بیشترین آلودگی تهران مربوط به کامیون های دیزلی است

تهران- ایرنا- مشاور حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ۶۱ درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک است که از این میزان ۱۵.۷ دهم درصد یعنی بالاترین میزان آلایندگی مربوط به کامیون های دیزلی است.

به گزارش ایرنا شهریار افندی زاده روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا که در استانداری تهران برگزار شد افزود: بعد از کامیون ها، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، مینی بوس، اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی به ترتیب در میزان آلایندگی هوای تهران نقش دارند.

وی با بیان اینکه حجم ترافیک در تهران قبل از گسترش ویروس کرونا در صبح کمتر و در بعدازظهر ها ۱۸ درصد و بیشتر از مدت شبانه روز بود، گفت: با بازگشایی مدارس با پیک ترافیک در صبح و ظهر مواجه می شویم.

افندی زاده گفت: اداره کل هواشناسی باید یک هفته قبل از افزایش آلایندگی ها هشدارهای لازم را اعلام کند تا ۴۸ ساعت قبل از افزایش شاخص ها، از ورود کامیون ها به داخل شهر جلوگیری شود.

معاون امور عمرانی فرماندار تهران نیز با تاکید بر اینکه  بیشترین آلودگی منابع متحرک ناشی از حرکت کامیون های مستهلک در تهران است گفت: یک یا ۲ روز قبل از رسیدن شاخص آلودگی هوا به مرحله خطر برای تمام گروهای سنی باید محدودیت های ترافیکی اعمال شود چرا که بعد از آن اعمال محدودیت اثرگذار نیست.

غلامحسین آرام افزود:علاوه بر ورود و خروج کامیون ها با بارهای مختلف نظیر مواد غذایی، روزانه ۵۰ هزار مترمکعب نخاله توسط تعداد زیادی کامیون از تهران خارج می شود که باعث افزایش آلایندگی های در سطح شهر می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۲ روز هوای پاک، ۱۹۱ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۵۳ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و یک روز هوای در تهران به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: تعداد روزهای ناسالم امسال با سال گذشته ۲ روز بوده که این نشان می دهد شرایط حاد نیست و هر ساله در ما ههای دی و آذر به خاطر پدیده اینورژن و روشن شدن دستگاه های گرمایشی کیفیت هوا کاهش می یابد.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران نیز در این جلسه با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه در افزایش آلاینده های هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان گفت: سال گذشته بیش از سه هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.

مهدی کمری با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا باید به صورت نقطه ای در نظر گرفته شود اذعان داشت: چر اکه  زمانی که شاخص کیفیت هوا در ۷۰ درصد از ایستگاه ها ۱۵۰ درصد است به دلیل تعدد ایستگاه ها میانگین شاخص ها کمتر از ۱۵۰ اخذ می شود که آمار صحیح و واقعی نیست.

وی ادامه داد: برای حفظ سلامت مردم باید میانگین های احصا شده از شاخص کیفیت هوا را بالاتر در نظر گرفت تا به شاخص واقعی نزدیک باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha