۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84509891
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

شکوه وحدت در دیار قومیت‌ها و فرهنگ‌ها

۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۱
کد خبر: 84509891
شکوه وحدت در دیار قومیت‌ها و فرهنگ‌ها

بجنورد- ایرنا- شکوه وحدت در دیار قومیت‌ها و فرهنگ‌ها (خراسان شمالی) به گونه ای است که نه تنها جلوه‌هایی از معرفت و برادری را به نمایش گذاشته بلکه پی بردن به تفاوت های مذهبی مردمان این دیار را نیز کاری بس دشوار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گفتمان این روزهای تمامی مراکز و محافل فرهنگی کشور، حول محور واژه وحدت و ضرورت حفظ آن می چرخد، واژه ای که حضرت امام خمینی(ره)  با ابتکار تاریخی خود برای نامگذاری هفته ای مصادف با ولادت رسول اکرم(ص) در تقویم جمهوری اسلامی ایران برگزید تا بار دیگر به همدلی مسلمانان شیعه و سنی معنایی تازه بخشد و مانع از آمدن اختلافات به متن و اشتراکات به حاشیه شود.

در این میان خراسان شمالی نیز با داشتن قومیت های گوناگون ترک، کرد، تات، بلوچ و ترکمن این واژه را به خوبی معنا کرده است به گونه ای که زندگی مسالمت آمیز و صمیمی برادران شیعه و سنی استان از سال های بسیار دور، گواهی راستین بر این ادعاست.

پازل وحدت در دیار قومیت‌ها و فرهنگ‌ها

در واقع سال های درازی است که در روستاها و شهرهای استان، برادران اهل سنت فارغ از هر گونه کوچکترین تنشی در کنار برادران شیعه در کمال احترام همزیستی داشته اند و در شب های محرم، تاسوعا و عاشورا به سبک و سیاق خود یاد سالار شهیدان را گرامی داشته اند و یا در جشن میلاد رسول اکرم (ص) با برادران شیعه به شادمانی پرداخته اند.

اما خلاصه کردن این یکدلی و وحدت در احترام به برخی آیین های گذشته یکدیگر خلاصه نمی شود به گونه ای که جورچین(پازل) وحدت این استان به گونه ای چیده شده است برادران اهل سنت در دوردست ترین نواحی مرزی خراسان شمالی وقتی خبر شهادت سردار دل ها را شنیدند به شدت اندوهگین شدند و از همان ساعت های اولیه شنیدن خبر این حادثه، انزجار خود را از اقدام جنایتکارانه آمریکا و ایادی استکبار اعلام کردند و در گرامیداشت یاد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهیدان جبهه مقاومت به سبک و روش خود در اندوه آن سردار شهید سوگواری کرده و اقدام به برگزاری آیین قرآن‌خوانی در ۶۰ مسجد این منطقه کردند تا هم وظیفه دینی و شرعی خود را بجا آورند و هم عزم جدی خود را برای حفظ وحدت به نمایش گذارند.

اعتقاد قلبی و عملی اهالی خراسان شمالی به وحدت

مدیر حوزه علمیه اهل سنت شهرستان مرزی رازوجرگلان با بیان اینکه اهالی خراسان شمالی اعتقادی قلب و عملی به وحدت دارند، اظهار داشت: اگرچه دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی می گفتند، وحدت رویا و خیالی بیش نیست ولی به اعتقاد مردمان اهل سنت استان، این کلمه قرآنی باور و اعتقاد راسخی است که در بسیاری از استان های کشور و بویژه در خراسان شمالی اجرایی شده است.

پازل وحدت در دیار قومیت‌ها و فرهنگ‌ها

آخوند خال محمد سرفراز افزود: تعاملات و روابط برادران شیعه و سنی در این استان به اندازه ای صمیمی و در هم تنیده است که در نگاه نخست هیچ‌گاه به تفاوت های مذهبی بین آنها پی نخواهیم برد زیرا که هیچ موقع همدیگر را رقیب خود نداستیم تا بخواهیم سراغ مسائل اختلاف برانگیز باشیم.

وی با بیان اینکه علما و بزرگان هر منطقه نقش موثری در حفظ وحدت دارند، تصریح کرد: هرگز نمی توانیم منکر نقش علما و بزرگان منطقه در حفظ و تقویت وحدت این منطقه باشیم به گونه ای آنها با همدلی بی نظیر خود در برخورد با بسیاری از عوامل تفرقه برانگیز منطقی و هوشیارانه عمل کرده اند.

آخوند سرفراز با اشاره به اینکه وحدت به معنای تغییر مذهب نیست، خاطرنشان کرد: مقصود از وحدت اسلامی این نیست که شیعیان، سنی و یا سنی ها شیعه شوند بلکه به این معناست که پیروان هر یک از مذاهب اسلامی، در عین حال که عقاید و احکام خود را حفظ می کنند، در روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود با مسلمانان دیگر همسو و تابع مصالح عالیه اسلام باشند به گونه ای که در برابر دشمنان اسلام همواره به صورت ید واحده عمل کنند.

حفظ وحدت واجبی شرعی و ضرورتی عقلانی است

امام جمعه اهل سنت رازوجرگلان نیز با تاکید بر اینکه حفظ وحدت واجبی شرعی و ضرورتی عقلانی است، اظهار داشت: قرآن کریم، ماندگارترین اثر تاریخی بشر است که همواره بر حفظ وحدت و تقویت آن تاکید و بر تمامی بزرگان و اندیشمندان فرض کرده است تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

آخوند رحیم صمدی افزود: حفظ وحدت از آن رو واجبی شرعی و ضرورتی عقلانی است که بی توجهی به آن زیان های سختی را به اسلام وارد می کند و شرایط را برای تسلط کفار فراهم می کند.

پازل وحدت در دیار قومیت‌ها و فرهنگ‌ها

وی با اشاره به وحدت قرآنی در خراسان شمالی گفت: مردم خراسان شمالی بویژه شهرستان مرزی رازوجرگلان با وجود محرومیت هایی هیچگاه به ادعاهای بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی توجه نکردند بلکه با وحدتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جانی دوباره گرفت، همیشه در عرصه هایی چون انتخابات و سایر حماسه های سیاسی خوش درخشیده اند.

آخوند صمدی افزود: در واقع آنها از سال های بسیار دور به خوبی درک کرده اند که کوبیدن بر طبل اختلاف نه تنها با اسلام بلکه با هیچ دیدگاه سالمی همخوانی ندارد و جز ضرر و زیان برای اسلام بازخوردی نخواهد داشت.

وحدت شیعه و سنی هیچ‌گاه سیاسی نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز گفت: وحدت شیعه و سنی، وحدتی سیاسی، مقطعی و موردی نیست بلکه وحدتی اعتقادی و نشات‌گرفته از عقاید و آرمان‌های والای دینی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری با بیان اینکه اهالی خراسان شمالی همیشه به ندای وحدت لبیک گفته اند، افزود: وحدت برادران شیعه و سنی کشور از نوع اعتقادی و قلبی  است زیرا که شیعه و سنی خدای واحد، قرآن واحد، پیامبر واحد و هدف و مسیر واحد داشته و اشتراکات فراوانی در اصول و فروع دینی دارند.  

پازل وحدت در دیار قومیت‌ها و فرهنگ‌ها

وی اظهار داشت: در این میان وحدت نظام استکباری آمریکا و شوروی سابق برای نابودی نظام نوپای اسلامی در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب مقطعی و منفعتی بود که محکوم به شکست است.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اینکه هیچ‌ یک از مذاهب پنج‌گانه شیعه و سنی مذهب دیگر را نفی و تکفیر نکرده است، گفت: ما همه همدیگر را مسلمان می‌دانیم و نسبت به هم حق و حقوقی داریم و بر این اساس باید جان، مال و آبروی مسلمان دیگر را محترم شماریم.

وی افزود: مسلمانی قاعده و تکلیف دارد و تکلیف ما این است که قاعده برادری و اخوت را نسبت به یکدیگر حفظ کرده و در برابر دشمنان ید واحده باشیم.

امام جمعه بجنورد گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری موضوع وحدت شیعه و سنی امری واجب و اختلاف و توهین حرام است، بر این اساس تفرقه‌افکنی و توهین به مذاهب دیگر خلاف فتوای صریح امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: ریشه همه این اختلافات و تفرقه‌ها نیز به دشمن مستکبر و مشترک ما بازمی‌گردد؛ از این‌ رو باید همه ما هوشیار بوده و برای تقویت وحدت بین مسلمانان تلاش کنیم.

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است و اهل تشیع معتقدند که آن حضرت در ۱۷ ربیع الاول متولد شده است.

با ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha