمام مبالغی که از آن نصیب دولت میشود در حوزههای شناختی و سرمایهگذاری یا همان بودجه عمرانی قدیم بود، باشد و اثر خوبی دارد اما اگر همه هزینههای جاری را با آن پوشش دهیم این اتفاق خوبی نیست.
بذرپاش با اشاره به بیماری اقتصادی در کشور که از ۵۰ سال قبل اتفاق افتاده است، تصریح کرد: رشد متوسط سالیانه ۲۵ درصد نقدینگی است و ما هر ساله رشد نقدینگی داشتهایم و امروز نقدینگی ما ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. زیرا ما کسری درآمدهای خود بین منابع و مصارف را از چند محل منابع بانک مرکزی ، انتشار اوراق و یا تسهیلات تکلیفی و یا صندوق توسعه جبران می شود که هیچکدام در اصل خوب و مطلوب نیست اما در سال ٩٩نیز این اتفاق افتاد و کسری منابع را جبران کردیم.
رییس دیوان محاسبات کشور عنوان کرد: ما مجبور بودیم تا از این محل ها کسری بودجه را جبران کنیم زیرا مصارفی مثل حقوق، دستمزد و هزینه های مستمر به کارکنان دولت، پایان خدمت و بازنشستگی میدهیم. اتفاق دیگری که افتاد حوزه مصارف تملک دارایی که همان بودجه عمرانی قدیم است به صورت قابل قبول پرداخت شد اما کم کم به دلیل قیمت تمام شده خدماتی که نسبت به سال ۹۸ اتفاق میافتد ۳۰ درصد کاهش پیدا کردند و پروژههای عمرانی ما در سراسر کشور که محل اشتغال و تولید در کشور است از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. به این دلیل قیمت تمام شده کالا و خدمت افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در گزارش تفریغ سال ۹۹ یک عدد اعلام شد که عدد مهمی است و آن هم یارانه پنهان است یارانه پنهان ما بیش از یک میلیون و۶٠٣ هزار میلیارد تومان و بخش اعظم آن هم یارانه گاز مصرفی است و حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه گاز مصرفی در شبکه و گازهایی که سوخته می شود از بین میرود که دو برابر بودجه عمومی کشور و ۴۵ درصد نقدینگی کل کشور است و همچنین دو برابر بودجه عمومی کشور است که به همین دلیل این موضوع را در گزارش تفریغ بودجه آورده ایم تا نمایندگان مجلس کاملاً بدانند چه میزان یارانه پنهان اتفاق میافتد و پرداخت میشود.
وی ادامه داد: باید به اطلاع نمایندگان برسد که تفاوت قیمت فروش چه در داخل و چه در خارج بررسی می شود و یا یارانه پنهان کالاهای اساسی یک عدد تکاندهندهای است البته نباید این عدد را به مردم تحمیل کنند و مردم باید با نرخ متعادل کالا و خدمات دریافت کنند اما باید بدانیم در اقتصاد ما دو برابر بودجه عمومی یارانه پنهان وجود دارد و باید در برنامهریزی تصمیمگیری کنیم.
بذرپاش در خصوص پیشنهادات دیوان محاسبات تصریح کرد: ما به جای درآمد نفتی باید فکر اساسی کنیم یکی از بهترین منابع ما منابع معدنی کشور است. ذخایر شناسایی شده قطعی ما حدود ۵۲ میلیارد تومان است اما عددی که استخراج میشود تنها حدود ۵۰۰ میلیون تن است یعنی ما زیر یک درصد از معادن خود برداشت میکنیم و سهم معدن از تولید ناخالص کشور زیر یک درصد است.
وی با بیان اینکه پیشنهاد اصلاح ساختار بودجه را داشتیم،ادامه داد: نیاز است رابطه نفت و دولت حتما اصلاح شود. ما در قانون بودجه های سنواتی برنامه های توسعه پنجم و ششم درصد از محل فروش نفت را به نفت می دهیم و در حال حاضر مصارف نفت بیش از این ۱۴/۵درصد شده است و این روش غلط است و نفت و دولت هر دو ناراضی هستند و بودجه را نیز دچار آشفتگی کرده است بنابراین اصلاح نیاز است.
رییس دیوان محاسبات تصریح کرد: پیشنهاد دیگر ما تمرکز جدی برای بهره برداری و پوشش دادن کسری درآمدی و منابع کشور است. یکی دیگر از راه درآمدهای ما که در برنامه محقق شده است مالیات گمرکی است که در شش ماه امسال نیز طبق برنامه پیش رفته ایم و سال قبل نیز حدود ١٠١ درصد محقق شد.
وی ادامه داد: نیاز است بخش جدیدی از مالیات گمرکی را زنده کنیم. بالای ۲۱۳ هزار میلیارد تومان معوق مالیاتی است که خود سازمان بودجه قبول کرده و اعلام کرده ۱۷۵ هزار میلیارد تومان غیر قابل وصول است که همچین موضوعی وجود ندارد و اگر مجلس کمک کند و احکامی در بودجه ۱۴۰۰ قرار دهد تا درآمدهای معوقه بیاید درآمد مالیاتی مرتب تر می شود. در نتیجه درآمدهای جایگزین نفت به ویژه در حوزه معدن کاهش درآمد نفت را جبران می کند و نیازی به انتشار اوراق به این میزان نیست به این معنا که از سطح واگذاری داراییهای مالی کم میشود و به دارایی های سرمایه اضافه می شود.
نظر شما