۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۴۸
کد خبر: 84538948
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خوشه طلایی باز هم در آستانه آوارگی

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۴۸
کد خبر: 84538948
یحیی معماری
خوشه طلایی باز هم در آستانه آوارگی

ساوه - ایرنا - چند سالی است که در فوتبال ایران، ساوه هم به واسطه داشتن تیمی در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور اسم و رسمی پیدا کرده و دست کم در ۲ فصل گذشته نماینده این شهرستان به سوپرلیگ فوتبال کشور بسیار نزدیک شد اما، در روزها و شاید هم دقایق آخر کم آورد.

 واقعیت آن است که داشتن تیم فوتبال در لیگ برتر فوتبال ایران آرزوی شیرین هر شهر و استانی است اما، این فقط یک هدف است و در آغوش کشیدن جام موفقیت ملزومات خود را می‌طلبد.

ساوه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعت کشور با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۶۰۰ واحد تولیدی و گردش مالی بالا، ظرفیت مناسبی برای پرورش استعدادهای ورزشی دارد اما، حوزه ورزش این دیار کمتر از مزیت صنایع پرشمار و برند بهره جسته هنوز نتوانسته آنگونه که شایسته است، حمایت موثرش را از اهالی ورزش به ثمر بنشاند.

ورزش حرفه‌ای در دنیای امروز کمتر در اتکا و چمبره  دولت‌ها است، به‌ویژه فوتبال که رشته‌ای جذاب و صنعتی پول‌ساز است در این میان از سایر رشته‌های ورزشی خرج خود را از ارکان حکومتی و دولتی جدا کرده و به‌همین دلیل در اغلب کشورهای پیشرفته جهان لیگ‌های پرطرفدار، پویا، جذاب و باشگاه‌های پردرآمد و بازیکن‌ساز قدعلم می‌کنند.

با وجود این باشگاه‌داری فوتبال در سطح لیگ برای کشور ایران هنوز با نیم‌نگاهی وابسته به جیب دولت مطرح است و اغلب هم باشگاه‌هایی چون سرخابی‌های پرهوادار در کانون توجه قرار گرفته و شهرستانی مانند ساوه که تیمی با مالکیت خصوصی چندساله دارد در لیگ دسته اول کشور کمتر در کانون توجه دولتی‌ها قرار گرفته حال آنکه به‌دلایلی محتاج حمایت دستگاه‌های مسئول و مرتبط دولتی است.

لیگ‌داری و حضور موثر در رقابت‌های برتر ورزشی در هر سطحی مستلزم زیرساخت‌هایی است که می‌توان از جمله آن به ورزشگاه استاندارد و زمین چمنی با کیفیت و سایر اجزا مانند نور، رختکن، میکسدزون و اسکوربورد  اشاره کرد که اکنون تیم فوتبال ساوجی‌ها در لیگ در تراز این امکانات چالش‌های اساسی دارند.

نگاهی گذرا به ورزشگاه شهید چمران ساوه که نامی و آوازه بزک شده و بلندی دارد بیانگر آن است که امکانات آن در قواره تیم‌داری و حضور در لیگ نیست و نمی‌توان با آوازه و تریبون رسانه‌ای رویای لیگ برتری شدن را در واقعیت تجلی داد.

در ۲ سال اخیر بر اساس تصمیم سازمان لیگ فوتبال ایران، خوشه طلایی به‌عنوان نماینده استان مرکزی و شهر ساوه در لیگ آزادگان محکوم به برگزاری دیدارهای خانگی خود در شهرهای اراک، قم و ورزشگاه کارگران تهران شد و دلیل روشن آن هم نبود استانداردهای کافی در ورزشگاه این شهر از نظر شاخص نور، جایگاه تماشاگران، رختکن و از همه مهمتر کیفیت چمن بود.

این روند همچنان نیز برای خوشه طلایی در رقابت‌های لیگ تداوم دارد و به‌همین دلیل متولیان برگزاری لیگ‌های فوتبال ایران با استناد به موارد مذکور، خوشه طلایی را روانه مناطق غیرخانه می‌کنند و این آوارگی در شهرهای دیگر انرژی تیم را ناعادلانه می‌گیرد.

امکانات ورزشگاه ساوه شایسته فوتبال لیگ برتر نیست

دیدار روز جمعه (۲۱ آبان) تیم‌های خوشه طلایی ساوه و مس کرمان درمجموعه ورزشی شهید چمران در  باتلاقی از گِل برگزار شد که نه مجال هنرنمایی به بازیکنان ۲ تیم داد و نه گریزگاهی برای هویدا شدن کارهای تاکتیکی بود و همین که ۲۲ بازیکن به سلامت و بدون مصدومیت از این زمین بیرون آمدند، جای شُکر دارد.   

تصاویری که خبرنگار ایرنا از وضعیت زمین مجموعه ورزشی شهید چمران تهیه کرد، عمق فاجعه این زمین را نشان می‌دهد و در پایان مسابقه هم «آرتا منهاجی» مربی مس کرمان با گلایه به جای تشریح شرایط فنی مسابقه، از زمین چمن غیراستاندارد و کیفیت نامناسب محیطی برای رویارویی دو تیم سخن به میان آورد.

وی گفت: برای دومین بار است که همراه با تیم‌های لیگ یک به ساوه سفر می‌کنم و به‌عنوان یک دلسوز فوتبال باید بگویم که شان و شایستگی ساوجی‌های خونگرم به مراتب بالاتر از آن است که نماینده آنان در لیگ آزادگان چنین امکانات و زمینی برای مسابقه داشته باشد.

منهاجی افزود: ساوه با استعدادهای درخشان فوتبالی باید یک استادیوم مجهز و مدرن داشته باشد و چرا یک رقابت دیدنی و جذاب باید با امکانات ضعیف تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: بیشترین ضربه را از این زمین نامناسب و بی کیفیت ورزشگاه شهید چمران، تیم خوشه طلایی دریافت می‌کند چرا که سایر تیم‌ها حداقل سالی یک بار میهمان این دیار هستند و با هر کیفیتی مسابقه را برگزار می‌کنند اما،تیم خوبی چون خوشه طلایی و هواداران این باشگاه نباید با چنین امکاناتی با چالش‌ها دست و پنجه نرم کنند و نیاز است که فکری اساسی شود  تا در یک زمین با کیفیت و ورزشگاه استاندارد پذیرای حریفان باشد.

مربی تیم فوتبال مس کرمان تاکید کرد: خوشه طلایی حرف‌های زیادی را امسال برای گفتن دارد و از مدعیان صعود به لیگ برتر است اما، اگر قرار باشد امکانات حداقلی کنونی را داشته باشد ممکن است که بر روند نتیجه‌گیری تیم اثر بگذارد.

خوشه طلایی باز هم در آستانه آوارگی
نمایی از وضعیت کنونی زمین ورزشگاه شهید چمران ساوه

سرمربی تیم فوتبال خوشه‌طلایی ساوه نیز در خصوص کیفیت امکانات ورزشگاه شهید چمران گفت: آماده‌سازی فنی و مهارتی تیم در رده لیگ مولفه‌های مختلفی دارد که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها امکانات زیرساختی است که این تیم در این راستا معضلات جدی دارد و وزارت ورزش و جوانان و مسئولان استان مرکزی باید نسبت به تامین زیرساخت‌ها و اصلاح مشکلات برای این تیم اقدامات جدی و اثربخخشی را اعمال کنند.

«داود مهابادی» اظهار کرد: ادامه داد: خوشه طلایی در سه سال اخیر همواره از تیم‌های مطرح در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور بوده است اما، این را باید در نظر داشت که همه چیز استعداد بازیکنان نیست و برای موفقیت باید زیرساخت‌های با کیفیت و کامل در اختیار تیم باشد.

سرمربی خوشه طلایی ساوه گفت: بسیاری از شهرهای کوچکتر از ساوه مجهز به ورزشگاه‌های به‌روز با ظرفیت تا ۱۵ هزار نفر هستند و ساوه با وجود یدک کشیدن آوازه صنعتی ورزشگاه با امکانات حداقلی دارد که نواقص جدی آن همواره موانعی در راه پیشرفت تیم است.

مهابادی اظهار داشت: علاوه بر رفع نقایص ورزشگاه شهید چمران از جمله زمین چمن مجموعه، باید مسئولان به فکر ساخت ورزشگاهی جدید و استاندارد باشند و اگر می‌خواهند پرچم ساوه در ورزش کشور بالا باشد این انتظار را باید پاسخگویی کنند.

چالش‌های ورزشگاه چمران باید به گوش استاندار مرکزی برسد

مدیرعامل باشگاه خوشه طلایی ساوه توضیح داد: برای رسیدگی مسئولان به وضعیت امکانات نامطلوب ورزشگاه شهید چمران درخواست ملاقات با مقامات ارشد استان مرکزی را داریم، چرا که با چنین وضع ناجوری که زمین چمن دارد ممکن است دوباره ناچار شویم مسابقات خانگی را در بیرون از شهرستان برگزار کنیم و این انرژی زیادی را از تیم می‌گیرد.

«حسین پرویزی» اظهار داشت: انتظار این است که تیم از نظر امکانات و زیرساخت حمایت شود و استاندار جدید دیار آفتاب باید برای  معضلات حوزه ورزش ساوه وقت بگذارد تا از مساعدت و کمک وی در راستای ترمیم مشکلات زیرساختی این مجموعه و تداوم میزبانی از حریفان در ورزشگاه خانگی باشیم.

به گفته او در سایر شهرستان‌ها که تیم فوتبال دارند امکانات مناسبی برای برگزاری مسابقات فراهم است اما، ساوه با وجود داشتن نماینده در در لیگ آزادگان و اشتیاق مردم این شهر به ورزش فوتبال از نظر امکانات ضعیف است و می‌طلبد که نسبت به تمهید زیرساخت ها اقدام شود و در کوتاه مدت نواقص ورزشگاه شهید چمران از جمله زمین چمن آن برطرف شود.

پرویزی اظهار داشت: تیم خوشه طلایی در ساوه حتی زمینی برای تمرین هم ندارد و چمن مصنوعی مجموعه ورزشی فجر از شرایط استاندارد تمرین محروم است.

وی با قدردانی از زحمات مسئولان برای آماده‌سازی این ورزشگاه که مسابقات خانگی خوشه طلایی در نیم فصل دوم سال گذشته و هشت هفته از لیگ امسال را میزبانی کرد، بر ضرورت توجه جدی و ساختاری به چمن این مجموعه تاکید کرد.

لبخند هواداران خوشه‌طلایی در لابه‌لای کاستی‌های ورزشگاه چمران می‌خشکد

خوشه طلایی ساوه با وجود قدمت نه چندان زیاد در فوتبال ایران اما، طرفداران پرشوری دارد که با حساسیت شرایط این تیم را حتی در دوران شیوع کرونا و برگزاری مسابقات بدون تماشاگر هم پیگیر هستند و این هیجان انگیزه‌ای مضاعف است تا بازیکنان بهترین نتیجه را رقم بزنند.

در هر مسابقه بازیکنان با دیدن شرایط زمین چمن و چالش‌هایی که در ۹۰ دقیقه رقابت هر بازیکن را رنج می‌دهد از عمق جان متاسف می‌شوند اما همیشه با تمامی کاستی‌ها همین حضور دلگرم کننده بوده که توانسته روحیه تیم خوشه‌طلایی را حفظ کند.

«مهرداد صدیق» یکی از هواداران خوشه‌طلایی ساوه نسبت به شرایط کنونی زمین چمن ورزشگاه ساوه ابراز نگرانی کرد و گفت:

ساوه با حلقه توانمندی از صنایع در درآمد ناخالص ملی کشور اثرگذاری دارد اما اهالی ورزش در این شهر هرگز طعم حمایت صنعت را در بهبود شرایط ورزشگاه این شهر ندیده‌اند و انقدر اوضاع و امکانات این ورزشگاه ناجور است که تیم خوشه طلایی باید خارج از خانه تمرین کند و مسابقه بدهد.

«حسین سجادی» افزود: عادت کردیم در بیشتر بازی‌ها تیم شهرمان را در اراک، قم و تهران دنبال کنیم در حالی که ما هواداران دوست داریم با حضور در استادیوم خانگی و تشویق تیم هم برای ساعاتی فضایی مفرح داشته باشیم و هم انگیزه ای برای نتیجه گیری و حرکت رو به جلو بازیکنان باشیم.

وی افزود: جای تاسف است که بسیاری از شهرهای کوچک ورزشگاه‌های مدرن با گنجایش ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر دارند اما ساوه با تیم‌های قدرتمند ورزشی در فقر امکانات به سر می‌برد و ورزشگاهی با عمر بیش از چهار دهه با نواقص جدی دارد.

یکی دیگر از هواداران تم خوشه‌طلایی گفت: فوتبال یک ورزش با چند مولفه است که باید همه آن‌ها در کنار هم قرار گیرد تا یک تیم نتیجه بگیرد اما، در ساوه و در مورد تیم خوشه طلایی متاسفانه اینگونه نیست و همیشه در اوایل فصل به‌دلیل حمایت نشدن از تیم باید زمزمه فروش امتیاز تیم را از رسانه‌ها بشنویم.

«امید بیرامی» افزود: وقتی هم که مسابقات آغاز می‌شود مشکل دیگری از راه می رسد و آن هم وضعیت فاجعه بار استادیوم خانگی خوشه طلایی است که امسال هم دامنگیر تیم شده و ممکن است سازمان لیگ مجوز برگزاری مسابقه در زمینی که حتی راه رفتن در آن مشکل است را لغو کند و نماینده ساوه دوباره سرگردان شهرهای دیگر شود.

وی گفت: در تعطیلات تابستانی لیگ چند بار خبر فروش امتیاز تیم به شهرهای دیگر از جمله کرمانشاه و اسلامشهر مطرح شد که  مایه ناراحتی هواداران بود و این در حالیست که تیم ما در ۲ فصل گذشته از نظر فوتبالی و نتیجه‌گیری در زمین بسیار درخشان در لیگ آزادگان ظاهر شد و حتی تا آستانه صعود به لیگ برتر هم رفت اما میسر نشد.

این هوادار تیم خوشه طلایی ادامه داد: وقتی فردی با سرمایه شخصی و عشق به خدمت به جوانان ساوه در لیگ تیمداری می‌کند باید از سوی مسئولان حمایت شود زیرا اگر مالک خوشه‌طلایی منابع مالی خود را در بازارهای دیگری سرمایه گذاری می‌کرد به مراتب سود بیشتری نصیبش می‌شد.

بیرامی ادامه داد: تنها تعصب و احساس مسئولیت است که تاکنون پرچم تیم خوشه طلایی را بالا نگه‌داشته و جای تاسف دارد که منابع مالی در بخش‌هایی هزینه می‌شود که کم بهره است درحالیکه یک حمایت کوچک در تجهیز ورزشگاه چمران می‌تواند افتخار ماندگار ایجاد کند.

وی  اظهار کرد: وقتی تیم  ۲ سال اخیر تا آستانه صعود به مرحله لیگ‌برتر رفت و به دلیل فقر امکانات و حمایت ضعیف از ادامه بروز توانمندی باز ایستاد، آنجا بود که عشق تک تک ورزشکاران و باشگاه فوتبال را دیدیم اما زیرساخت ضعیف که ما هواداران را از لذت پیروزی تیم محبوبمان محروم کرد پرقدرت عرض اندام کرد.

این هوادار تیم خوشه‌طلایی بیان کرد: روسیاهی این ناکامی برای مسئولان و صنایعی است که به استعدادهای شهرشان بی‌تفاوت هستند و کمترین کمکی برای استانداردسازی امکانات ورزش نمی‌کنند.

فوتبال ساوه مستعد درخشش در لیگ برتر است که افتخار آن برای استان مرکزی ثبت می‌شود و نیاز است که با حمایت بهنگام و اثربخش کاستی‌های ورزشگاه شهید چمران در اسرع وقت برطرف شود تا هم تیم خوشه طلایی برای تمرین و مسابقات آواره شهرهای دیگر نشود و هم بستری مهیا شود تا با پرورش استعدادها تمامی ظرفیت این تیم در برابر حریفان ظاهر شده و ساوه شهرت صنعتی خود را با درخشش ورزش تکمیل کند.

در رقابت های لیگ آزادگان سال گذشته، تیم خوشه طلایی ساوه به‌دلیل مشکلات ورزشگاه خانگی از میزبانی محروم شد و نیم فصل نخست را در ورزشگاه کارگران تهران از حریفان میزبانی کرد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha