به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در آیین افتتاحیه «همایش ملی سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی کشور مبانی، چالشها و راهکارها» افزود: نظام سنجش و پذیرش دانشجو نقطه آغازین نهاد آموزش عالی است. به تعبیر فلاسفه، همه حقیقت، در نقطه آغازین هر پدیدهای حضور دارد. بنابراین به نقطه آغازین هر سیستمی باید نهایت توجه و دقت را داشته باشیم. چنانچه نقطه آغازین، از منطق و سازگاری درونی از یک سو و تطابق با واقعیت ها و نیازهای بیرونی از سوی دیگر برخوردار باشد، میتوان انتظار داشت سیستم موردنظر، با احتمال بیشتری به اهداف خود نایل شود.
وزیر علوم در این پیام تصریح کرد: کنکور و آزمون سراسری نیز این چنین نقشی را برای آموزش عالی ایفا میکند. با نگاهی به واقعیتهای آشکار میتوان نتیجه گرفت آزمون سراسری، در طول بیش از نیم قرن حیات خود از این حیث، موفق و سربلند بوده است. کافی است به چهرههای برتر این آزمون در طول این سال ها نگاهی بیندازیم. اکثر قریب به اتفاق آنها به مدارج بالای علمی و کسب کرسیهای دانشگاهی معتبر نایل شدهاند. این خروجیهای افتخار آمیز، بر حقانیت اقدامات انجام شده در تمامی سالهای گذشته دلالت میکنند، اما این به معنای آن نیست که سیستم ما خالی از هرگونه خلل است.
زلفی گل ادامه داد: به ویژه با توجه به تحولات صورت گرفته در نظامهای آموزش عالی جهان و نیز با نظر به تحولات عمیق و گسترده حاصل شده در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کاستیها بیشتر احساس میشود.
وی در ادامه این پیام یادآور شد: در سه دهه گذشته در سازمان سنجش آموزش کشور ایدهها و طرحهای گوناگونی برای ارتقای کیفی نظام سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به کنکور توجه ویژهای داشتهاند.
وزیر علوم افزود: تصویب دو قانون مهم درباره آزمونهای سازمان سنجش در مجلس شورای اسلامی و تصویب بیش از ۷۰ مورد نکات مهم در همین زمینه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان میدهد کنکور یکی از دغدغههای اصلی مسئولان عالی رتبه کشور است. در راس همه مقام معظم رهبری بر ضرورت ایجاد تحولات لازم در کنکور اشارات راهگشایی داشته اند.
وی در ادامه این پیام آورده است: اولین همایش در این زمینه، در سال ۱۳۸۱ در اصفهان برگزار شد. فاصله ۱۹ ساله میان آن تلاش با کوشش ارزشمند کنونی، البته مایه حیرت و تا حدی، تاسف است؛ زیرا مسئله مهمی مانند کنکور باید بیش و پیش از این مورد توجه و مداقه علمی قرار می گرفت، اما به هر حال برگزاری این همایش که متکی بر تلاشهای فشرده ۲ سال اخیر و تجربیات ارزنده ۲۰ سال گذشته است، جای تشکر و قدردانی دارد.
زلفی گل در این پیام آورده است: از شما دوستانی که در این همایش شرکت و فعالیت دارید می خواهم هنگام بررسی کنکور، اولاً با نگاهی جدی و بدون مماشات به عملکرد گذشته و چشمانداز آینده داشته باشید. ثانیاً توصیه میکنم هر کدام از شما اساتید و صاحبنظران، خود را حداقل در مقام وزیر علوم تصور کنید تا بتوانید از منظری بالا و والا و همه جانبه به نظام سنجش و پذیرش دانشجو بپردازید.
وی در این پیام تصریح کرد: با مرور کوتاهی بر تجربه جهانی، یقین دارم دستاوردهای ما تا همین لحظه، قابلیت عرضه جهانی دارد و جهان نیز چیزهای بسیاری برای عرضه به ما دارد. بنابراین با ترکیب تجربه ملی ارزشمندمان با تجربه گرانبهای جهانی میتوانیم به ایدهها و طرحهای سازنده و آینده داری دست یابیم. به عنوان نمونه اکنون که در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشد کمی کم نظیری داشته ایم، باید به سوی نظامهای سنجش و پذیرش استاد محور حرکت کنیم.
وزیر علوم در این پیام با بیان اینکه این معنا ندارد بی اذن و همگامی اساتید، نسبت به پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری اقدام کنیم، عنوان کرد: اگر فاصله و گاه بیگانگی میان اساتید و دانشجویان پذیرش شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی همانند مقطع کارشناسی باشد، آنگاه باید منتظر خروجیهای بی کیفیتی باشیم که نه تنها باری از دوش کشور برنمیدارند بلکه بیکاری آنان خود معضلی لاینحل خواهد شد.
وی در ادامه این پیام می افزاید: حرکت به سوی پذیرش استاد محور، مستلزم تعریف مجدد نقش اساتید در دانشگاه هاست. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید برای کمک به حل مسائل کشور پذیرش شوند. دانشجویاندکتری باید با هدف تربیت نظریه پردازان جهانی پذیرش شوند. اگر چنین نکنیم "کسب مدرک" همچنان هدف اول و آخر جوانان ما خواهد بود. تا همین جا، برای این هدفِ ناکافی و گاه بیهوده، خسارتهای بیشماری دیده ایم.
زلفی گل در پایان این پیام آورده است: امید است این همایش ملی بتواند روشنایی بیشتری بر حوزههای تاریک و نیمه تاریک سیستم سنجش و پذیرش دانشجو بیفکند. با تاسی به کلام امیر مومنان علیه السلام که یک قدم در روشنایی و با بصیرت را از صد قدم در تاریکی برتر دانسته اند، شاهد روشنگریهای علمی و تخصصی شما درخصوص مسائل مطرح در آزمونهای ملی باشیم.
وزیر علوم در این پیام از نهادها، سازمانها و موسسات، اساتید، صاحبنظران، مدیران، کارشناسان و همه کسانی که در طراحی، اجرا و برگزاری همایش ملی زحماتی را تقبل کرده اند، به خصوص از رییس و اعضای شورای سیاستگذاری، رییس و اعضای کمیته علمی و رییس و کمیته اجرایی همایش قدردانی کرد.
همایش ملی ۲ روزه «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی ،چالش ها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» امروز در دانشگاه تهران آغاز شد.
نظر شما