به گزارش ایرنا، محمدرضا دشتی اردکانی روز جمعه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: قطعه یک و دو این پروژه از سمت شیراز فعال شده و برای قطعههای سه و چهار نیز مقرر شده از ظرفیت منابع اعتباری ماده ۵۶ استفاده شود.
وی بیان کرد: برای سایر قطعههای راه آهن بوشهر-شیراز نیز طرحی در دستور کار است تا پتروشیمیها پروژه را فاینانس کنند.
دشتی اردکانی ادامه داد: از مجموع ۴۰ تا ۵۰ پتروشیمی و فازهای پالایشگاهی و توسعه ای پارس جنوبی در منطقه علسویه چنانچه هر کدام به اندازه یکهزار میلیارد تومان فاینانس کنند در مدت چند سال از محل عوارض عبور از ریل این اصل و سود سرمایهگذاران به آنها بازگردانی شود.
وی افزود: در هفتمین سفر رئیس چمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان فارس پیش بینی شده ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به پروژه راه آهن شیراز- بوشهر اختصاص پیدا کند.
دشتی اردکانی اظهار داشت: این خط ریلی بیش از اینکه کمکی به استانهای فارس و بوشهر باشد کمک به کل کشور است زیرا ظرفیتهای تولیدی بوشهر و عسلویه را وارد اقتصاد کشور کرده و رونق این عرصه را فراهم میکند.
وی افزود: بنابراین به پروژه راهآهن بوشهر-شیراز نگاه ملی وجود دارد و تلاش میشود تا با نگاهی فرا منطقهای این پروژه با شتاب بیشتری دنبال شود.
دشتی اردکانی در بخش دیگری اظهار داشت: در شرایط کنونی سهم ارزش افزوده گاز استانهای اصفهان و کرمان از استانهای فارس و بوشهر بیشتر است زیرا ارزش افزوده در زنجیره نهایی از مصرف کننده گرفته میشود که این رویکرد ارزش افزوده گاز را به استان مصرف کننده میرساند، در صورتی که این ارزش افزوده باید به تولید کننده گاز اختصاص یابد.
وی عنوان کرد: در ارتباط با سه درصد نفت و گاز نیز به واسطه اینکه گاز صادر نمیشود بایدمانند نفت معادل سازی شود تا سهم استانهای تولیدکننده به نحو مطلوبی محقق شود.
اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب با هدف سفر سه روزه و بازدید از پروژههای توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، بازدید از گلخانههای شهرستان دشتی، شرکت در شورای برنامه ریزی استان بوشهر، بازدید از بنادر و نیروگاه اتمی بوشهر وارد فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه شدند.
اعضای این کمیسیون صبح امروز از تاسیسات بندری بوشهر بازدید و در ادامه نیز بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر را به عنوان برنامه پایانی سفر خود به بوشهر در دستور کار دارند.
نظر شما