سرپرست فرمانداری درگز:تکمیل سد ابیورد ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مشهد- ایرنا- سرپرست فرمانداری درگز گفت: سد ابیورد در این شهرستان، پیش از به نهایی شدن اجرای طرح افتتاح شده و حال آن که اکنون برای تکمیل این طرح به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مهدی دقیقیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه سد ابیورد در سال ۹۸ در شرایطی توسط وزیر وقت نیرو افتتاح شد که آماده بهره برداری نبود و حال آنکه از لحاظ قانونی وقتی پروژه ای به بهربرداری برسد، ردیف بودجه آن قطع می شود و اکنون دست ما زیر سنگ مانده است و دنبال راهکاری برای تامین منابع برای تکمیل طرح هستیم.

وی با بیان اینکه شبکه پایاب سد هنوز تکمیل نشده است، گفت: در حال حاضر پیمانکاران این پروژه شامل پیمانکاران سد و شبکه پایاب ۱۲۰ میلیارد ریال مطالبه دارند که این میزان برای هر یک از پیمانکاران یاد شده ۶۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: برای رفع مشکل نشتی ایجاد شده در سد نیز باید سه مرحله تزریق سیمان مخصوص انجام شود که تاکنون ۲ مرحله آن انجام شده و یک مورد دیگر آن هنوز باقی مانده است.

سرپرست فرمانداری درگز ادامه داد: ابیورد تنها سد در کشور است که افتتاح شده اما آبگیری نشده است و برای آبگیری و اجرای عملیات نهایی تزریق سیمان و درزگیری ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین این اعتبار، آب گیری سد آغاز خواهد شد.

دقیقیان گفت: ساختمان سد آماده است اما مسائل فنی آن هنوز باقی مانده است و از طرفی به دلیل طلبکاری سنگین، پیمانکار بخشی از وسائل و تجهیزات خود را فروخته است.

مدیران شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اعلام می کنند که عملیات ساخت سد مخزنی - خاکی ابیورد در مسیر رودخانه زنگلانلو واقع در در جنوب شرقی درگز در سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در سوم دیماه سال ۱۳۹۸ با پایان عملیات اجرایی طرح با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسیده است.

بر این اساس سد ۴۳ میلیون مترمکعبی ابیورد با رعایت تمامی پروتکل‌ها و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریالی، با هدف تامین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای این محدوده، مهار سیلابها و تامین آب مورد نیاز صنایع فعال در منطقه و همچنین گلخانه‌ها ساخته شده است.

مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

درگز از سمت شمال با جمهوری ترکمنستان هم‌مرز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha