۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۱۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84553109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت آمریکا از گفتگوی تلفنی مقامات نظامی مسکو - واشنگتن

نیویورک-ایرنا- سخنگوی ستاد مشترک آمریکا اعلام کرد ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و ژنرال والری گراسیموف همتای روس وی، روز سه شنبه تلفنی با یکدیگر درباره چندین موضوع امنیتی گفتگو کرده‌اند.

به گزارش ایرنا از تارنمای ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، دیو باتلر در بیانیه خود گفت: رهبران نظامی دو کشور در مورد چندین موضوع  امنیتی گفتگو کردند. این تماس تلفنی ادامه ارتباط بین هر دو مقام نظامی ارشد برای اطمینان از کاهش خطر و رفع تعارض عملیاتی است.
طبق روال گذشته، هر دو توافق کرده اند که جزئیات خاص مکالمه خود را خصوصی نگه دارند.

تارنمای پایگاه خبری تحلیلی هیل در این خصوص نوشت: در بیانیه‌ای جداگانه، وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که فرماندهان ارتش روسیه و آمریکا در مورد مسائل جاری امنیت بین‌المللی گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا، روسیه و آمریکا در حالی مشغول تدارک برای برگزاری دومین مذاکره ولادیمیر پوتین و جو بایدن برای ماه آینده میلادی (دسامبر) هستند، که مسکو و واشنگتن در رویارویی شدیدی در زمینه های مختلف دوجانبه و بین المللی بسر می برند.

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

شبکه سی ان ان آمریکا پیش از این اعلام کرد  آمریکا به دنبال افزایش تنش مرزی بین مسکو و کیف به دنبال ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین است.

منابع آگاه به شبکه سی‌ان‌ان گفتند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در حال بررسی ارسال مشاوران و تجهیزات نظامی جدید از جمله تسلیحات به اوکراین است.

در روزهای اخیر برخی رسانه های آمریکایی به نقل از مقام های اطلاعاتی آمریکا و اوکراین مدعی شدند  که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند.

گفت و گو در مورد بسته کمکی پیشنهادی به اوکراین در حالی انجام می شود که این کشور علنا هشدار داده که حمله ممکن است در ماه ژانویه اتفاق بیفتد.

منابع آگاه گفتند که این بسته کمکی می‌تواند شامل موشک های ضد تانک و ضد زره جدید جاولین و همچنین چندین خمپاره باشد.

ارسال سیستم‌های دفاع هوایی مانند موشک‌های استینگر نیز در دست بررسی هستند و وزارت دفاع آمریکا برای ارسال برخی تجهیزات مانند بالگردهای  Mi-۱۷ به اوکراین اصرار می‌ورزد. Mi-۱۷ یک بالگرد روسی است که در ابتدا ایالات متحده آن را برای دادن به افغان ها خریداری کرد اما پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه اوت اکنون پنتاگون در حال بررسی است که از آنها به چه نحوی استفاده کند.
اما برخی در دولت آمریکا معتقدند که ارسال استینگر و بالگرد به اوکراین از دید روسیه یک عامل تنش زای بزرگ تلقی شود.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، آمریکایی‌ها تخمین می‌زنند که همزمان با تجمع دوباره نیروهای روس در نزدیکی مرز، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه حمله به اوکراین در اوایل سال آینده را ارزیابی می‌کند.
سناریوی مبتنی بر اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که ارتش روسیه از کریمه، مرز روسیه و مرز بلاروس با حدود ۱۰۰ گردان رزمی - حدود ۱۰۰ هزار سرباز - وارد اوکراین می‌شود تا در زمین‌های ناهموار و شرایط یخبندان مستقر و آماده اشغال قلمرویی وسیع به مدتی طولانی شود.
دو منبع آگاه گفتند که تقریباً نیمی از یگان‌های رزمی از قبل موضع گرفته و هر تهاجمی از پشتیبانی هوایی برخوردار خواهد بود.
به گفته این دو منبع، مسکو در اقدامی بی‌سابقه پس از فروپاشی شوروی، ده‌ها هزار نیروی ذخیره را نیز فراخوانده است. آن‌ها توضیح دادند که نقش نیروهای ذخیره در هر درگیری حفظ و تأمین قلمرو تصرف شده به دست گردان‌های رزمی خواهد بود. با این حال بلومبرگ نوشت که روسیه هیچ فراخوان علنی گسترده‌ای صادر نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha