۲ آذر ۱۴۰۰، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84550644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی گناباد نیازمند توجه مسوولان است

گناباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: حفظ اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و دامپروری از جمله مطالبات فعالان این بخش از مسوولان ذیربط در دولت سیزدهم است و باید با برنامه ریزی مناسب برای کاهش تنگناهای متعدد آن اقدام کرد.

نعمت غفوری کاخکی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش شدید آبدهی منابع آب بسیاری از کشاورزان گناباد به پرورش دام و طیور روی آورده‌اند ولی این بخش هم با مشکلات متعدد دست به گریبان است.

وی ادامه داد: با اینکه پرورش دام و طیور در کنار بخش کشاورزی یک ظرفیت مهم اقتصادی در گناباد به شمار می رود ولی به علت کاهش شدید نهاده های اولیه و تشدید خشکسالی تولید این بخش هم با تنگناهای متعدد مواجه است و فعالان این بخش در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با عنایت به دامنه گسترده کشاورزی و دامپروری و تاثیر آن بر سایر بخشها و معیشت آحاد جامعه، دولت سیزدهم باید یک ضریب و سازوکار خاص حمایتی برای جلوگیری از ورشکستگی و حفظ اشتغال پایدار فعالان این بخش تعریف کند.

وی افزود: در حوزه قنوات به عنوان شاهرگ حیاتی تامین منابع آب و حفظ جمعیت روستاهای شهرستان گناباد هم مشکلات بسیار وجود دارد و به دلیل استمرار خشکسالی از مجموع ۶۰۰ رشته قنات گناباد ۱۵۰ قنات با کاهش شدید آب مواجه شده‌اند که احیا و لایروبی آنها نیازمند اهتمام بیشتر مسوولان و دولتمردان است.

غفوری وجود سامانه هواشناسی مجهز و خاص برای پیش بینی دقیق بارش تگرگ را از دیگر نیازهای بخش کشاورزی گناباد دانست و ادامه داد: با راه اندازی این سامانه از بروز خسارتهای بسیار و میلیاردی بر باغهای پسته جلوگیری می شود زیرا هر ساله به دلیل نبود این سامانه شاهد خسارتهای بسیار به این بخش هستیم.

وی تسهیلات بلند مدت و کم بهره برای بخشهای دام و طیور و تولید محصولات زراعی و باغی و فراهم کردن شرایط سند دار کردن اراضی کشاورزی و کاهش حد نصابهای قانونی برای اخذ سند این اراضی به خصوص زمینهای کشاورزان خرده مالک را از دیگر خواسته های فعالان کشاورزی و دامپروری گناباد برشمرد. 

مدیر جهاد کشاورزی گناباد توسعه صنایع تبدیلی و حذف بوروکراسیهای اداری پیچیده در اخذ مجوزهای موافقت اصولی، جواز تاسیس و مجوز تغییر کاربریها در بدو سرمایه گذاریها را نیز از نیازهای دیگر این بخش دانست.

وی گفت: باید با مشوقهای لازم و رفع محدودیتها که به مانعی برای فعالیت تبدیل شده است، کشاورزان و سرمایه گذاران را  نسبت به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کرد.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم را در بین ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.  
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha