جهش اقتصادی صنعت ریلی گلستان به همگرایی همه نهادها نیاز دارد

گرگان - ایرنا - مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ کشور مستقر در گرگان با تاکید بر ضرورت تامین زیر ساخت‌های اولیه در مرکز لجستیکی پایانه ریلی اینچه‌برون گفت:‌ همگرایی نهادها برای رفع این مشکل به توسعه اشتغال و جهش اقتصادی بخش ریلی گلستان منجر خواهد شد.

محسن اعتماد روز سه‌شنبه در پایان بازدید از خبرگزاری ایرنا گلستان گفت: حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، در صورت داشتن موقعیت جغرافیایی و مرزی به تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین افزایش ترانزیت، صادرات و واردات ختم می شود. 

اعتماد بیان کرد: پایانه منطقه مرزی اینچه برون نقطه طلایی کریدور شمال - جنوب و دروازه ورود ایران به بازارهای اوراسیا است.

 مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ ادامه داد: اینچه برون با برخورداری از مزیت هایی مانند همجواری با بازار کشورهای آسیای میانه با حدود ۳۰۰ میلیون جمعیت و برخورداری از خط ریلی بین المللی، بهشت اقتصادی کشور محسوب می‌شود و پیشران اساسی رونق اقتصادی گلستان برای رفع معضلاتی مانند بیکاری است .

اعتماد افزود :‌ ظرفیت های صنعت ریلی گلستان به طور دقیق بازگو نشده و حتی برخی مدیران تصمیم‌گیر از اهمیت این صنعت نوین اطلاعی ندارند.

وی گفت: برای رسیدن به بهره برداری حداقلی از پایانه اینچه برون نیازمند ایجاد زیر ساخت هایی مانند برق ، آب و گاز در منطقه هستیم و باید با برخی کارهای حقوقی و دستور العمل های کاربردی، امکان فراهم کردن سریع زیرساخت ها تسهیل شود تا رغبت سرمایه گذار برای حضور در منطقه افزایش یابد.

 اعتماد گفت : ‌در افق ۱۴۱۴ شرکت ملی راه آهن، میزان اشتغال پیش بینی شده وابسته به صنعت ریلی گلستان در منطقه اینچه برون هزار و ۵۰۰ نفر است که طبق نظر کارشناسان به ازای هر ۶۵۰ تن صادرات یک فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود.

جهش اقتصادی صنعت ریلی گلستان به همگرایی همه نهادها نیاز دارد

 مدیرکل راه آهن شمال شرق اظهار داشت : تاکنون در پایانه ریلی اینچه برون حدود ۸۰۰ میلیارد ریال پروژه به بهره‌برداری رسیده یا در حال اتمام است .

وی در خصوص مرکز لجستیک اینچه برون هم گفت: این مرکز با امکاناتی شامل سکوهای بزرگ استاندارد تخلیه و بارگیری، مراکز بار، تولید، انبار و سیلو برای پایانه نفتی، غلات در زمینی به مساحت ۵۳۸ هکتار در جوار منطقه آزاد در حال شکل‌گیری بوده و مدیریت آن با اداره کل راه آهن است.

راه آهن اینچه برون - گرگان بخشی از پروژه ریلی بزرگ سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که از ناحیه اوزن قزاقستان آغاز شده و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به سمت شمال گنبدکاووس و در نهایت به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد.

 این خط ریلی در محدوده اترک در منطقه داشلی برون و اینچه برون از خاک ترکمنستان خارج می شود.

استان گلستان از شمال ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد و از جنوب نیز به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به مازندران و دریای خزر محدود می‌شود.​

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha