۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84548683
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا با تبرئه یک قاتل، به استقبال آشوب می رود

۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبر: 84548683
آمریکا با تبرئه یک قاتل، به استقبال آشوب می رود

تهران – ایرنا – تبرئه یک جوان آمریکایی متهم به قتل با سلاح گرم در جریان اعتراض های ضد نژادپرستی، خشم جمع زیادی از مردم این کشور را برانگیخته و طبق گزارش رسانه ها، احتمال وقوع تظاهرات و آشوب افزایش یافته و چهره برخی شهرها به شدت امنیتی شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، «کایلی ریتن‌هاوس» از همه اتهام های وارده در ارتباط با تیراندازی های سال گذشته در جریان خشونت شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن نفر سوم شد، تبرئه شد، حکمی که خشم بسیاری را برانگیخت.

پس از صدور این حکم، شمار زیادی نیروی پلیس برای برخورد با آشوب های احتمالی در شهر کنوشا مستقر شدند و ۵۰۰ نیروی گارد ملی نیز به حال آماده باش درآمدند.

اما مراکز پلیس برای رویارویی احتمالی با حوادثی که ممکن است یک آخر هفته(شنبه و یکشنبه) پرآشوب را در آمریکا رقم زند، تدارک می بینند.

به گفته بتسی برانتنر اسمیت گروهبان بازنشسته آمریکایی، احتمال خشونت وجود دارد و ممکن است از امشب آغاز شود.

در واقع اینکه حکم روز جمعه صادر شده، به منزله آن است که تعداد زیادی از مردم اعتراض می کنند زیرا آخر هفته سرکار نیستند.

آمریکا با تبرئه یک قاتل، به استقبال آشوب می رود

وی تاکید کرد که نیروهای امنیتی باید سیاست تحمل صفر را اتخاذ کنند، اما مقام های محلی، ایالتی و فدرال نیز باید مردم را به آرامش دعوت کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این حکم گفت که وی نیز همچون بسیاری از آمریکایی ها خشمگین و نگران است، اما خشونت و تخریب اموال عمومی، هیچ جایی در دموکراسی کشور ندارد.

حال آمریکا به روی شبی ناآرام آغوش می گشاید، پس از آنکه ریتن‌هاوس در هیچ یک از اتهام های وارده گناهکار شناخته نشد، تصمیمی که سیاستمداران را شگفت زده و لیبرال ها را که می خواستند وی تا آخر عمر پشت میله های زندان بماند، خشمگین کرد.

نگرانی هایی وجود دارد که شهروندان شهرهای بزرگی چون پورتلند، نیویورک، سیاتل و شیکاگو چطور به این مساله واکنش نشان می دهند.

همه این شهرها و شهرهای دیگر آمریکایی سال گذشته در جریان اعتراض های ضد نژادپرستی، صحنه اعتراض های خشونت باری بود و باعث شورش هایی شد که ریتن‌هاوس ۲۵ اوت ۲۰۲۰ خود را در میانه آن یافت.

تبرئه این جوان، بحث های داغ در مورد حق استفاده از اسلحه و مرزبندی در زمینه دفاع شخصی در آمریکا را زنده کرد.

برای بسیاری از سیاهپوستان آمریکایی، تبرئه ریتن‌هاوس از همه اتهام های وارده، مهر تائیدی بر باورشان به دو سیستم عدالتی حاکم بر آمریکاست، یکی برای سفیدپوستان و دیگری برای سیاهان.

فعالان پیشتر به اختلاف موجود در نحوه برخورد پلیس با پرونده این جوان و پرونده جاکوب بلیک شهروند سیاهپوست آمریکایی که هدف شلیک گلوله یک افسر پلیس سفیدپوست در شهر کنوشا قرار گرفت، اشاره داشتند. تیراندازی به بلیک، اعتراض های گسترده ای را در این شهر به راه انداخت که در برخی موارد به تخریبگری و خشونت انجامید.

آمریکا با تبرئه یک قاتل، به استقبال آشوب می رود

پس از صدور حکم ریتن‌هاوس، گروهی در مقابل دادگاه تجمع کرند که برخی پلاکاردهایی به نشانه حمایت از وی در دست داشتند و سایرین نظر مخالفی نسبت به حکم صادره داشتند.

ریتن‌هاوس که در جلسه شهادت خود گفته بود چاره ای جز آتش گشودن برای دفاع از خود نداشته، از نظر برخی محافظه کاران طرفدار حمل سلاح یک قهرمان تلقی می شود، کسانی که تیراندازی های موجه جلوه می دهند.

اعتراض ها به نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا مسبوق به سابقه است. پس از قتل جورج فلوید جوانی سیاهپوست به دست یک پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس، اعتراض های گسترده ای در سراسر آمریکا و دیگر کشورهای جهان در محکومیت این اقدام به راه افتاد.

فلوید پس از آنکه یک افسر پلیس زانویش را بیش از هشت دقیقه بر گردن وی قرار داده بود، درگذشت. حرف‌هایی که وی در آخرین لحظات زندگی بر زبان آورد از جمله "نمی توانم نفس نمی‌کشم"، دستمایه تظاهرات علیه نژادپرستی در سراسر آمریکا و جهان شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha