به گزارش ایرنا ، کلیمالله وثوقـی روز یکشنبه افزود: از این میزان هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای مرمت و بهسازی راههای روستایی و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای رفع و اصلاح نقاط حادثهخیز در نظر گرفته شده که امیدواریم با تخصیص بموقع این اعتبارات شاهد مرتفع شدن مشکلات در این زمینه باشیم.
وی با بیان اینکه میانگین عمر آسفالت راههای روستایی استان اردبیل بیش از ۲۰ سال است، اظهارکرد: آسفالت هزار و ۷۵۰ کیلومتر از راه روستایی استان به مرور زمان تخریب و خراب شده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
او بیان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور باید راه ارتباطی روستاهای بالای ۵۰ خانوار بهسازی و آسفالت میشدند اما هنوز راه ارتباطی ۴۰ روستای بالای ۵۰ خانوار در استان اردبیل هنوز مرمت و آسفالت نشده است.
وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت کردن راههای روستایی استان ابلاغ شده و بخشی نیز اختصاص یافته است اما همچنان درگیر تامین قیر از طریق شرکتهای بورس هستیم.
وی با بیان اینکه زیرساختها و حمل و نقل یکی از شاخصهای مهم توسعه هر جامعه است، ادامه داد: استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر انواع راهها مانند بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ارزش ریالی امروز آنها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال میباشد که سرمایه عظیم و ارزشمندی بوده و حفاظت و نگهداری آنها بسیار مهم است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیـل تخصیص اعتبار کم برای بهسازی، نوسازی و نگهداری از راههای ارتباطی استان را یکی از عمدهترین مشکلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای برشمرد.
وثوقی فرسودگی و عمر بالای ناوگان حمل و نقل بار و مسافر را یکی دیگر از مشکلات اداره کل راهداری عنوان کرد و گفت: میانگین عمر ناوگان باری استان ۲۳ سال و میانگین عمر ناوگان مسافربری نیز ۱۲ است که عمر آنها از متوسط کشوری بیشتر بوده و باعث بروز مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت توسط آنها شده است.
وی با بیان اینکه معایب نقاط حادثه خیز جادههای استان اردبیل برطرف میشود، افزود: با برطرف کردن معایب نقاط حادثهخیز و احداث بزرگراهها در استان میتوان میزان تصادفات را در جادهها کاهش داد.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند هستند.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در راههای ارتباطی این استان قرار دارند.
رئیسجمهوری صبح جمعه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ در هشتمین سفر استانی به استان اردبیل سفر کرده بود.
نظر شما