استاد حوزه علمیه: خودمحوری در اسلام مردود است

تهران- ایرنا- مریم السادات طباطبایی استاد حوزه علمیه کرمان تاکیدکرد: تمام مکتب‌های بشری براساس خودمحوری است در حالی که اسلام به شدت با این دیدگاه مخالفت می‌کند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، طباطبایی استاد حوزه علمیه کرمان، در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به اعتراف دانشمندان بزرگ و منصف جهان در آسمانی بودن قرآن و مطابقت کامل محتوای آن با خرد و فطرت بشری، تصریح کرد: سعادت دنیوی و اخروی انسان در گرو عمل کردن به قرآن است.

وی با بیان این که خداوند تبارک و تعالی آیه ۱۰ سوره حجرات می‌فرماید: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ: در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید» گفت: خداوند تعالی در این آیه از پیوند برادری به عنوان یک اصل بسیار عمیق نام می‌برد.

طباطبایی در ادامه اظهارکرد: پیامبراکرم محمد(ص) می‌فرماید: المسلم أخو المسلم، لا یظلمه ولا یخذله ولا یکذبه ولا یحقره. مسلمان برادر مسلمان است. به او ظلم نمی‌کند. در سختی‌ها او را تنها نمی‌گذارد. به او دروغ نمی‌گوید و او را تحقیر نمی‌کند؛ و امام صادق (ع) می‌فرماید: مومن برادر مومن است، به منزله چشم و راهنمای اوست، هرگز به او خیانت نمی‌کند، ستم روا نمی‌کند. با او غش و تقلب نمی‌کند، هر وعده‌ای را به او می‌دهد، تخلف نخواهد کرد.

او با بیان این که ما در اسلام ما بحث خودمحوری نداریم، توضیح داد: تمام مکتب‌های بشری براساس خودمحوری است در حالی که اسلام به شدت با این دیدگاه مخالفت می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: انسانی که خود را به اخلاق الهی زینت داده باشد، شکرگزار، اهل صبر و نماز، اهل تلاش و سعی و همت، عدالت محور،اهل عفو و بخشش، ظلم ستیز و بخشنده است و تواضع و فروتنی را در خود نهادینه کرده است، دوست دارد این اوصاف در برادر مسلمان او هم وجود داشته باشد.

استاد حوزه علمیه کرمان با بیان این که کسی که به دنبال ترویج رذائل اخلاقی و ایجاد تفرقه باشد، باید در مسلمانی او شک کرد، خاطرنشان کرد: قلب مسلمان، قلبی رئوف و مهربان است و هرگز حسادت و کینه و دشمنی در آن راه ندارد.

مرادف: هرکسی که راه صلح را بپیماید، مسلمان واقعی است

استاد حوزه علمیه: خودمحوری در اسلام مردود است

الکین علی مرادف معاون دانشگاه الهیات باکو در دهمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: دین اسلام، دین صلح است، صلح هم در ظاهر و هم در باطن اسلام دیده می‌شود؛ در واقع، اسلام و صلح یک ریشه واحد دارند و در معنا و مفهوم با یکدیگر تفاوتی ندارند. خداوند متعال اسلام را همان مسیر صلح می‌داند؛در قرآن کریم آمده است: «خداوند به وسیله آن، کسانی را که خشنودی او را دنبال می کنند به راه‌های سلامت که تأمین کننده نیکبختی آن‌هاست رهنمون می‌شود و آنان را در پرتو علم خود از تاریکی‌ها بیرون می‌آورد و هدایت‌شان می‌کند».
 
وی افزود: خداوند عزوجل خود بزرگترین ترویج‌کننده صلح است به همین دلیل در جای جای قرآن کریم شاهد آن هستیم که خداوند انسان‌ها را به اسلام دعوت می‌کند، «سلام» (به معنی صلح) یکی از اسماء حسنی است بنابراین، وظیفه مسلمانان است تا در جای جای جهان هستی در مسیر صلح گام بردارند.

مرادف گفت: در واقع هرکسی که راه صلح را بپیماید، مسلمان واقعی است و پادش او نیز همان «دار السلام» یا «سرای عافیت» در آخرت است، اینجاست که باید خداوند متعال را به دلیل اینکه اسلام را روزی ما قرار داد، شاکر و سپاسگزار باشیم. چه زیباست زمانی که ما با یکدیگر مواجه می‌شویم از واژه «سلام» استفاده می‌کنیم. این واژه بزرگترین و بهترین حلقه ارتباط میان مسلمانان است. کما اینکه پیامبر خدا (ص) نیز فرمودند: «سلام کردن را در میان خود فراگیر کنید».

معاون دانشگاه الاهیات باکو تصریح کرد: این شریعت اسلام است که به صورت عادلانه مرز میان صلح و جنگ را مشخص کند در واقع اسلام به جامع‌ترین و عادلانه ترین شکل میان جنگ و صلح قضاوت می‌کند؛ آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که اسلام «صلح» را اساس رفتار مسلمانان با یکدیگر و با غیر مسلمانان قرار داده و جنگ را نیز به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با تجاوزگری قرار داده است تا بتوانیم از این رهگذر از جان، مال و نوامیس خود حفاظت و حراست کنیم.

 وی در همین خصوص ادامه داد: از دیدگاه ما «صلح» به معنای زندگی و «جنگ» به معنای مرگ است؛ خداوند متعال انسان‌ها را خلق نکرده است تا آن‌ها با یکدیگر بجنگند و در جنگ کشته شوند همه می‌دانیم که پیامبر اکرم (ص) توسط کافران مورد آزار و اذیت واقع شدند اما صبر پیشه کردند. زمانی که صحابه از ایشان کسب اجازه کردند تا به جنگ با کافران بروند، ایشان در پاسخ گفتند: «من به جنگیدن امر نشده‌ام»؛ بنابراین، اسلام جنگ را برنمی‌تابد؛ هرچند که طرف شرکت‌کننده در جنگ نسبت به تداوم آن تمایل داشته باشد.

 وی تصریح کرد: جنگ و جهاد تنها برای حفاظت و حراست از اسلام در برابر تجاوزِ تجاوزکاران قرار داده شده است، اسلام تحت هیچ شرایطی تفرقه و جدایی را برنمی‌تابد و باید از تفرقه و جدایی اجتناب کرد همانطور که در قرآن کریم، مسلمانان و مؤمنان به وحدت و همبستگی دعوت شده‌اند.

معاون دانشگاه الاهیات باکو اظهار کرد: تحقق وحدت و همبستگی در جوامع اسلامی جز از طریق پایبندی به شروط و ضوابطی که در آیات مختلف قرآن کریم تشریح و تبیین شده‌اند، میسر نخواهد بود؛ برپایی دین اسلام، پایبندی به وحدت و یگانگی خداوند و نیز اجتناب از انواع و اقسام شرک ازجمله اصولی هستند که قرآن کریم بر روی آن‌ها تأکید کرده است همه ما میدانیم که وحدت درست در نقطه مقابل تفرقه قرار دارد، بنابراین ما باید در مسیر وحدت و نه در مسیر تفرقه، حرکت کنیم.

وی  در ادامه به گسترش و شکوفایی دین اسلام در آذربایجان اشاره کرد و گفت: آذربایجان سرزمینی است که در آن پیروان ادیان مختلف زندگی می‌کنند و  مساجد فراوان دیگری در شهرهای مختلف آذربایجان وجود دارند که اقشار مختلف مسلمانان در آن‌ها به عبادت می‌پردازند، افزون بر این، ملت آذربایجان نقش بسیار مهمی در تأسیس مؤسسه تمدن اسلامی و ارتقاء سطح فعالیت‌های دینی و علمی آن داشته‌اند.
 
مرادف ادامه داد: نهادهای مختلفی نظیر «اداره مسلمانان قفقاز» و «کمیته دولتیِ همکاری با مؤسسات دینی» در جمهوری آذربایجان در زمینه تقویت وحدت اسلامی فعالیت داشته و دارند؛ دولت آذربایجان همواره بر لزوم برقراری روابط مستحکم با دولت‌ها و سازمان‌های اسلامی ازجمله سازمان همکاری اسلامی، یونسکو و دیگر سازمان‌ها اصرار داشته است و در طول سال‌های اخیر نیز دولت آذربایجان اقدامات زیادی را در زمینه تقویت وحدت و همبستگی اسلامی انجام داده است.

معاون دانشگاه الاهیات باکو اذعان داشت: امروز تلاش برخی از گروه‌های تندرو و افراطی برای ارتباط دادن فعالیت‌ها و اقدامات تروریستی خود با ارزش‌های اسلامی، منشأ بزرگترین نگرانی در جوامع اسلامی به حساب می‌آید، آنچه که این نگرانی را بیش از پیش افزایش می‌دهد، این است که برخی رسانه‌ها از اقدامات تروریست‌ها و گروه‌های افراطی به عنوان ابزاری برای خدشه وارد کردن به چهره اسلام بهره‌برداری می‌کنند.

وی در پایان گفت: باید گفت که اختلافات و منازعات کنونی در جهان امروز دیگر از طریق راهکار نظامی قابل حل و فصل نیستند و تنها راه حل و فصل این اختلافات، تلاش برای یافتن راهکاری به منظور تحقق صلح است در واقع این مهم جز از طریق مذاکره و تفاهم دوجانبه محقق نخواهد شد.

ریاض عباسی: گفت‌ وگو مهم ترین راه دفع منازعه است

استاد حوزه علمیه: خودمحوری در اسلام مردود است

عمر ریاض عباسی استاد دانشگاه ملی زبان های نوین اسلام آباد در دهمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: هنگامی که ما در مورد مدیریت منازعه صحبت می‌کنیم باید به آموزه‌های قرآن رجوع کنیم زیرا قرآن کریم برای ما دکترین مشخصی در خصوص مقابله با تعارض و منازعه فراهم کرده است برای مثال در سوره الحجرات خداوند متعال می‌فرماید: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما»  اگر دو طایفه از مومنان با هم بجنگند، میان آنها صلح برقرار کنید بنابراین این راه حلی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است.

وی به بیان اقداماتی برای مدیریت منازعه پرداخت و گفت: در ابتدا باید راهکار‎های ایجاد صلح را فراهم کنیم بنابراین زمانی که با فرآیند مناقشه و جنگ مواجه می‌شویم باید اول به قرآن رجوع کنیم این مسئله طبیعی است که  انسانها در زندگی خود با عقاید مختلفی مواجه هستند اما راه پذیرش این عقاید مختلف جنگ و خونریزی نیست.

عباسی در ادامه به بیان راه حل های ایجاد صلح برای دفع منازعه پرداخت و اظهار کرد: مهم ترین و اولین راه حل گفت‌وگو است، در واقع این یک ابتکار عمل است که بتوان بر سر میز مذاکره نشست و به نظرات دیگران گوش داد، اما چنانچه از طریق گفتگو به نتیجه نرسیم، در آن صورت می‌توان از طریق مذاکره وارد عمل شد، مذاکره به معنی اظهار نظر همراه با گفتگو است و تفاوت جزئی با گفتگو دارد باید گفت مذاکره به این معنا است که دولتمردان و سیاستمداران می توانند سر میز بنشینند و نظرات خود را به صورت فیمابین به اشتراک گذارند و سپس بحث خود را بر اساس حق انتخاب خود و وضعیت موجود، دنبال نمایند.
 
استاد دانشگاه ملی زبان های نوین اسلام آباد ادامه داد: اگر چنانچه افراد  نتوانستند از طریق مذاکره به نتیجه برسند، در آن صورت پارامتر دیگری به نام میانجیگری و وساطت وجود دارد، در این زمینه شخصی که واسطه می شود، اعم از فرد، گروه و یا کشور نقش حیاتی در به حداقل رساندن نزاع را ایفا می‌کند؛ در عصر امروز کشور های اسلامی باید واسطه هایی داشته باشند چراکه شاهد منازعه و درگیری در میان کشورهای اسلامی هستیم همانند منازعه میان عربستان و یمن و... بنابر این میانجگری و وساطت نقش حیاتی در دفع منازعه ایفا می‌نماید.
 
عباسی در همین خصوص افزود: در این میان اگر نتوانستیم از طریق وساطت نیز به صلح برسیم راه دیگری بنام داوری وجود دارد، داوری یعنی حل اختلاف در مقیاس گسترده  در این زمینه کشورهای متعددی می توانند در این فرایند شرکت کنند و نظرات خود را برای حل اختلاف ارائه دهند.

وی به بیان آخرین راهکار برای ایجاد صلح پرداخت و تصریح کرد: دادخواهی مهمترین مسئله در مسیر ایجاد صلح است اما باید بدانیم که اگر فرایند دادخواهی را آغاز کنیم هیچ دیوان کیفری برای دفاع از کشورهای اسلامی وجود ندارد چراکه دیوان بین المللی کیفری نیزطی چندسال گذشته نتوانسته راه حلی را برای حل مشکلات فلسطین، کشمیر و یا...... ارائه دهد.

عباسی اذعان داشت: امروز تشکیل دیوان کیفری برای احقاق حقوق مسلمانان مسئله مهم جهان اسلام به حساب می‌آید به این صورت که مسلمانان می‌توانند موارد منازعه خود را به دیوان کیفری اسلامی ارائه دهند تا این دیوان به مورد آنها طی فرایند حقوقی رسیدگی نماید.

استاد دانشگاه ملی زبان های نوین اسلام آباد تصریح کرد: متاسفانه مسلمانان قادر به ایجاد سازمانی نظیر سازمان ملل نشده اند، باید گفت سازمان ملل در واقعه اتحادیه‌ای برای قدرت‌های هسته‌ای جهان است و آنها هیچگاه از منافع مسلمانان و کشورهای اسلامی حمایت نمی‌کنند، این سازمان فقط حامی ایالات متحده آمریکا و سایر قدرت‌های اتمی جهان است بنابراین مسلمانان از حمایت آن محروم مانده‌اند.

عباسی با بیان اینکه امروز مسلمانان باید برای حل مشکلاتشان با یکدیگر متحد شوند، اظهار داشت: وزرای خارجه، روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای اسلامی باید برای مسئله مهم حج تصمیماتی را اتخاذ کنند و در مورد سیاست‌های خارجی خود در زمان زیارت و حج به اتفاق نظر رسند چراکه این مسئله منجر به ایجاد اتحاد و وحدت میان مسلمانان می گردد.

وی در پایان گفت: همه ما به عنوان یک مسلمان معتقد به ایجاد صلح، تسامح و تعامل هستیم  لذا باید در این مسیر در کنارهم گام برداریم  و ارزش‌های مشترکمان را مانند عدالت، تساوی، حقیقت و .....که در بین اهل کتاب مشترک است بیش از پیش به آن تاکید کنیم.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha