افزایش روزافزون وسایل نقلیه راهاندازی جایگاههای جدید عرضه سوخت را در مشهد ضروری میسازد. به عنوان مثال محدوده بولوار وکیلآباد این شهر از ورودی طرقبه تا میدان شریعتی به عنوان پررفت و آمدترین مسیر ارتباطی حدفاصل مشهد و انبوه شهرکهای مسکونی واقع در شرق این کلانشهر و همچنین تفرجگاههای پرجاذبه شاندیز و طرقبه فاقد جایگاه عرضه سوخت چه بنزین و چه گاز سی.ان.جی است.
همین نیاز در بلوار شهید قرنی مشهد نیز وجود دارد زیرا در مسیری چندین کیلومتری از حرم مطهر امام رضا(ع) تا میدان فردوسی این کلانشهر جایگاهی وجود ندارد ولی در مسیر عکس آن یعنی از میدان فردوسی به حرم مطهر فقط یک پمپ بنزین فعالیت دارد.
با توجه به زائرپذیری شهر مشهد، وجود مراکز گردشگری و تفریحی در مسیر مشهد به طرقبه و شاندیز و رفت و آمد خودروهای بسیار در این مسیر لزوم جانمایی و ساخت جایگاههای جدید سوخت در این شهر ضروری است.
مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان رضوی در این باره گفت: این شرکت شهرستانهای مشهد، چناران، کلات، بینالود، فیروزه، نیشابور، فریمان، قوچان، تربتجام، تایباد، درگز و سرخس را زیر پوشش دارد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی زیر پوشش خدمات ۲ شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه تربتحیدریه و سبزوار هستند.
علیاصغر اصغری در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هماکنون ۱۳۷ جایگاه عرضه بنزین و ۱۳۸ جایگاه سوخت سی.ان.جی در این منطقه فعال است. ۶۲ جایگاه بنزین و ۷۸ جایگاه سی.ان.جی از این تعداد در شهر مشهد دایر هستند.
وی ادامه داد: ۵۰ مجوز نیز برای احداث جایگاه عرضه سوخت صادر شده که سه جایگاه سوخت سی.ان.جی و هفت جایگاه بنزین مربوط به مشهد است.
مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان رضوی گفت: تا پایان امسال نیز دستکم پنج جایگاه در نیشابور، سرخس، قوچان و مشهد به بهره برداری میرسد.
وی با بیان اینکه با احداث هر جایگاه سوخت با ۲ سکو ضمن کاهش ترافیک و کاهش هزینه های صرف وقت در جایگاهها، دستکم برای ۱۵ نفر بطور مستقیم شغل ایحاد میشود افزود: برای مناطق مرکزی شهر مشهد از جمله وکیل آباد، بولوار قرنی و بولوار سجاد بیشترین نیاز به جایگاه سوخت احساس می شود.
اصغری ادامه داد: از متقاضیان دارای زمین مناسب برای سرمایه گذاری در این زمینه استقبال نموده و درخواست متقاضیان در اسرع وقت در کمیته های مربوطه از نظر فنی و عملیاتی رسیدگی خواهد شد.
وی گفت: توسعه جایگاه های عرضه سوخت از برنامههای این شرکت است و در این راستا از ساخت جایگاه توسط بخش خصوصی استقبال میکنیم.
مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان رضوی افزود: به منظور هماهنگی و ارتقای کیفیت خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات احتمالی نیز جلسات هفتگی با حضور مسوولان و انجمن صنفی جایگاهداران عرضه فرآورده های نفتی و انجمن صنفی جایگاهداران CNG استان برگزار میشود.
وی ضمن قدردانی از زحمات جایگاهداران و کارکنان آنان و همکاری خوب مردم ادامه داد: به منظور رعایت حقوق شهروندی، تأکید بر رعایت استانداردهای کمی و کیفی، دستورالعملها، نکات ایمنی، نظم و آراستگی و تکریم مراجعان در جایگاهها در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی همواره در دستور کار این شرکت قرار دارد.
فعالیت شبانه روزی جایگاههای عرضه سوخت
با توجه به هزینه های بسیار احداث، نگهداری و سرویسهای دوره ای جایگاههای عرضه سوخت، جایگاهداران با مشکلاتی در ارتباط با فعالیت خود روبرو هستند و نیازمند حمایت میباشند.
نایب رییس انجمن صنفی جایگاهداران خراسان رضوی در این باره گفت: ما یک صنف شبانه روزی هستیم و در تعطیلات نیز تعطیلی نداریم. این شغل با توجه به سروکار داشتن با مواد آتش زا، بسیار حساس و نیازمند ایمنی زیاد است.
محمدرضا بهاری با بیان اینکه در این منطقه مشکلی نداریم و ارتباط و همکاری بسیار خوب با مسوولان و مدیران شرکت پخش منطقه داریم افزود: مشکلات ما سراسری بوده و از جمله آن برقراری حق العمل جایگاهداران است که سالیان سال بر آن پافشاری میکنیم.
وی ادامه داد: ۱۶ سال است در این عرصه فعال هستم و ساخت جایگاه و نگهداری و هزینه های جانبی آن سنگین و نیازمند سرمایه زیاد است. هزینه و تهیه قطعات دستگاهها دلاری است.
نایب رییس انجمن صنفی جایگاهداران خراسان رضوی گفت: برای برقراری حق العمل جایگاهداران اعلام کردیم کارشناسان بیطرف و منصف از جمله در مرکز پژوهشهای مجلس در این ارتباط نظر بدهند.
وی افزود: در سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی مصوب کرد نظام کارمزدی به حق العمل تغییر کند و تعیین حق العمل و افزایش آن بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی باشد که این مصوبه از سال ۹۸ اجرایی شد اما میزان آن کارشناسی نیست و بطور ناقص و غیرمنصفانه اجرا میشود.
بهاری ادامه داد: علاوه بر مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت میکنیم و اجازه دریافت آن را از مصرف کننده نهایی نداریم در حالیکه در بیشتر فروشگاهها فروشنده ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت میکند. حتی خودروهای سوخت رسان سیار هم مالیات ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی دریافت میکنند.
وی میزان حق تبخیر را از دیگر مشکلات جایگاهداران برشمرد و گفت: در خصوص تبخیر فرآوردههای جدید بخصوص در تابستان میزان حق تبخیر بر مبنای ۲۵ سال قبل است در حالیکه نوع و کیفیت فرآوردهها تغییر کرده است و این موضوع نیازمند بازنگری است.
نایب رییس انجمن صنفی جایگاهداران خراسان رضوی افزود: در سوخت بنزین سوپر نیز که هم فروش آن کمتر و هم تبخیر آن بیشتر است حق العمل آن با بنزین معمولی یکسان است. حق العمل بنزین آزاد و معمولی نیز یکسان است در حالیکه پیش از این متفاوت بود. حق العمل باید منصفانه باشد و بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی هر سال افزوده شود.
این جایگاهدار ادامه داد: از وزیر جدید نفت و مدیر عامل جدید درخواست داریم ما را هم ببینند. این صنف در دوران شیوع کرونا هم به صورت شبانه روزی فعال بود و در تهیه لوازم مصرفی مقابله با کرونا نیز از جیب خود هزینه کردیم و در این زمینه نیز هیچ حمایتی نشدیم لذا با توجه به هزینه بسیار که در این زمینه انجام میشود نیازمند حمایت بیشتری هستیم.
وی گفت: در سطح منطقه همکاری بسیار نزدیک با مدیران و معاونان شرکت پخش فراورد های نفتی داریم و در ماجرای اخیر نقص فنی جایگاهها که در کشور رخ داد نیز خراسان رضوی نخستین منطقه ای بود که به مدار فعالیت بازگشت که از مسوولان شرکت پخش منطقه قدردانی میکنیم.
نظر شما