۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 2058
کد خبر: 84515474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان رضوی در آماده باش مقابله با موج ششم کروناست

مشهد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی بیمارستان‌های استان برای مقابله با موج ششم کرونا در آماده‌باش کامل هستند و تفاوت شاخص این دوره با موج‌های قبل در پلاک‌گذاری تخت‌هاست.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر شاپور بدیعی افزود: با توجه به ورود به روزهای سرد سال و به سفر اخیر وزیر بهداشت به مشهد و تاکیدات رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص موج احتمالی ششم کرونا، به تمامی بیمارستان‌ها آماده‌باش اعلام شده است.

وی اضافه کرد: با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان‌های دانشگاهی و همچنین رییس دانشکده پزشکی مشهد همانند پنج موج قبلی تخت‌های بیمارستانی ویژه‌ای برای بیماران کرونایی تدارک دیده ایم تا در صورت شیوع موج ششم غافلگیر نشویم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که جلسات کارشناسی متعددی در روزهای اخیر برگزار شده است گفت: در کنار برگزاری جلسات فوق‌العاده، بازدید از بیمارستان‌ها و ارزیابی نیروی انسانی، تخت و تجهیزات پزشکی نیز انجام شد تا با آمادگی کامل به مقابله با موج بعدی بپردازیم.

بدیعی با ذکر این نکته که سهمیه نیروی انسانی، تخت و تجهیزات پزشکی هر بیمارستان مشخص شده است افزود: تفاوت این دوره با نوبت‌های قبل در پلاک‌گذاری تخت‌ها بوده و هر تخت، طبق شماره‌گذاری صورت گرفته جانمایی می‌شود و بر اساس برنامه ریزی، با ایجاد تفاهمنامه با بیمارستان‌ها و بازدید مسوولان حوزه اعتبار بخشی، تجهیزات بیمارستانی در آستانه موج ششم بحران کرونا تقویت می شود تا در صورت ورود موج جدید اقدامات لازم در حوزه درمان به‌موقع انجام شود.

وی اضافه کرد: در جلسات برگزار شده اشکالات و چالش‌ها را به‌خوبی شناسایی کردیم و با استفاده از تجربیات موج‌های قبل با آمادگی کامل در خدمت‌ بیماران  احتمالی خواهیم بود هرچند که آرزوی همه سلامتی مردم و عدم نیاز آنان به خدمات درمانی و بیمارستانی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در پنج موج قبلی از سیستم نظام ارجاع به‌خوبی استفاده کردیم و نتایج موفق آن را هم دیدیم، مجدد این برنامه را در موج ششم احتمالی اجرا خواهیم کرد و در این خصوص برنامه‌ریزی لازم را در بحث سطح‌بندی‌ها داشته‌ایم تا شاهد مراجعه مستقیم مردم به بیمارستان نباشیم.

بدیعی افزود: در حال راه‌اندازی سامانه‌ای ویژه بیماران ترخیصی هستیم که فعالیت آن طی روزهای آینده به طور رسمی آغاز می‌شود و با راه‌اندازی این سامانه بیمارانی که پس از بهبودی ترخیص شده‌اند هم تحت نظارت و پیگیری قرار می‌گیرند تا پس از ترخیص با مشکلات عوارض بیماری مواجه نشوند و در صورت نیاز از خدمات درمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم که با مشاهده کوچکترین علایم به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز منتخب کرونا مراجعه کنند زیرا تجربه ۲۰ ماهه نشان داده که هرگاه تشخیص به‌موقع داشتیم، درمان به‌موقع را هم داشتیم و بیشترین میزان بهبودی‌ها مربوط به مواردی است که اقدامات درمانی را بدون تاخیر آغاز کرده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که واکسیناسیون با حضور پررنگ نیروهای بهداشت در مراکز واکسیناسیون در حال انجام است گفت: خوشبختانه کمبودی به لحاظ واکسن نداریم و تنها دغدغه‌مان کاهش میزان مراجعات افراد واجد شرایط به مراکز واکسیناسیون بوده و از مردم می‌خواهیم این کار را به تاخیر نیندازند همچنین واکسیناسیون مادران باردار با سرعت در حال انجام است و این موضوع در سلامت مادران باردار بسیار حائز اهمیت است.

بدیعی افزود: در این روزها واکسیناسیون دُز سوم (دُز یادآور) مدافعان سلامت با اولویت پرسنل کادر درمان در حال انجام است تا نیروهای کادر درمان کرونا که در حین خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هستند به این بیماری مبتلا نشوند.

ر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۸۴۴ هزار و ۵۸۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۱۲۴ هزار و ۹۲۸ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین پنج میلیون ۳۸۸ هزار و ۴۹۶ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

هم‌اینک ۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهرستان در شرایط نارنجی و ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. ۱۰۵ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

همچنین تاکنون ۵۰ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۱۶ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و ۲۷ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۹۳۴ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۷۷ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۵۰ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۴۳ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۶۰۶ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۹۴۷ هزار و ۸۰۷  نفر را گرفته است. ۲۲۰ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۳۱۴ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۴۶ میلیون ۱۷۴ هزار ۵۴۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۷۵۳ هزار و ۷۴۷ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و انگلیس بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه هشتم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha