مجلس برای اجرای قانون هوای پاک مصمم است

تهران- ایرنا- رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس برای اجرای قانون هوای پاک مصمم است و قطعا به زودی دستگاه‌های متخلف که از این قانون تخطی داشته و ترک فعل کرده‌اند به دستگاه قضایی معرفی می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سمیه رفیعی در نخستین جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با دستگاههای اجرایی در موضوع آلودگی هوا و ترافیک پایتخت که صبح امروز در پلیس راهور تهران برگزار شد، گفت: وظایف و تکالیف هر دستگاه در قانون هوای پاک مشخص شده و مجلس پیگیر نتایج عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این خصوص است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم با بیان این که دسترسی به هوای پاک حق شهروندان است، افزود: مجلس در خصوص اجرای قانون هوای پاک مصمم است و قطعا به زودی دستگاه‌های متخلف که تخطی از این قانون داشته و ترک فعل کرده‌اند به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

رفیعی با قدردانی از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هوای ناسالم می‌تواند عوارض ناگواری از جمله سکته‌های قلبی و بیماری‌های ریوی برای شهروندان به همراه داشته باشد.

وی افزود: بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای دیزلی نشات می‌گیرد که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مساله آلودگی هوا حل شدنی است و تنها اراده و مدیریت قوی نیاز دارد، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خود را بخوبی در حوزه رفع مشکل آلودگی هوا انجام دهند.

رفیعی به مشکلات آلودگی هوا و ترافیک پایتخت اشاره و تاکید کرد: یکی از مشکلات در این حوزه نقص در سامانه‌های سنجش آلودگی هوای پایتخت است. اورهال کردن ایستگاههای پایش آلودگی هوای تهران باید سریعا اجرایی شود.

وی افزود: بر این اساس اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران ۲ هفته مهلت دارند تا نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند تا بتوانیم اطلاعات درست و دقیقی در این حوزه به شهروندان ارایه کنیم، بر این اساس برخی از ایستگاه‌های از رده خارج باید به روز رسانی شوند و مجلس نیز در پایان مهلت تعیین شده گزارش اقدامات را از بخش‌های مربوطه پیگیری خواهد کرد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که باید حداکثر اقدامات کنترلی برای پیشگیری از افزایش بار آلودگی هوای پایتخت انجام شود افزود: از هواشناسی می‌خواهیم پیش بینی‌های خود را در خصوص در روزهایی که پدیده اینورژن اتفاق می‌افتد به فوریت در اختیار همه دستگاه‌های ذیربط و شهروندان قرار دهد.

 رفیعی تاکید کرد: وزارت نیرو نیز موظف است به طور اکید در روزهایی که پیش بینی ورود پایتخت به شرایط اینورژن و وارونگی هوا می‌شود به هیچ عنوان در نیروگاه‌های برق حرارتی استان تهران، البرز و استان‌های همجوار که در مسیر کریدور باد پایتخت قراردارند از سوخت مازوت استفاده نکند.

رفیعی یادآوری کرد: در عین حال نظارت بر این مساله باید در اولویت کاری ادارات کل محیط زیست استان‌های تهران و همجوار قرار گیرد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از حضور نیافتن معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رییس کمیته محیط زیست شوراری شهر تهران در این جلسه گفت: بخش عمده‌ای از مطالبات در حوزه آلودگی هوا و ترافیک از مدیریت شهری است که متاسفانه آقایان مسوول در این زمینه حتی زحمت حضور و پاسخگویی را به خود ندادند که قطعا مجلس شورای اسلامی این موارد را از شهردار تهران و رییس شورای شهر تهران مطالبه خواهد کرد.

وی با اشاره به اتوبوس‌های فرسوده پایتخت گفت: باید تکلیف اتوبوس‌های فرسوده و بی‌پلاک پایتخت هرچه سریعتر مشخص شود، از سوی دیگر شهرداری تهران و وزارت کشور مکلفند که از این پس تنها اتوبوس‌های برقی جدید را به ناوگان حمل و نقلی پایتخت اضافه کنند که در این خصوص مجلس تمام تلاش خود را برای ایجاد بسترهای لازم به کار خواهد گرفت.

رفیعی به موضوع تاکسی‌ها اشاره کرد و گفت: بحث تاکسی‌های فرسوده به جد پیگیری می شود و ما مطالبه‌گر خواهیم بود و از سوی دیگر می‌خواهیم بدانیم که چرا تعداد زیادی از این تاکسی‌ها در خط خدمات دهی به حمل ونقل عمومی نیستند و خدمات دهی لازم را نمی‌کنند و شهرداری نیز برخوردی با آنها انجام نمی‌دهد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یکی از مشکلات آلودگی هوا و ترافیک تهران را نبود پارکینگ‌های عمومی دانست و گفت: شهرداری باید در طرحی ضربتی نسبت به حل این مشکل بخصوص در مناطق پرتردد و پرمراجعه اقدام کند.

وی با تاکید بر این که از پلیس راهور نیز انتظار داریم تا برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و آلاینده را به طور جدی پیگیری کند، افزود: در عین حال باید تمهیدات لازم برای به کارگیری موتورسیکلت‌های برقی در تهران و جایگزینی با موتورسیکلت‌های بنزینی اندیشیده شود.

رفیعی تصریح کرد: بر این اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران ۲ هفته مهلت خواهد داشت با همکاری دستگاه‌های اجرایی طرح عملیاتی به کارگیری این موتورسیکلت‌ها را به فراکسیون محیط زیست مجلس ارایه کند.

وی با انتقاد از آلایندگی خودروهای منعلق به شهرداری تهران، افزود: شهرداری تهران موظف است هرچه سریعتر نسبت به جایگزینی خودروهای آلاینده خود اقدام کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به موضوع معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی اطراف تهران اخذ می‌کنند که عملا نظارت دقیقی بر روی آنها نیست و باید در این خصوص فکری اساسی شود.

رفیعی با اشاره به این که بر اساس قانون حدود ۷۰ درصد جرایم صنایع آلاینده در اختیار شهرداری‌ها برای رفع مشکلات آلایندگی و حمل و نقل پاک قرار می‌گیرد، افزود: شهرداری تهران باید پاسخ دهد با این سهم ۷۰ درصدی خود طی سال‌های گذشته چه کرده است و چه اقدام عملی برای رفع مشکلات آلودگی هوا انجام داده است؟

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به افزایش قابل توجه ترافیک تهران در روزهای گذشته به دلیل لغو مصوبه دورکاری، افزود: بخش‌های متولی باید سریعا در خصوص تغییر ساعات کاری پایتخت و توزیع پیک ترافیک تهران اقدام کنند که در این خصوص انتظار داریم نتایج ملموس این تصمیم در هفته‌های آتی مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد : تمامی موارد مطرح شده در این جلسه سریعا توسط مجلس پیگیری خواهد شد و بخش‌های مسوول باید پاسخگو باشند.

برای کنترل خودروهای آلاینده باید به سمت مکانیزه و سیستمی شدن برویم

سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران هم در این جلسه ضمن ابراز نگرانی در خصوص آلودگی هوا، با اشاره به حضور نمایندگان و فرصت ایجاد شده در این دیدار گفت : حضور نمایندگان مردم تهران و فراکسیون محیط زیست در این جلسه نشان دهنده عزم جدی نمایندگان و پیگیری از سوی این عزیزان در بحث آلودگی هواست و پلیس راهور تهران بزرگ از این موضوع استقبال و پیشنهادهای ویژه ای نیز در این خصوص دارد.

وی گفت : ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی آلاینده پایتخت و عدم تولید موتورسیکلت‌های آلاینده و همچنین ساماندهی پایانه‌های مسافربری مثلا در میدان تجریش و ساماندهی پروژه های نیمه کاره در معابر پرترافیک و همچنین ضرورت انتقال پایانه‌های باربری است که پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص راهکارهایی دارد که به مجلس و دستگاههای مربوطه ارائه کرده است.

رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برای کنترل خودروهای آلاینده باید به سمت مکانیزه و سیستمی شدن برویم، ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۱۰ هزار خودروی سبک و ۱۹ هزار خودروی سنگین در بحث آلودگی هوا اعمال قانون شده اند.

حمیدی افزود : ۷۰ درصد آلودگی هوای پایتخت مربوط به منابع متحرک است که ناوگان حمل و نقل عمومی در این بخش نقش اساسی دارد.

وی گفت به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: باید مراکز سیار معاینه فنی در تهران ایجاد شود.

باید مدیریت یکپارچه شهری در بحث آلودگی هوای پایتخت ایجاد شود

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس هم در این نشست گفت: در صورت آبگرفتگی و بارندگی در تهران، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد و همچنین در بحث خدمات دهی مترو، متروی تهران ۱۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد.

وی ادامه داد : ۲ و نیم میلیون نفر روزانه در متروی تهران تردد می‌کنند ولی ظرفیت اصلی این ناوگان ۸ میلیون نفر است که می‌توان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت بهره جست.

نماینده مردم تهران در مجلس هم خاطرنشان کرد: سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی  روی داد که از جمله می‌توان به قانون مدیریت یکپارچه شهری، اصلاح ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی و ساخت سازها اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطه ها را از این میان برداشت.

شاکری با تاکید بر این که باید مدیریت یکپارچه شهری در بحث آلودگی هوای پایتخت ایجاد شود خطاب به رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از وی خواست اسامی و لیست دستگاههایی که در خصوص آلودگی هوای شهر تهران ترک فعل انجام داده اند را اعلام نماید.

۳۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌های است

زهره الهیان دیگر نماینده تهران نیز در این جلسه اظهار داشت : ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلتها دودزا و آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و باید دستگاه‌های مرتبط به این قضیه ورود پیدا کنند و این نواقص و موضوعات را برطرف نمایند.

وی گفت : بخش فرهنگسازی در این موضوع نقش اساسی دارد و باید در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانی‌های دقیق  و به موقع صورت گیرد.

وی به موضوع آلودگی نیروگاه‌های پایتخت اشاره کرد و افزود: می‌توان از بحث پنل‌های خورشیدی در بحث توسعه نیروگاههای خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع بهره جست چرا که انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق، آلودگی برای محیط زیست ندارد و می توان به تدریج آنها را جایگزین انرژی فسیلی کرد.

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان تهران دیدگاهها و نظرات و پاسخ‌های خود را ارایه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha