نقشه ایل راه های خراسان شمالی تهیه و تثبیت می شود

بجنورد- ایرنا_ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: نقشه ایل راه های عشایر استان در قالب طرح کاداستر انجام و تثبیت می شود و کسی حق از بین بردن و تعرض به این مسیرها را ندارد.

به گزارش ایرنا، علی وحید روز چهارشنبه در جلسه بسیج  عشایری استان های خراسان شمالی رضوی و گلستان که در بجنورد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های عشایر استان مسیرهای عبوری و ایل راه‌های کوچ عشایر است که متاسفانه به دلیل مسدود شدن بسیاری از این مسیرها، عشایر چاره‌ای جز عبور از جاده‌های آسفالت، کنار منازل مسکونی حاشیه راه‌ها و جاده‌های کمربندی ندارند و بارها به دلیل این مشکل دام‌های آنان در اثر تصادف با خودروها تلف شده اند.

وی تصریح کرد: تهیه نقشه ایل‌راه ها به منظور شناسایی و تثبیت ایل‌راه‌های عشایری، حفظ و حراست آن‌ها، اجرای پروژه‌های جاده های انجام شده است.
وحید در خصوص مقاوم سازی ایل راه های خراسان شمالی افزود: ایل راه های عشایر این استان از قوچان تا مراوه تپه در استان گلستان مشخص شده و نیاز به بازنگری دارد و امنیت تردد و مقاوم سازی این راه‌ها به طور دائم بررسی می‌شود.
 وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از سال های اخیر سیلاب به بسیاری از راه ها خسارت وارد کرد و سازمان های زیربط این راه‌ها را بازسازی و اصلاح کردند.
مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی عنوان کرد: با این حال نقشه عمرانی و خدمات زیربنایی مورد نیاز عشایر و مدیریت کوچ، شناسایی و تهیه نقشه ایل‌راه ها به زودی تثبیت و این نقشه در سازمان ثبت و اسناد، منابع طبیعی و امور عشایری استان تثبیت و تمامی طرح های آبخیزداری نیز بر اساس مطابقت با این نقشه تنظیم می شود.

تیغ زنی ۲۰۰  کیلومتر ایل راه در خراسان شمالی 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این نشست گفت: این استان ۲ هزار کیلومتر ایل راه و راه روستایی خاکی دارد که امسال ۲۰۰ کیلومتر آن بهسازی و تیغه زنی شد.

جعفر شهامت اظهار داشت:  خراسان شمالی دارای ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است که از این میزان ۲ هزار کیلومتر راه اصلی و آسفالته، ۲ هزار کیلومتر راه روستایی و آسفالته و ۲ هزار کیلومتر ایل راه و بین مزارع و خاکی است.

وی تصریح کرد: این میزان از سطح بهسازی شده شامل ۶۰ کیلومتر ایل راه در حوزه شهرستان بجنورد، ۳۰ کیلومتر در حوزه شهرستان مانه و سملقان  ۵۰ کیلومتر در حوزه شهرستان اسفراین و ۶۰ کیلومتر در حوزه شهرستان شیروان در خراسان شمالی انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: بهسازی و تیغ زنی ایل راه ها بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و امور عشایری است ولی از آنجایی که بیشترین این ایل راه ها مشترک با حوزه راه روستایی است توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است.

  وی افزود: ایل راه در مناطق گلیل، میلانلو، زکریا، نامانلو و شاهجهان در شیروان و مناطق کریم آباد، گچدان، سست، قاسم آباد و چهل دختران در شهرستان اسفراین و مناطق سامان حسن، سلاحی و ممجه در شهرستان مانه و سملقان بیشترین حجم بهسازی را شامل شد.

شهامت با اشاره به تصرف بخش‌هایی از ایل‌راه‌های عشایری توسط روستاییان و یا توسعه زمین‌های کشاورزی به عناوین گوناگون و نبود مسیر مناسب تردد افزود: عشایر استان به ناچار از ایل‌راه‌های موجود تردد می‌کنند که بخش قابل توجه کوچ آنان از جاده‌های مواصلاتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: سه ایل‌راه اصلی شمالی، میانی و جنوبی در استان برای تردد عشایر استان‌های گلستان،سمنان،خراسان رضوی و خراسان شمالی از مناطق قشلاقی مراوه تپه گلستان تا مناطق ییلاقی استان وجود دارد که سالانه این ایل راه ها بهسازی می شود.

کارگروه نهاده های دامی و امنیت ایل راه عشایر بین مسئولان عشایری خراسان شمالی، گلستان و خراسان رضوی در استانداری خراسان شمالی برگزار شد.

هم اینک حدود چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha