به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در آیین گشایش این نمایشگاه جمعی از هنرمندان و کارشناسان در باره شخصیت چند بعدی هنری و فعالیت های حرفه ای او در زمینه هنرهای تجسمی ، روزنامه نگاری ادبیات و ترجمه سخن گفتند و این نمایشگاه تا ۲۸ آذر برای بازدید عموم آزاد است.
مهدی سحابی (۱۳۲۳ در قزوین - ۱۸ آبان ۱۳۸۸ در پاریس) نقاش، مجسمه ساز، نویسنده، عکاس و مترجم ایرانی بود. او بیشتر به خاطر ترجمه مجموعه در جستجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست شناخته شده است. سحابی پس از طی دوره دبیرستان در شهر تهران و ورود به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی، با گذشت مدتی، تحصیل را نیمه کاره رها می کند و برای تحصیل در رشته کارگردانی سینما به ایتالیا می رود و در فرهنگستان هنرهای زیبای رم مشغول تحصیل میشود، اما پس از مدتی آن را نیز رها کرد.
وی مدتی به سراغ روزنامه نگاری، بازیگری، عکاسی و کارهای مشابه پرداخت و در آخر به سراغ ادبیات، نقاشی و ترجمه ادبی رفت. تسلط او به زبان های ایتالیایی، فرانسه و انگلیسی سبب شده که نویسندگان متفاوتی را به ایرانی ها معرفی کند.
احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر، در مراسم افتتاحیه گفت : اگر انسان ها را محدود کنیم، آن ها تخفیف داده ایم، اگر به مهدی سحابی بگوییم عکاس، بگوییم نقاش، بگوییم مترجم یا هر عنوان دیگری، از عظمت او کاسته ایم. او معیار فرهیختگی بود.
وی با یادی از ایران درودی نقاش برجسته ادامه داد: این برنامه بخشی از برنامه هایی است که زمان بازگشایی اعلام کرده بودیم، گالری موزه هنرهای معاصر، دو نمایشگاه خواهد داشت و یکی از آنها به معرفی شخصیت های هنری می پردازد. این نمایشگاه با همکاری گالری مژده بوده و کارهای آن توسط بخش خصوصی انجام شده است. در همه دنیا مرسوم است که گالری ها کارهای پژوهشی هم انجام می دهند، اولین بار است که این کار در ایران انجام شده است.
وی ضمن سپاسگزاری از همکاری بنیاد سحابی اظهار کرد : این مراسم به نوعی افتتاح بنیاد مهدی سحابی هم هست.
ایران درودی در افتتاحیه نمایشگاه سحابی حاضر بود
مژده طباطبایی، کیوریتور نمایشگاه تکاپوی واژه، با یاد ایران درودی گفت: او قول داده بود که در افتتاحیه حضور خواهد داشت و می دانیم به نوعی در این مراسم حاضر شد و سه شنبه را در موزه هنرهای معاصر گذراند.
وی درباره ایده نمایشگاه گفت: از دو سال پیش که بزرگداشت مهدی سحابی برگزار شد، تصمیم گرفتیم این برنامه را برگزار کنیم اما با توجه به برنامه های خاص خود گالری شرایط سخت شد اما به لطف خانواده سحابی این کار به نتیجه رسید و سرانجام یافت. ما در زمان پژوهش، هر چه جست و جو کردیم با منابعی مواجه شدیم که نادیده مانده بود و از هر شاخه به دریایی می رسیدیم، ما می خواستیم کتاب را نیز به سرانجام برسانیم.
مدیر گالری مژده، اضافه کرد: گاهی با کسانی رو به رو بودیم که او را با کتاب هایش می شناختند و این مسیر و این کار که آثار ادبی را به درستی به هنر او پیوند بزنیم و بررسی آن در دنیای تصویر، آسان نبود. بخش هنری را سهراب احمدی، بر عهده داشت و در بخش های دیگر که بخش تصویری است، انبوهی از اطلاعات بود که سحابی خود از کارهایش عکس گرفته بود و آنجا متوجه شدیم روند پیشرفت هنر تجسمی او بسیار پژوهشی است. ما عکس ها را از طریق نگاتیوهایش اسکن کردیم که قابل نمایش باشد. پایه و ریشه های نقاشی سحابی در عکس های او جای دارد.
سحابی جنگ را غزل گونه روایت کرد
مهدی حسینی، نقاش و تصویرگر، با اشاره به آشنایی با سحابی گفت: نخستین ترجمه او کتاب نقاشی دیواری و انقلاب مکزیک بود، این اثر برای ایران قبل از انقلاب که فقط در کتاب های تاریخ هنر از شخصیت های هنری نام برده می شد، مهم و مغتنم بود.
وی با اشاره به شروع جنگ و توقف فعالیت های هنری در کشور گفت: این توقف به معنی آن نیست که کار هنرمندان هم متوقف شد. نخستین بارقه های هنر در سال ۶۸ درخشید و گالری ها گشایش یافتند و مهدی سحابی در سال ۶۹ نمایشگاه ماشین های قراضه را برگزار کرد و در آن جنگ را نشان داد.
حسینی افزود: این نمایشگاه نشان دهنده تلاش های جنگ برای از بین بردن فرهنگ ایران بود. این آثار رنگ درون خود دارد اما رنگ ها جنبه کیفی دارند، سحابی اضطراب و انهدامی را که ۸ سال به ما تحمیل شد،به صورت تغزلی بیان کرد. می توان جنگ را شعاری نشان داد اما آن یک سوی ماجراست، به نظر من او سویه دیگر جنگ را که نابودی است، نشان داد. ما می توانیم دو نوع برخورد کنیم یکی خلاقانه و یکی شعاری، کاری که سحابی انجام داد، استثنایی و منحصربه فرد بود.
این نقاش گفت: سحابی بعد از آن، اثر صورتک ها را به میان آورد که طنز خاصی داشت و کارهای مجسمه و سه بعدی را وارد هنرش کرد و بعد از آن، آثار درخشان ترجمه را ساخت. وقتی دوستی با او را مرور می کنم، روح بزرگانی که همه هنرها و دانشها را داشتند، بعد از ۸۰۰ سال به طور مدرن آن، در روح و ذهن سحابی حلول کرد. عظمت روح او سبب شد به یک گونه هنری قانع نشود. او در دانشگاه باقی نماند چون دانشگاه نمی توانست جوابگوی روح او باشد او در قالب های محدود جای نمی گرفت.
حسینی در پایان، با اشاره به شناخت اشتباه از برگزاری نمایشگاه و گالری داری، بیان کرد: کیوریتوری در ایران اشتباه فهمیده شده است، این کار یعنی نوشتن، تحلیل کردن، بررسی و مطالعه کردن و نمایشگاه تکاپوی واژه، کیوریتوری مناسب و در خور دارد.
باید بخش های دیگر شخصیت سحابی شناخته شود
مجید سحابی، بنیانگذار بنیاد مهدی سحابی، گفت: در جامعه ما مرسوم است که نمایشگاه ها جنبه اقتصادی داشته باشند اما ما می خواستیم او را بشناسانیم. در نهایت، در مجموعه اقداماتی که کردیم و همکاران گالری مژده، به خوبی آن را پی گرفتند.
برادر مهدی سحابی، افزود: به جز لایه محدودی از جامعه هنری، همه او را به عنوان مترجم می شناختند اما کارهای او نشان داد که نباید به این عنوان اکتفا کرد و باید به طور کامل او را بشناسانیم.
وی با اشاره به دیگر ابعاد شخصیت سحابی، اظهار داشت: به بخش روزنامه نگاری و نویسندگی او توجه نشد، او در نوشتن هم سبک خاص خودش را دارد. ما آرشیوی غنی از آثارش داریم که بخشی درباره انقلاب و بخش دیگری عکس های ترکیبی و طبیعت است، اگر به ما این فرصت را بدهند، روی این موضوعات هم می توان کار کرد.
در پایان این نشست، کتاب مجموعه آثار مهدی سحابی رونمایی شد.
نظر شما