به گزارش ایرنا، پارک ترافیک ساری که خرداد امسال شهردار ساری وعده ساخت آن در بوستان ملل این شهر و حاشیه رود تجن را داده بود امروز در مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، جانشین پلیس راهور استان، شهردار و اعضای شورای شهر و فرماندار ساری به بهرهبرداری رسید.
شهردار ساری در مراسم بهرهبرداری از این پارک اظهار کرد: ساخت پارک ترافیک در ساری با تمرکز بر دو معیار مهم توجه به آموزش شهروندی و ایجاد زیرساختهای شهر دوستدار کودک در ساری مد نظر شهرداری ساری قرار گرفت و خوشبختانه طبق برنامهریزی در نظر گرفته شده به سرانجام رسید.
جواد طالبی افزود: برای حل چالش ترافیک در یک شهر در کنار برنامهریزی ایجاد زیرساختها به آموزش فرهنگ ترافیک هم نیاز است. یکی از زیرساختهای مهم برای تحقق این هدف وجود پارکهای ترافیک برای کودکان است تا از کودکی با فرهنگ رانندگی و ترافیک آشنا شوند و جامعه در آینده رانندههای قانونمندی داشته باشد.
وی تصریح کرد: شهرداری ساری با وجود همه چالشهای مالی که پیش پای این نهاد وجود دارد با توجه به اهمیتی که برای کودکان و آینده آنها در ترسیم افق مدیریت شهری و نقش شهروندان در حل چالشهای شهر دارد، تلاش کرد که طی مدت کوتاهی این پارک را در فضایی مناسب و با زیرساختهای استاندارد و با کیفیت ایجاد کند.
شهردار ساری افزود: ساخت این پارک ترافیک با اعتبار ۵۹۰ میلیون تومان به مساحت یکهزار و ۳۷۵ متر مربع انجام شد و برای اجرای آن سازمان عمران شهرداری، سازمان سیما و منظر و فضای سبز، مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل و همچنین دایره تاسیسات شهرداری مشارکت کردند.
فرهنگسازی برای کاهش ترافیک و حوادث جادهای
جانشین پلیس راهور مازندران نیز در مراسم بهرهبرداری از نخستین پارک ترافیک مازندران تأکید کرد که ایجاد این زیرساختها بستر لازم برای آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به کودکان و فرهنگسازی در نسل آینده فراهم میکند.
سرهنگ رحیم باقری افزود: سهم قابل توجهی از کاهش ترافیک در هر جامعه به فرهنگسازی بین شهروندان ارتباط دارد که برای تحقق این فرهنگسازی به همکاری همه دستگاهها نیاز است.
وی اظهار کرد: ساخت پارک ترافیک علاوه بر این که فضایی برای تفریح و سرگرمی کودکان ایجاد میکند سبب میشود که زیسراختهای آموزش قوانین رانندگی در هر شهر و استان نیز بیشتر شود که خروجی آن کاهش ترافیک و حوادث رانندگی در سالهای بعد است. هر سال حدود ۱۶ هزار هموطن را در حوادث رانندگی از دست میدهیم. بنا بر این هر چه بیشتر برای ایجاد این زیرساختهای تفریحی آموزشی در شهرها تلاش شود، جامعه در آینده خسارت و تلفات کمتری میدهد.
جانشین پلیس راهور مازندران در این مراسم خواستار افزایش پارکهای ترافیک در سایر مناطق شهری مازندران نیز شد و گفت: این فضاها منشأ آموزش مبانی رانندگی و ترافیکی در جامعه محسوب میشوند که انتظار داریم در همه شهرهای استان برای ایجاد انها برنامهریزی شود.
پارک ترافیک ساری در محدوده جنوبی بوستان ولایت ساری ایجاد شده و با انجام خیابانبندی و زیرساختهای ترافیکی از جمله تابلوهای راهنمایی و رانندگی و چراغ راهنما و همچنین ایجاد ایستگاه اجاره خودروهای ویژه کودکان یکی از پارکهای مجهز ترافیک محسوب میشود.
ساخت پارک ترافیک در ساری یکی از وعدههای مطرح شده توسط مسئولان مدیریت شهری مرکز مازندران طی سالهای اخیر بود که با وجود مطرح شدن چندین باره وعده اجرای این پروژه به سرانجام نرسید. حدود چهار سال پیش شهردار وقت منطقه۳ ساری اعلام کرده بود که قرار است به زودی نخستین پارک ترافیکی ویژه کودکان و نونهالان در پارک اتحاد ساری با مساحت بیش از هزار متر با طراحی زیرساختهایی مانند میدان، خیابان، پیادهرو، خط عابر و چراغ قرمز برای آموزشهای لازم ترافیکی به کودکان ایجاد میشود. اما این پروژه به سرانجام نرسید.
سال ۱۳۸۸ با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران، اداره کل حمل و نقل و پایانههای مازندران و پلیس راهور استان یک پارک ترافیک در اردوگاه دانشآموزی بادله ساری ساخته شده بود و به بهرهبرداری رسید که تا مدتی صرفا مورد استفاده دانشآموزان در اردوهایی که به این اردوگاه اعزام میشدند قرار میگرفت. همچنین عنوان شده بود که در بابلسر و تنکابن نیز قرار است چنین پارکی ایجاد شود. اما در حال حاضر در شهرهای مازندران پارک ترافیکی با تجهیزات کامل آموزش فرهنگ رانندگی و نکات مربوط به ترافیک شهری برای کودکان وجود ندارد و پارک ترافیکی ساری نخستین پارک ترافیک مازندران با زیرساختهای کافی محسوب میشود.
نظر شما