رییس فدراسیون سوارکاری: تایید قانون شرط‌بندی، مشکل مافیا را رفع می‌کند

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون سوارکاری گفت: تایید قانون مجازبودن شرط‌بندی در چند رشته ورزشی، بخشی از مشکلات مافیا را رفع می‌کند.

به گزارش ایرنا، مسعود خلیلی روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: هفته گذشته مجلس شورای اسلامی قانون شرط‌بندی فدراسیون‌های سوارکاری، تیراندازی و شمشیربازی را تصویب کرد و اکنون منتظر تایید نهایی شورای نگهبان هستیم. امیدوارم با تایید این قانون بخشی از مشکلات مافیا رفع شود.

وی افزود: در این رابطه نامه‌ای به دادستان کل کشور زدیم و تمام کانال‌های غیرمجاز را شناسایی کردیم. زیرا شرط‌بندی‌های غیرمجاز سبب ویرانی و آلوده‌شدن جامعه خواهد شد. برای جلوگیری از این مسایل ابتدا باید آیین‌نامه‌ای داشته باشیم.

مجلس شورای اسلامی ۲۳ آبان در مصوبه‌ای تعاریف و مصادیق شرط‌بندی و قماربازی در فضای مجازی و حقیقی و مجازات متخلفین را مشخص کرد. بر اساس این مصوبه، شرط‌بندی روی نتیجه مسابقه بین اشخاص شرکت‌کننده در مسابقات سوارکاری، تیراندازی و شمشیربازی و هر مسابقه‌ای مشمول مجازات نیست.

رییس فدراسیون سوارکاری همچنین درباره واگذاری مجموعه سوارکاری نوروزآباد به فدراسیون سوارکاری گفت: ١٨ مجموعه سوارکاری در اختیار شرکت توسعه قرار دارد. یکی از روش‌های مدیریت سابق این شرکت اجاره یک‌ساله این مجموعه به فدراسیون بود و ما هم برای یک سال میلیاردها تومان هزینه می‌کردیم. برای همین به مدیریت جدید تقاضا دادیم تا این مجموعه به صورت بلندمدت در اختیار ما قرار بگیرد. در این ۴۰ سال نتوانستیم به این مجموعه برسیم.

وی ادامه داد: دومین تقاضایی که از شرکت توسعه داشتیم این بود که جلوی حضور افرادی که در زمینه سوارکاری تخصص ندارند و در کار دیگری هستند در مزایده بگیرد. حضور این افراد به جامعه ورزش آسیب می‌رساند.

خلیلی اضافه کرد: در جلسات متعددی که با وزیر ورزش داشتیم وی عنوان کرد که شرکت توسعه باید با هماهنگی فدراسیون‌ها از وضعیت فعلی خارج شود.

الگوسازی برگزاری مسابقات

وی همچنین با اشاره به اینکه در این سال‌ها تلاش کردیم برای توسعه رشته‌های مختلف سوارکاری از حاشیه‌ها دوری کنیم، گفت: به دنبال الگوسازی هستیم تا سطح مسابقات را طبق یک الگوی خاص بالا ببریم. در این مدت مسابقات زیادی را برگزار کردیم. رقابت‌های اسب داونی طی هشت هفته برپا شد و حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این رقابت‌ها جایزه تعیین و همچنین برای نخستین بار دوره دانش افزایش استقامت را با حضور مدرس جهانی برگزار کردیم و در این دوره ۳۰ مربی ایرانی حضور داشتند که ۱۲ مربی موفق به کسب مدرک شدند.

خلیلی اضافه کرد: مسابقات قهرمانی کشور درساژ و پارادرساژ را برگزار کردیم که با استقبال زیادی روبرو شد. در کنار آن مسابقات جهانی هنرهای رزمی با حضور ۲۰ کشور و ۴۰ ورزشکار در استان البرز برگزار شد که یک جوان سوارکار از استان فارس قهرمان شد. 

اعزام ۲ بانوی نوجوانان به بازی‌های آسیایی

وی با اشاره به اعزام  ۲ دختر نوجوان به مسابقات اورسیا مسکو گفت: امکان اعزام اسب به این رقابت‌ها سخت بود و به همین دلیل با اسب قرضی شرکت کردیم و یکی از دختران ما در این مسابقات عنوان چهارم را کسب کرد. ۲ سوار را به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین اعزام خواهیم کرد و کشور میزبان محل اسب‌ها را در آلمان قرار داده که برای ما راحت‌تر است. ۲ نماینده کشورمان طی سه سال گذشته در مسابقات بین‌المللی شرکت کردند. می‌دانیم که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش امکان کمک به ما را ندارند و باید از حمایت بخش خصوصی استفاده کنیم.

رییس فدراسیون سوارکاری ادامه داد: هفته آینده میزبان مسابقات بین‌المللی سی اس ای هستیم و امیدوارم در این رقابت‌ها چند سوارکار بین‌المللی حضور یابند.

فعالیت ۵۴۰ باشگاه سوارکاری

خلیلی افزود: تا سال ۹۳ در کشور ۱۸۳ باشگاه فعالیت داشت اما اکنون تعداد آنها به ۵۴۰ باشگاه سوارکاری رسیده است و این امر نشان می‌دهد که گرایش مردم برای سرمایه‌گذاری در این بخش زیاد است؛ هر چند دریافت مجوز برای باشگاه‌ها سخت است.

فروش ۳۰ راس اسب ایرانی به قطر

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین مرتبه در کشور ۳۰ راس اسب ایرانی به بخش خصوصی قطر فروخته شد. اسب ایرانی امکان صادرات دارد و اسب عرب تولید آن زیاد است. هر چند اجازه نمی‌دهیم که ذخایر ژنتیکی ممتاز از کشور خارج شود. همچنین ۵ هزار اسب ترکمن هویت‌گذاری شده داریم و می‌توانیم آن را تنها با آزمایشات ژنتیکی و تبارنامه به دنیا بفروشیم.

ورود اسب‌های قاچاق

رییس فدراسیون سوارکاری با تشکر از سازمان دامپزشکی و گمرک برای همکاری با این فدراسیون گفت: مشکل حمل و نقل و صادرات ما با کمک این نهادها برطرف می‌شود. هر چند برخی مواقع اسب‌ها با قاچاق وارد ایران می‌شوند و در کنار آن در بخش صادرات اسب تولیدکنندگان، حرفه‌ای عمل نمی‌کنند. هیچ فدراسیونی حق صدور و واردات ندارد و افرادی که به دنبال ورود اسب به کشور هستند باید از وزارت جهاد کشاورزی مجوز بگیرند. فدراسیون سوارکاری همواره نقش سلبی در واردات اسب داشته و باید اسب‌هایی وارد کشور شوند که برای ما افتخارآفرین باشند و از ورود اسب‌های نامطلوب جلوگیری می‌کنیم.

مافیا در بازار خرید و فروش اسب

او با اشاره به دخالت برخی در صادرات و واردات اسب، اظهار داشت: شاید به کار بردن واژه مافیا برای اتفاقات بازار خرید و فروش اسب درست نیست، اما باید مزایده برگزار شود و همه را دعوت کنیم تا در فروش اسب سهیم باشند؛ اما وقتی معاملات خصوصی می‌شود هر روز با ۲ نامه از دادگاه روبرو می‌شویم و باید با مبارزه با مافیا امنیت خاطر را برای سرمایه‌گذار ایجاد کنیم. حتی کاری کردیم که اسب‌های قاچاق پشت در ماندند و آنها از ما شکایت می‌کنند و وقتی به دادگاه می‌رویم درخواست دادیم که براساس قانون این مافیاها را جمع و جور کنید.

خلیلی در خصوص اعزام اسب‌های ایرانی با سوارکار به تورنمنت‌های بین‌المللی و مشکلات پیش رو، گفت: گمرک شیوه‌های مختلفی برای صدور مجوز اعزام اسب به مسابقات بین‌المللی دارد. سختی‌های گمرک برخی مواقع بخاطر اتفاقاتی است که در خارج از کشور با فروش اسب رخ می‌دهد. ما تضمین لازم را از مالک می‌گیریم تا اگر سوارکار بدون اسب بازگردد به میزان ارزش اسب باید جریمه شود.

رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به واردات تجهیزات سوارکاری عنوان کرد: در بخش داخلی در حد متوسط و مبتدی تولید انجام می‌شود، ولی واردات بیشتری داریم و تعرفه‌های آن هم گران و این موجب افزایش قیمت محصولات شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha