۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84554800
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۳ درصد کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در روستا ایجاد شده‌اند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه ۴۳ درصد کتابخانه‌های عمومی این استان در روستاها ایجاد شده اند گفت: هم اینک در این خطه ۷۲ باب کتابخانه وجود دارد که از مجموع این تعداد ۳۱ باب روستایی است.

مهدی آریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با بهره برداری کتابخانه های عمومی در روستای ارکان، گریوان و قلعه خان تعداد این فضاها به ۳۴ باب می رسد.

وی افزود: ساختمان هر سه باب کتابخانه عمومی ۱۲۰ متر مربع است که بزودی با تامین نیروهای مورد نیاز افتتاح خواهد شد.

آریان گفت: این استان ۸۶۳ هزار نفری ۸۰۰ روستا و آبادی دارد که با احتساب کتابخانه های جدید ۳۴ روستای پرجمعیت این استان از کتابخانه عمومی برخوردار شده‌اند اما همچنان ۳۵ روستای پرجمعیت از این امکان فرهنگی بی‌بهره‌اند.

وی اظهار داشت: از مجموع ۷۰ کتابخانه عمومی خراسان شمالی ۴۰ باب در مناطق شهری و ۳۰ باب در نواحی روستایی ایجاد شده است.
آریان افزود: با توجه به اینکه ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، نیاز است که به موضوع ساخت کتابخانه های عمومی روستایی توجه بیشتری شود.

وی افزود: باید در هر روستای بالای هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، یک باب کتابخانه عمومی وجود داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه کتابخانه تنها مرکز فرهنگی روستا است، گفت: میانگین امانت کتاب در کتابخانه های روستایی استان بسیار بالا است و کودکان و نوجوانان از مجموعه های کتابخانه استقبال خوبی دارند چرا که در روستاها مراکز تفریحی و تفننی دیگری وجود ندارد.

آریان بر اهمیت ایجاد کتابخانه های عمومی در روستاها تاکید و اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست کنونی نهاد کتابخانه های عمومی، تبدیل کتابخانه ها به پایگاههای فرهنگی و اجتماعی است، گسترش این فضاها در مناطق روستایی ضروری است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از روستاها از مجموعه های فرهنگی و اجتماعی بی نصیب هستند، افزود: دستگاه های دیگر از جمله اموزش و پرورش، کانون های مساجد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان نیز در روستاها خدمات فرهنگی ارایه می دهند که به نوعی برخی از روستاهایی که کتابخانه عمومی ندارند را پوشش خواهند داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه ۲۸ هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان این استان عضو کتابخانه های عمومی هستند اظهار داشت: شاخص سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی استان به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۹۷.۳۷ جلد کتاب است.

آریان اظهار داشت: در شاخص تعداد کتاب در کتابخانه های عمومی استان به لحاظ سرانه جمعیتی در میانگین کشوری قرار داریم که با توسعه کتابخانه های جدید تعداد کتاب ها افزایش نیز می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha