سید مجتبی هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموعه مدارس شهرستانهای استان تهران بر اساس سیاستهای چهارده گانه ابلاغی، خود را برای بازگشایی مطلوب و گذر از بحران شیوع کرونا آماده کردهاند که مهمترین این سیاستها، پرداختن به مسائل روانی و اجتماعی دانشآموزان و توجه همزمان به مسائل جسمی آنان است.
وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر، ذهن تمامی مسوولان آموزش و پرورش درگیر مسائل جسمی و سلامتی دانشآموزان است و هر جا تعارضی بین سلامتی آنان و مسائل آموزشی وجود داشته باشد، قطعا اولویت با سلامتی دانشآموزان است.
وی اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون، حدود ۲۰ ماه است که دانشآموزان در مدرسه حضور نداشته و فضای بیرون از منزل را تجربه نکرده اند لذا در کنار بازگشایی مدارس لازم است تا در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، مسائل فرهنگی و هنری و سلامت روانی دانشآموزان نیز برنامهریزی اساسی داشت.
هاشمی تأکید کرد: در طول ایام شیوع ویروس کرونا تا کنون، هیچ یک از فرایندهای تربیتی در مدارس شهرستانهای استان تهران تعطیل نشد بلکه شیوه دستیابی به اهداف تربیتی از حالت حضوری به فضای مجازی تغییر یافت.
وی گفت: هر چند که اصل تربیت، در فضای حضوری شکل گفته و در مدرسه اثرگذاری بیشتری دارد ولی با توجه به لزوم رعایت دستوالعملهای بهداشتی و توجه به سلامتی دانشآموزان، فعالیتهای تربیتی و پرورشی به سمت فضای مجازی و تولید محتوا آن هم با مشارکت داوطلبانه دانشآموزان سوق پیدا کرده تا جایی که بخشی از این فرایند به صورت کشوری در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفت.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران افزود: این که دانشآموزان داوطلبانه به نقطهای از توانایی رسیدهاند که به دور از تشویقهای رایج در مدرسه و شرایط خاص حضور در فضای آموزشی اقدام به تولید محتوا در حوزه مسائل تربیتی و پرورشی از جمله فرهنگ ایثار و شهادت، قرآن و مسائل فرهنگی و هنری کردند، نشان از پویایی این حوزه در زمان شیوع ویروس کرونا دارد.
وی از برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی کشوری به میزبانی شهرستانهای استان تهران به عنوان بخشی از فعالیتهای تربیتی در ایام شیوع ویروس کرونا یاد کرد و افزود: قطعا در کنار توجه به سلامتی جسم دانشآموزان، باید در حوزه فرهنگ و سلامتی روح آنان نیز برنامه ریزی دقیق و جامعی صورت داد.
وی با اشاره به آغاز فعالیت حضوری مدارس در شهرستانهای استان تهران گفت: از ماههای گذشته، فرایند بازگشایی مدارس با کمک مدیران مناطق آموزش و پرورش و همراهی مراجع بیرونی از جمله استانداری و فرمانداریها، فرایند بسیار سخت بازگشایی مدارس آغاز شده است.
هاشمی گفت: فرایند بازگشایی مدارس تدریجی و زمانبر است و قطعا با تلاش مدیران در آماده سازی مدارس و همفکری و مشورت خانوادهها و حمایت جامعه این روند به طور کامل اجرایی میشود.
بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز در مدارس شهرستانهای استان تهران مشغول به تحصیل هستند.
نظر شما