۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
کد خبرنگار: 1375
کد خبر: 84525582
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خبرهای کوتاه از استان اصفهان

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
کد خبر: 84525582
خبرهای کوتاه از استان اصفهان

اصفهان-ایرنا- پیش‌بینی برداشت ۱۷ هزار تُن انار از باغ‌های شهرضا، و کشف بیش از ۲۴ کیلوگرم تریاک و ۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین در زُمره خبرهای کوتاه استان اصفهان است.

شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: طبق برآوردها، امسال ۱۷ هزار تُن انار از باغ‌های این خطه برداشت می‌شود.

امیر صفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مقدار برداشت محصول نسبت به سال قبل سه هزار تُن کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی، یک هزار و ۸۰۰ هکتار باغ انار در شهرضا وجود دارد که از این سطح تنها یکصد هکتار آن مُثمر نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به آفت کرم گلوگاه و خسارت سرمازدگی بهاره تصریح کرد: اُفت ۳۰ درصدی تولید و برداشت انار امسال بدلیل بروز همین مشکلات و پدیده خشکسالی است.

صفرپور با بیان اینکه شهرستان شهرضا دارای سه هزار ۶۰۰ هکتار باغ است، ادامه داد: از این سطح، یک هزار و ۴۰۰ هکتار باغ مُثمر و ۲۵۰ هکتار باغ جدیدالاحداث است که عمده آن مُختص انار است.

وی نبود صنایع تبدیلی و فراوری، صادرات محدود و تشکیل نشدن شرکت تعاونی انارکاران را از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: در صورت ایجاد این صنایع و امکانات در کنار فراوری، باغداران مجبور به خام فروشی محصول خود نمی‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با تأکید بر ضرورت مبارزه غیرشیمیایی با آفات عمده از جمله کرم گلوگاه انار و سلامت این محصول تصریح کرد: در سال‌های گذشته طرح‌ها و آموزش‌های خوبی در این پیوند ارائه شد تا محصولی کاملا سالم و مرغوب تولید شود و بدست مردم برسد.

به گفته صفرپور، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار از سطح زیر کشت انار این خطه مربوط به باغ‌های سنتی است که در آنها انواع ارقام محلی این محصول مانند مخمل، ملس، دانه سیاه، پوست سفید، دانه صورتی شیرین، پوست سفید ترش، رَباب نیریز، شیشه کپ فردوس و نادری نطنز وجود دارد.

استان اصفهان دارای ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ انار است و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۹۰ هزار تُن میوه گرمسیری انار، در مجموع کل شهرستان‌های این استان تولید و برداشت شود.

شهرضا در ۷۵ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

 نایین

فرمانده انتظامی نایین از کشف بیش از ۲۴ کیلوگرم تریاک و ۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در این شهرستان از دستگاه خودرو عبوری خبر داد.

سرگرد هادی کیان مهر به ایرنا گفت: مأموران انتظامی مستقر در ایستگاه  شهید شرافت نایین حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه  کامیون مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو ۲۴ کیلو و ۸۶۰ گرم تریاک کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: در این پیوند یک سوداگر مرگ دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

فرمانده انتظامی نایین گفت: در بازرسی از یک دستگاه کامیون عبوری نیز ۲ میلیاد ریال کالای قاچاق کشف و یک نفر دستگیر شد.

فرمانده انتظامی نایین همچنین گفت: در بازرسی ماموران انتظامی مستقر در ایستگاه شهید شرافت از ۲ دستگاه کشنده، ۶ تُن انواع گارد و گلس قاچاق تلفن همراه کشف و ضبط شد.

سرگرد هادی کیان مهر ، ارزش کالاهای کشف شده را ۱۵ میلیارد ریال اعلام کرد.
وی گفت: در این زمینه ۲ راننده که مدارک قانونی نداشتند، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
روزانه بطور متوسط افزون بر ۲۵ هزار دستگاه خودرو از جاده‌های شهرستان نایین عبور می‌کنند.
گلوگاه شهید شرافت نایین از مهمترین ایستگاه‌های کشف کالای قاچاق و مواد مخدر کشور است که در کیلومتر ۱۵ جاده نایین به اردکان قرار دارد.
شهرستان نایین در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان واقع است.

ا

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha