۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۲۰
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 84535097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان شمالی رتبه نخست توسعه زیر ساخت‌های کتاب را کسب کرد

بجنورد- ایرنا- معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: توسعه زیر ساخت های کتاب و کتاب خوانی استان که تا ۲ سال گذشته در رده آخر کشور بود امسال رتبه نخست را کسب کرد.

رضا رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساخت ۲۵ کتابخانه که از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفته بود با بهره برداری از این کتابخانه ها هم اکنون استان رتبه نخست سرانه کتابخانه کشور را دارد.

وی افزود: در این استان ۷۰ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد ۶۰ باب کتابخانه نهادی و ۱۰ باب نیز کتابخانه مشارکتی است و بیش از ۵۰ هزار نفر عضو این کتابخانه های عمومی هستند.

وی در ادامه گفت:۸۰ برنامه فرهنگی و هنری همزمان با هفته کتاب امسال در استان اجرا می‌شود که از جمله آنها معرفی تازه های نشر استان در فضای مجازی است.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی  با بیان اینکه یکی از رویکردهای ما در برگزاری برنامه های هفته کتاب توسعه فرهنگ مطالعه است، اظهار داشت: کارگاه های آموزشی تربیت تسهیلگر مطالعه و مربیان باشگاه های کتابخوانی، طرح نویسی ویژه روستاهای دوستدار کتاب استان، اجرای ویژه برنامه های کتابخوانی در جلسات ادبی و محافل کتابخوانی، طرح کیف کتاب با هماهنگی دفاتر تسهیلگری، پویش قصه گویی ویژه تمام سنین و مسابقه کتابخوانی دفاع مقدس برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان از اهم برنامه های هفته کتاب به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه معرفی کتب تازه منتشره استان با موضوع دفاع مقدس از جمله برنامه های این هفته است،گفت: برپایی نمایشگاه های تازه های نشر در تمامی کتابخانه های سطح استان و اهدای سه هزار جلد کتاب برای تجهیز کتابخانه های مساجد، اجرای طرح وقف کتاب و نذر کتاب بین واقفان، برپایی نمایشگاه کتاب در اماکن زیارتی، هماهنگی برای تاسیس و راه اندازی کتابخانه های تخصصی از جمله برنامه های اجرایی هفته کتاب است.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: رونمایی از کتاب های منتشر شده فرهنگیان استان و ۱۱جلد کتاب تالیف اساتید دانشگاه و تقدیر از ناشران برتر، هماهنگی در برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب حمایت از ناشران و کتابفروشان در خصوص ساماندهی های صنفی و اجرای طرح پایتخت کتاب ایران در بجنورد از دیگر برنامه ها است.

رضایی درادامه گفت: اجرای طرح کتابگردی مسوولان ارشد استان و شهرستان، تقدیر از کتابداران و کتابخوانان برتر، انتشار و توزیع گسترده بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی در قالب نشریه و مسابقه، کارگاه آموزشی مجازی ویژه روحانیون مستقر و خانواده های آنان، اجرای زنده شعرخوانی شاعران کودک و نوجوان، ویژه برنامه ادبی دو پنجره با حضور شاعران برجسته، جلسات انجمن های ادبی و هنری به صورت مجازی را از دیگر برنامه ها می توان نام برد.

بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان تا یکم آذر ۱۴۰۰در سراسر کشور برگزار می‌شود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

سرانه مطالعه در این استان با میانگین کشوری برابر است. آمار نشر کتاب در کشور نشان می‌دهد که در سال برای هر ایرانی تقریباً ۲ کتاب چاپ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha