۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84518743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بخش درودگری سنتی در موزه مردم شناسی سنندج افتتاح شد

سنندج - ایرنا - بخش ویژه درودگری (نجاری سنتی) امروز در موزه مردم شناسی خانه کُرد سنندج افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، رییس گروه موزه‌های کردستان و مسوول موزه خانه کُرد سنندج روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد رونمایی از غرفه درودگری یا نجاری سنتی در موزه خانه کُرد سنندج هستیم که شامل ۸۸ قلم شی از وسایل و ابزار درودگری متعلق به مرحوم استاد احمد اعوانی، یکی از درودگران قدیمی شهر سنندج است.

ابراهیم هاشمی افزود: این ابزارآلات و وسایل درودگری را خانواده ایشان در یک عمل حسنه و بدون هیچ چشمداشتی به موزه اهدا کردند.

وی ادامه داد: اشیاء اهدایی شامل دستگاه خرمن کوب سنتی، برف روب، پارو، انواع دریل و مته، اره، مغار، رنده، شیارزن، خط کش، گونیا، تیشه نجاری و تعدادی دیگر از ابزارآلات تخصصی این کار است.

مسوول موزه خانه کُرد سنندج، اهدای این ابزارآلات را عین سنت حسنه وقف دانست و افزود: بسیاری از اشیای موزه خانه کُرد اهدایی است که این امر را مرهون نگاه فرهنگی مردم استان هستیم.

وس یادآور شد: در گذشته براساس نیاز و خواست مردم این شغل از جایگاه و منزلت بیشتری برخوردار بود، اما طی دهه‌های اخیر به دلیل ماشینی شدن و ورود ابزارآلات برقی، این شغل و استفاده از وسایل درودگری سنتی منسوخ شده است.

استاد احمد اعوانی از درودگران قدیمی شهر سنندج متولد سال ۱۳۰۴ بود که با بیش از ۶۰ سال سابقه کار در این حوزه، سال ۱۳۸۸ در این شهر دار فانی را وداع گفت.

بخش درودگری سنتی در موزه مردم شناسی سنندج افتتاح شد

درودگری یا نجاری، پیشه‌ای زیرگروه نخستین صنایع چوب بوده و آن‌گونه که شواهدِ تاریخی نشان می‌دهد، انسان از ابتدای شهرنشینی به درودگری و نجاری می‌پرداخته ‌است.

خانه کرد که موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین است در عمارت آصف در خیابان امام خمینی(ره) شهر سنندج واقع شده و آن گونه که آمده سنگ بنای اولیه خانه کُرد مربوط به دوره صفویه بوده اما در دوره‌های قاجار و پهلوی تکمیل‌تر شده است.

نگارخانه و حیات ورودی، حوض، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد بخش‌های مختلف این موزه است.

۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha