۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 84538951
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه مراغه با اقتصاد روستامحور

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 84538951
توسعه مراغه با اقتصاد روستامحور

مراغه- ایرنا- روستاهای دور و نزدیک مراغه دارای ظرفیت‌های بی‌بدیل اقتصادی است و اگرچه شهرنشینی در آن طی دهه‌های اخیر با افزایش جهشی مواجه شده اما همچنان مناطق روستایی بستر توسعه اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا روند روبه رشد شهرنشینی در این شهرستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده تا جایی که «یونس مروارید» در کتاب «مراغه» میزان شهرنشینی بر اساس سرشماری ۱۳۵۵ را ۳۹.۳ درصد و آن را بر اساس سرشماری ۱۳۶۵ برابر با ۴۳ درصد درج کرده است.

شهرنشینی اکنون در این شهرستان به گفته «موسی شعفی» معاون فرماندار مراغه به ۶۹.۴۰ درصد رسیده اما همچنان توسعه اقتصادی با تکیه بر همین ظرفیت‌های روستایی از جمله احداث شهرک صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده محصولات روستایی، اتصال «یایشهری» به کندوان با هدف توسعه گردشگری شهرستان و موارد متعدد دیگر دنبال می‌شود.

نگاهی تاریخی نیز نشان می‌دهد که ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری مناطق روستایی شهرستان همواره روی خوش به سرمایه‌گذاران نشان داده و در صورتی که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به این ظرفیت‌ها توجه کنند، اقتصاد روستامحور بر معیشت شهرنشینان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برای نمونه سهم بالایی از سود ناشی از تولید و عرضه سیب «مردق چای»، تولید خشکبار، نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه‌ها، بازرگانی محصولات کشاورزی و موارد متعدد دیگر روستامحور، در شهر هزینه می‌شود و می‌توان ادعا کرد که مسیر توسعه اقتصادی مراغه همچنان از روستاهایش می‌گذرد.

بوم‌گردی «هامپوئیل» نمونه موفق بازگشت به اقتصاد روستامحور

«شیرزاد واحدی»، ساکن شهر مراغه که مجتمع بوم‌گردی هامپوئیل را در روستای «تازه‌کند سفلی» و در مسیر جاده منتهی به غار «هامپوئیل» با ایجاد یک واحد سنتی شروع کرد، اکنون سه واحد برای پذیرش میهمانان دارد و می‌گوید که طی همین مدت کوتاه و با وجود شرایط ناشی از کرونا، مسافرانی را از شهرهای دور و نزدیک از جمله اهواز، بوشهر، شیراز، اصفهان و مشهد پذیرش کرده است. 

وی که به گفته خودش از این طریق می‌خواهد مراغه را بیش از پیش معرفی کند، از سرمایه‌گذاری خود در این زمینه اظهار رضایت دارد و چرخ زندگی‌اش از همین طریق می‌چرخد. 

مسیر توسعه توریسم مراغه از روستای «یایشهری» می‌گذرد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه ضمن اشاره به اهمیت احداث باغ‌راه شمال در توسعه صنعت توریسم این شهرستان، معتقد است که باید مسیر دسترسی تورهای خارجی به مراغه کوتاه و جذاب شود و در صورتی که این باغ‌راه روستای «یایشهری» مراغه را به کندوان وصل کند، شاهد اقامت گردشگران خارجی در این شهرستان خواهیم بود.

به گفته «یعقوب طالبی» کندوان نیز به عنوان یک زیرساخت کم‌نظیر گردشگری آذربایجان‌شرقی در بن‌بست قرار دارد و گردشگران خارجی پس از بازدید از آن مجبور می‌شوند برای اقامت به تبریز بازگردند؛ بر همین اساس احداث این باغ‌راه و میزبانی از گردشگران خارجی در مراغه برای توریست‌های استان نیز جذاب خواهد بود. 

وجود شرایط مناسب برای گسترش صنایع تبدیلی محصولات روستایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز می‌گوید: ایجاد صنایع تبدیلی در افزایش بهره‌وری محصولات روستایی موثر بوده و شرایط برای توسعه آن در مراغه فراهم است.

به گفته «اکبر فتحی» حجم تولید محصولات باغی به ویژه سیب در مراغه بالاست و ظرفیت مواد اولیه تنها واحد فعال در زمینه صنایع تبدیلی شهرستان با میزان تولید سیب صنعتی مراغه متناسب نیست.

وی با تاکید بر اینکه توسعه صنایع تبدیلی تقاضامحور است، اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید از شرایط موجود در این شهرستان استقبال کنند و جهاد کشاورزی نیز با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و اعطای تسهیلات لازم، از آنان حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مراغه ظرفیت راه‌اندازی واحدهای متعدد بخش صنایع تبدیلی را داراست، ادامه داد: بر همین اساس ایجاد شهرک صنایع تبدیلی در مراغه پیش‌بینی شده بود که مکان اولیه آن مناسب تشخیص داده نشد و یک قطعه زمین مناسب که در اختیار سازمان دیگری قرار دارد، شناسایی شده است که در صورت تملک می‌توان در آینده نزدیک نسبت به تامین زیرساخت‌های شهرک صنایع تبدیلی در آن زمین اقدام کرد.

توجه به ظرفیت روستایی کوتاه‌ترین راه برای توسعه اقتصادی مراغه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مراغه نیز با بیان اینکه ۱۲۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی در این شهرستان وجود دارد و در مجموع سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول کشاورزی از این زمین‌ها تولید می‌شود، معتقد است که توجه به ظرفیت‌های روستایی کوتاه‌ترین راه برای رونق اقتصای این شهرستان محسوب می‌شود.

حکیمه انتظاری می‌گوید که ظرفیت‌ اقتصادی شهرستان در بخش کشاورزی چشمگیر بوده و از این‌رو احداث شهرک صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده محصولات روستایی از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی بیان کرد: خوشبختانه رایزنی‌ها برای تعیین قطعی زمین برای ایجاد شهرک صنایع تبدیلی انجام شده و مذاکره‌های خوبی با سرمایه‌گذاران صورت گرفته تا جایی که یکی از کارآفرینان نیز با توسعه واحد تولیدی خود، عملیات اجرایی صنایع تبدیلی را با اعتبار بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان آغاز کرده که هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه ۴۷ واحد سردخانه نیز در ردیف اقتصاد روستامحور شهرستان فعال است، بیان می‌کند: شهرک شیلات از دیگر برنامه‌ها برای رونق اقتصادی مراغه از مسیر توسعه روستایی است اما مکانیزه کردن باغات و مزارع، اصلاح‌نژاد محصولات کشاورزی و استفاده از ایده‌های نو نیز در برنامه کاری توسعه روستایی شهرستان قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مراغه از تمامی سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی دعوت کرد تا برای رسیدن به حاشیه سود مناسب، به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق روستای توجه کنند؛ ضمن اینکه نیاز به ایجاد بازار دائمی محصولات کشاورزی در مراغه به شدت احساس می‌شود.

به گفته وی با راه‌اندازی بازارچه دائمی محصولات کشاورزی، مراغه با تکیه بر اقتصاد روستامحور به عنوان قطب محصولات کشاورزی منطقه معرفی خواهد شد و این امر می‌تواند در ارتقای برخی از ادارات از جمله گمرک نیز نقش تعیین‌کننده داشته باشد.

به گزارش ایرنا مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در جنوب‌غربی تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد و اکنون ۱۸۶ هزار از جمعیت آن در شهر سکونت دارند اما همچنان بخش اعظمی از شهرنشینان نیز در زمینه اقتصاد روستامحور فعالیت می‌کنند. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha