عبداله متولی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خبر مطرح شده در خصوص گواهی معاینه فنی صوری، در برخی از رسانه ها افزود: مراکز معاینه فنی در کشور به طورمکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی (به غیر از بازدید عیوب ظاهری خودرو) کاملا سیستماتیک در حال انجام است و اطلاعات آزمون خودرو به صورت رمزنگاری شده (encryption) برای سامانه سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) ارسال می شود.
مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور ادامه داد: سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران موسوم به سیمفا امکان رصد دائم و آنلاین مراکز معاینه فنی توسط مسئولان و ناظرین ذیربط (پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری ها، سازمان حفاظت ازمحیط زیست و استانداری ها) و همچنین استعلام احراز اصالت گواهی معاینه فنی را برای عموم شهروندان مهیا کرده است تا بستر تخلفات احتمالی و اعمال سلیقه شخصی را سخت تر و دست جاعلان و کلاهبرداران را کوتاه کرده باشد.
برگه هایی که در مراکز معاینه فنی صادر شده، معتبر است
متولی تصریح کرد: البته ممکن است شخصی در مکانی خارج از مرکز معاینه فنی و یا در فضای مجازی یک برگه بی هویت را به عنوان برگه معاینه فنی بفروشد، اما این مسئله به هیچ عنوان به مراکز معاینه فنی ارتباطی ندارد و بارها این مسئله از طریق رسانه ها به اطلاع شهروندان رسیده که تنها برگه های معاینه فنی که با حضور خودرو و در مراکز معاینه فنی صادر شده و از طریق استعلام آنلاین سامانه سیمفا تایید می شوند؛ معتبر هستند و مردم نباید به تبلیغات دروغین جاعلان و کلاهبرداران در فضای مجازی اعتماد کنند.
۸۱۱مرکز معاینه فنی خودرویی در کشور فعال است
وی گفت: در حال حاضر ۸۱۱ مرکز معاینه فنی فعال خودرویی با حدود۱۰۰۰ خط آزمون مکانیزه و ۶۹ مرکز معاینه فنی موتور سیکلت با ۷۴ خط آزمون مکانیزه در کشور وجود دارد که باید از آنها به نحو شایسته ای به ویژه در جهت تحقق هوای پاک بهره گرفته شود.
متولی تاکید کرد: در مسئله آلودگی هوا علاوه بر آلایندگی وسایل حمل و نقل موتوری عوامل متعددی همچون استفاده از سوخت بی کیفیت در خودروها و نیروگاهها، خودروهای غیر استاندارد، معادن شن و ماسه، و غیره دخیل هستند و مجموعه معاینه فنی خودروهای کشور به سهم خود آماده است تا با استفاده از زیر ساختهای موجود؛ به عنوان یک عامل موثر در رفع معضل آلودگی هوا عمل کند.
مدیر عامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور با اشاره به لزوم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص ضرورت استفاده از خدمات معاینه فنی، افزود : متاسفانه همچنان برخی افراد به اهمیت مسئله معاینه فنی آگاه نیستند و با تصور اینکه معاینه فنی یک راه درآمدزایی است با سوء نیت به آن می نگرند.
وی تصریح کرد: این درحالی است بر اساس گزارش مرکز داده کاوی سامانه سیمفا؛ فرآیند معاینه فنی؛ ۹۵ درصد در بهبود عملکرد سیستم ترمز، ۹۳درصددر بهبود انحراف محور، ۹۱درصد در بهبود عملکرد کمک فنر، ۹۱درصد در کاهش آلایندگی و ۹۰درصد در بهبود وضعیت ظاهری خودرو ها موثر بوده است و به شدت می تواند در مواردی چون کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف سوخت و ایمنی خودروها و به تبع آن سلامتی شهروندان موثر باشد.
چند راهکار برای موظف کردن خودرو ها و موتورسیکلت ها برای اخذ گواهی معاینه فنی
متولی با اشاره به اینکه با چند راهکار ساده و کم هزینه به راحتی می توان خودروها و موتور سیکلت را موظف به اخذ گواهی معاینه فنی کرد، تصریح کرد : مشروط کردن اخذ مالیات، خدمات بیمه ای، نقل و انتقال سند، ترخیص از پارکینگ و انجام شارژ کارت سوخت خودرو و موتور سیکلت ها به اخذ گواهی معاینه فنی بخشی از راهکارهای ساده ای هستند که به راحتی می توان نسبت به اجرای دقیق قانون هوای پاک اقدام کرد.
جریمه برای خودرو های فاقد معاینه فنی
وی در همین راستا با اشاره به ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب ۱۴۰۰/۳/۱۲مبنی بر اعمال کد جریمه از طریق دوربین های بین جاده ای برای خودروهای فاقد معاینه فنی؛ افزود : از دیگر راهکارهایی که با توسل به آن به راحتی می توان اخذ گواهی معاینه را در جهت تحقق هوای پاک و تردد ایمن سرعت بخشید؛ اجرای ماده ۷ است که "به جهت حفظ سطح ایمنی و آلایندگی خودرو ها در محورهای مواصلاتی کشور، وزرات راه و شهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه فاقد گواهی معاینه فنی و خودرو های فرسوده به کلیه دوربین های نظارتی در محورهای جاده ای برون شهری اقدام کنند. "
مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور با اشاره به ماده ۶ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک که بر تعیین سن مرز فرسودگی تاکید دارد، افزود : در راستای عمل به تبصره ماده ۶ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک نیازمند تسریع در ارسال اطلاعات تفکیک شده از جانب نیروی انتظامی هستیم؛ چنانچه به عنوان مثال برای تعیین سن مرز فرسودگی؛ صرفا ارسال عنوان "اتوبوس" کفایت نمی کند و باید نوع وسیله نقلیه، سوخت و مشخصات فنی آن با جزئیات (دیزلی، پایه گازسوز و برقی) مشخص شود و یا در تشخیص سن مرز فرسودگی موتور سیکلت، صرفا ارسال عنوان موتور سیکلت کفایت نمی کند.
متولی ادامه داد: بنابراین باید جزئیات فنی همچون بنزینی، انژکتوری و برقی نیز مشخص شود؛ چرا که براساس جدول ذیل ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک برای هر یک از وسایل موتوری، سن مرز فرسودگی آنها و تعداد دفعات معاینه فنی آنها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی؛ ضوابط مشخصی تعیین شده که براین اساس اطلاعات این نوع وسایل برای تعیین سن مرز فرسودگی و صدور گواهی معاینه فنی لازم است به تفکیک و با جزئیات از جانب نیروی انتظامی اعلام شود.
موتورسیکلت های فرسوده به طور میانگین ۶ برابر خودروها آلایندگی دارند
مدیرامور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با اشاره به اینکه موتور سیکلت های فرسوده به طور میانگین ۶ برابرخودروها آلایندگی دارند؛ افزود : ملزم کردن موتور سیکلت ها به اخذ گواهی معاینه فنی یک الزام در کنترل آلودگی هوا است و در این راستا امیدواریم با تسریع در ارسال این اطلاعات و البته اعمال قانون و توقیف موتور سیکلت های فاقد گواهی معاینه فنی از سوی مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی؛ بستر اجرایی قانون هوای پاک هر چه سریعتر فراهم شود.
وی فرآیند معاینه فنی را در بهبود عملکرد خودرویی کشور بسیار موثر دانست و با اظهار اینکه؛ در شرایطی که کشور درگیر تحریم های ظالمانه است و باید به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی به دولت مردمی کمک شود، افزود : مقوله معاینه فنی افزون بر موثر بودن درکاهش آلایندگی، کاهش حوادث خودرویی وافزایش ایمنی تردد، می تواند در کاهش مصرف سوخت کشور بسیار موثر باشد به طوری که در بحث اقتصادی این مسئله کمک شایانی به اقتصاد کشورکرده و می تواند در عبور سربلندانه کشور از تحریم های ظالمانه و تحقق استقلال و عزت ایران اسلامی بسیار تاثیرگذار باشد.
متولی با تاکید بر اینکه اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی ومدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور بر اساس وظیفه سازمانی به سهم خود تمام زیرساختهای لازم را در جهت بهبود عملکرد خودرویی، تردد ایمن، هوای پاک و بهینه سازی مصرف سوخت کشور فراهم آورده است، خاطرنشان کرد : اکنون نیاز است سایر ارگان ها نیز سهم خود را در تحقق این اهداف و به ویژه در اجرای قانون هوای پاک ادا کنند.
نظر شما