نماینده یونسکو از کاروانسرای شاه عباسی هریس دیدن کرد

تبریز- ایرنا- ارزیاب و کارشناس سازمان جهانی یونسکو در راستای ثبت کاروانسرای شاه عباسی گویجه بئل شهرستان هریس در فهرست میراث جهانی، آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

به گزارش ایرنا، این بازدید امروز با همراهی محمدحسین طالبیان؛ مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیر پرونده های ثبت جهانی وزارت، حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و معاونین مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی استان، خاکپور فرماندار شهرستان هریس و خدابخش فرماندارشهرستان اهر و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی انجام شد.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در محل کاروانسرای گویجه بئل هریس گفت: بازدید میدانی ارزیاب یونسکو از کاروانسرای شاه عباسی گویجه بئل هریس و حریم و عرصه آن جهت قرارگیری در فهرست میراث جهانی یونسکو انجام گرفت.

 محمد حسن طالبیان اظهار کرد: ۵۶ کاروانسرا از۲۴ استان کشور در فهرست نامزدی ثبت جهانی قرار گرفته که چهار مورد در آذربایجان شرقی  است که یکی از این کاروانسراها، کاروانسرای شاه عباسی گویجه بئل شهرستان هریس  است که ارزیاب یونسکو با حضور در محل این کاروانسرا نسبت به بررسی کاروانسرا و حریم و عرصه آن اقدام کرد که طی امروز و فردا تمام چهار کاروانسرا مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی افزود: از تعداد کل ۵۶ کاروانسرای در فهرست ثبت جهانی، بررسی حدود ۳۹ کاروانسرا توسط ارزیاب اول انجام یافته و ارزیابی بقیه کاروانسراها نیز آغاز شده که یکی از آنها کاروانسرای شاه عباسی گویجه بئل در شهرستان هریس در آذربایجان شرقی است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: امیدواریم که پس از این ارزیابی‌ها پرونده کاروانسراهای ایرانی که یکی از بزرگترین پرونده‌های جهانی و زنجیره‌ای است در نشست کمیته میراث جهانی که برگزار خواهد شد، تکمیل شده و در فهرست قرار گیرد.

وی با بیان  اینکه ۸۰۰ کاروانسرا در فهرست آثار ملی قرار دارد گفت: از این تعداد ۱۶ کاروانسرا در استان آذربایجان شرقی قرارداد و مستندات حدود هزار کاروانسرا نیز موجود است و این آثار موجود یکی از آثار معماری ایران بوده که نشانگر نبوغ ایرانیان در آن زمان است.

وی افزود: در واقع این کاروانسراها به عنوان الگوهای اولیه و مادر بسیاری از بناها بوده‌اند و یک شبکه کاروانسرا است که در راههای مختلف از جاده ابریشم تا شاه راه خراسان از جنوب تا شمال و از خلیج فارس تا دریای خزر ادامه دارد و به همین دلیل سالهاست تلاش می کنیم این راه ها و کاروانسراهای بین راهی را احیا کنیم.

مشاور وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: بسیاری از این کاروانسراها تبدیل می شوند به هتل کاروانسرا یا مراکز پذیرایی وبه مسافران وگردشگران که ازاین مسیر عبور می کنند خدمات ارایه خواهند داد، درواقع عملکرد سابق را خواهند داشت.

طالبیان تشریح کرد: شکل‌گیری کاروانسراها از دوره هخامنشی شروع شده و به دوره‌های بعدی می‌رسد و نمونه‌های مختلفی را برای پرونده کاروانسراهای ایرانی انتخاب کردیم که همه اینها الگوهای مختلفی را تشکیل می‌دهند، قدمت‌ آنها از دوره ساسانی شروع می‌شوند تا دوره قاجار ادامه دارد و یکی از این نمونه‌های کاروانسرای شاه عباسی گویجه بئل  بوده که به  صورت سرپوشیده است و در مجموع در کل کشور فقط چهار نمونه کاروانسرای سرپوشیده داریم.

وی در تشریح  ساختار کاروانسراها گفت: برخی ازاین کاروانسرا ها سنگی مثل کاروانسرای گویجه بئل هریس وبرخی ترکیبی از آجر و سنگ و بعضی آجری و برخی خشتی هستند که نشان از تنوع کاروانسراها در کشور را نشان می دهد و هیچ کاروانسرایی با دیگری یکی نیست.

طالبیان افزود: معماران ما باید برای ساخت هتل ها و پذیرایی های بین راهی باید از معماری کاروانسراها الگو بگیرند وتداوم دهند طراحی هایی که در دوره های مختلف از ساسانی تا قاجار دراین ۵۶ کاروانسرا هست.

وی ادامه داد: کاروانسرای گویجه بئل ازدوره صفوی است و از چاپارخانه های دوره هخامنشی می باشد و از یک الگوی کاملا ایرانی با نبوغ معماران ایرانی بوجود آمده که درجهان بی نظیر هست.

وی گفت: این موضوع نشان از نمونه‌های معماری در تنوع اقلیمی است و امیدواریم که با همت مسؤولان کشوری و استانی شاهد ثبت جهانی این کاروانسراها باشیم و در کنار آن انشاالله به زودی از این کاروانسرای گویجه بئل هریس برای خدمات مسافر بین راهی با کمترین دخالت بهره خواهیم برد.

به گزارش ایرنا، این بنا دارای ۱۰۹۱ متر مربع عیان است که در تاریخ ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کاروانسرای شاه عباسی گویجه بئل یکی از بناهای تاریخی و ثبت شده شهرستان هریس است که در گردنه گویچه بئل واقع در۹۳ کیلومتری تبریز در مسیر جاده تبریز- هریس واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha