سفتی و درد زانو از عواقب جراحی با پروتز است

شیراز ایرنا_ متخصص جراحی استخوان و مفاصل در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: تداوم درد و سفتی زانو، شل یا فرسوده شدن پروتز، آمبولی یا لخته شدن خون در پاها یا ریه ها، عفونت و خونریزی از عوارض احتمالی عمل جراحی پروتز زانو یا تعویض مفصل زانو است.

محمودرضا ساریخانی یکشنبه به ایرنا اظهار داشت: پس از جراحی آرتروپلاستی، پروتز مفصل زانو ممکن است جابجا شود و یا همانطور که پیش بینی شده عمل نکند یا  ممکن است در آینده این بیمار مجددا نیاز به تعویض مفصل داشته باشد.

ارتوپد دانشگاه علوم پزشکی فسا اضافه کرد:  همچنین ممکن است اعصاب یا رگ های خونی در قسمت جراحی آسیب ببینند و در نتیجه ضعف یا بی حسی ایجاد کنند و حتی درد مفصل زانو با جراحی برطرف نشود. 
به گفته وی بیماران مبتلا به آتروز، بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و بیماران مبتلا به آرتریت تروماتیک مشمول این عمل جراحی هستند.
ساریخانی  گفت: انواع مختلف آرتروز مفصل زانو را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث تجزیه غضروف مفصل و استخوان های مجاور در زانوها می شوند. 
این پزشک ارتوپد ادامه داد: در مواردی که آرتروز پیشرفته باشد و روشهای درمانی دیگر به بهبود درد و عملکرد زانو کمک نکند؛ جراحی پروتز زانو مناسب در نظر گرفته می‌شود.
وی اظهار داشت: بیماری آرتریت روماتوئید که با التهاب غشای سینوویال و تجمع بیش از حد مایع در مفصل ایجاد می‌شود می تواند منجر به درد و سفتی زانو شود و پزشک را مجاب به جراحی تعویض مفصل زانو کند.
ساریخانی افزود: سقوط بد یا ضربه سنگین به زانو می تواند به مفصل زانو آسیب وارد کند و اگر این آسیب به شکل مناسب درمان نشود با گذشت زمان به مفصل زانو فشار مضاعف وارد می‌ کند و منجر به فرسایش غضروف (آرتریت تروماتیک) می‌شود. 
به گفته این ارتوپد، شکستگی زانو یا پارگی جدی رباط هم می تواند غضروف مفصلی را از بین ببرد و باعث ایجاد درد و کاهش عملکرد زانو شود که در این موارد هم ممکن است جراح زانو، تعویض مفصل را پیشنهاد کند.
این جراح استخوان گفت: در صورتی که درد ناشی از زانو فرد را از انجام کارهای روزمره مانند راه رفتن، ایستادن و نشستن بازدارد لازم است  بیمار به متخصص ارتوپدی مراجعه کند.
وی بیان کرد: بیماران می بایست  درد زانو هنگام استراحت یا خوابیدن ، عدم تاثیر درمان های غیر جراحی آرتروز برای کنترل درد ، ایجاد تغییرات زیاد در شکل ظاهری زانو  و  عدم رفع تورم زانو با وجود مصرف دارو را جدی بگیرند و حتما به ارتوپد مراجعه کنند.
ساریخانی گفت:هدف از جراحی پروتز مفصل زانو یا آرتروپلاستی، استفاده مجدد از سطح آسیب دیده در مفصل زانو و تسکین درد زانو است که با سایر روشهای درمانی قابل کنترل نیست.
وی اضافه کرد: در افرادی که چاق هستند  احتمال عفونت و لق شدن مفصل مصنوعی بعد از جراحی وجود دارد که برای انجام این جراحی پزشک با توجه به شدت درد بیمار تصمیم به جراحی می گیرد.
جراحی تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو یا تعویض کامل مفصل زانو نیز گفته می شود؛ یک روش جراحی برای بازسازی زانو در بیماریهایی نظیر آرتروز و آسیبهای شدید وارده به زانو است. در این روش از قسمتهای فلزی و پلاستیکی برای پوشاندن انتهای استخوانها که مفصل زانو را تشکیل می دهد؛ استفاده می شود.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha