سودان از کودتا تا توافق‌ سیاسی

۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳
کد خبر: 84550790
سودان از کودتا تا توافق‌ سیاسی

تهران - ایرنا - سودان پس از نزدیک به یک ماه از کودتا در این کشور، شاهد یک توافق سیاسی بی‌سابقه میان رهبران نظامی و غیر نظامی بود؛ توافقی که به گفته مقامات این کشور، سازمان ملل، آمریکا و دیگر طرفهای خارجی نقش مهمی در تحقق آن داشتند.

به گزارش ایرنا، این توافق که پس از کش و قوس‌های بسیار ظهر دیروز (یکشنبه) میان ارتش و دولت غیر نظامی سودان در کاخ ریاست جمهوری در خارطوم امضا شد، به «عبدالله حمدوک» آزادی کامل برای انتخاب دولتی با صلاحیت‌های ملی را می‌دهد.

عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان و ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش این کشور با حضور «حمدان دقلو» جانشین شورای حکومتی، این توافق را امضا کردند. در این توافق بر آزادی تمامی زندانیان سیاسی، آغاز گفت‌وگوی ملی برای ایجاد کنگره بازنویسی قانون اساسی و لغو فرمان برکناری نخست‌وزیر توافق شد.

سودان از کودتا تا توافق‌ سیاسی

این توافقنامه که رونوشتی از آن را «العین نیوز» امارات منتشر کرده، شامل ۱۴ ماده و به عنوان نقشه راهی برای تکمیل دوره انتقالی در سودان است. این توافقنامه سیاسی تصمیم اخیر فرمانده ارتش مبنی بر برکناری عبدالله حمدوک نخست وزیر را از سمت خود، لغو کرد.

به دنبال این توافق چهار تن از زندانیان سیاسی شامل مشاور سابق حمدوک و رهبران برخی احزاب سودان که در پی کودتای ارتش به دستور رهبر نظامی سودان بازداشت شده بودند، آزاد شدند. ارتش سودان روز ۲۵ اکتبر به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان دست به کودتا زد و شماری از سیاستمداران عضو دولت انتقالی این کشور را بازداشت کرد.

برهان پس از به دست گرفتن قدرت، بسیاری از مقام‌های پیشین حکومتی را روانه زندان کرد.

به دنبال این توافق که به گفته مقامات سودانی، سازمان ملل متحد، آمریکا و دیگران «نقش مهمی» در تدوین این توافق داشتند، حمدوک کابینه تکنوکرات مستقل را رهبری خواهد کرد.

توافق سیاسی میان راهبران نظامی و غیر نظامی سودان همچنین با استقبال ریاض و ابوظبی مواجه شد؛ این دو با تاکید بر ضرورت ثبات در مواضع خود به منظور حمایت از اقدامات در جهت تحقق صلح و حفظ امنیت و ثبات و رشد در جمهوری سودان ابراز امیدواری کردند، توافق جدید گامی به سمت پیشرفت مستمر در این کشور باشد.

نخست وزیر سودان گفته است که در مورد برگزاری انتخابات پیش از ژوئیه ۲۰۲۳ اتفاق نظر وجود دارد.

خبرگزاری آلمانی «دویچه وله» نیز در این ارتباط نوشت: اوضاع سیاسی سودان با بی‌ثباتی فراگیری روبه‌رو است. پس از سقوط «عمر البشیر» دیکتاتور سابق سودان در سال ۲۰۱۹، دولتی انتقالی متشکل از نمایندگان سیاسی و نظامی در این کشور زمام امور را برعهده گرفت. هدف از تشکیل این دولت انتقالی، فراهم ساختن شرایط برای انتقال کامل قدرت به یک دولت غیرنظامی در سال ۲۰۲۳ اعلام شده بود. این در حالی است که سودان در ماه‌های گذشته، بارها شاهد اعتراضات گسترده مردمی بوده است. اعتراضاتی که به کودتای نظامی اکتبر سال جاری منجر شد.

سودانی‌ها از زمان تسلط ارتش در ماه گذشته به خیابان‌ها برای اعتراض آمدند. «یورونیوز» نیز در این مورد نوشت که این توافق تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که پزشکان گفتند، دست‌کم ۱۵ نفر در جریان اعتراض‌های ضد کودتا بر اثر شلیک گلوله کشته شدند. برخی منابع دیگر شمار کشته شده‌ها را تا ۴۰ نفر اعلام کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha