۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۱۵
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 84523046
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حریم سه کاروانسرای تاریخی خراسان جنوبی تهیه شد

بیرجند - ایرنا - مسوول حریم اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: حریم کاروانسراهای چهل‌پایه، خان و ده‌محمد شهرستان طبس به منظور حفظ منظر و بافت پیرامون کاروانسراها و نظارت بر ساخت و سازهای اطراف بنا تهیه شده است.

پریسا جمشیدی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: بناهای مذکور از جمله کاروانسراهای پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی هستند که اواخر ماه گذشته ارزیاب یونسکو از آنها بازدید کرد.

وی با بیان اینکه این بناها در روستاهای ده‌محمد و خان از توابع شهرستان طبس قرار دارند اظهار داشت: چهل پایه در مسیر خراسان جنوبی به راور کرمان است و قدمت این بناها به دوره قاجاریه برمی‌گردد.

مسوول حریم اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: کاروانسراها بناهایی هستند که برای استراحت کاروان‌ها در مسیرها و جاده‌های مختلف ساخته شده‌اند و تاکنون ۲۳ کاروانسرا در خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

وی عنوان کرد: چهار کاروانسرا از خراسان جنوبی به همراه آثار دیگر کشور در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی است تا این استان پنج اثر جهانی داشته باشد.

جمشیدی گفت: از سال‌های گذشته مرمت و بازسازی این کاروانسراها آغاز شد و تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد ریال در کاروانسراهای خراسان جنوبی توسط بخش خصوصی و اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان هزینه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha