بازارهای هدف خرما نیازمند اعطای تعرفه ترجیحی است

بوشهر- ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: افزایش سهم صادرات خرما در بازارهای هدف نیازمند اعطای تعرفه‌های ترجیحی و اجرای سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی در بخش تولید و تجارت است.

حیدر رئیسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مسئولان و مدیران در سطح ملی باید توجه ویژه به خرما داشته باشند زیرا همه رقبای خرمایی ایران به آخرین تجهیزات برای توسعه و فراگیر کردن محصول مجهز شده‌اند.

وی بیان کرد: واژه مزیت نسبی و تاب آوری اقتصادی از کلیدواژه‌های اساسی در اقتصاد امروزی است و چنانچه این مهم در نگاه و باور مدیران و تصمیم‌گیرندگان کشوری مورد توجه قرار گیرد آینده روشن خرما برهمگان واضح و آشکار خواهد بود.

رئیسی ادامه داد: از منظر آمایش سرزمین جغرافیای کرانه‎‌ای و پسکرانه‌‎ای بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه استان بوشهر است.

وی گفت: اقتصاد کشاورزی استان بوشهر برپایه جایگاه ممتاز برای تولید خرما در نظام پایدار است ز یرا این استان با دارا بودن ۶ میلیون اصله نخل، تولید سالانه ۱۷۰ هزار تن خرما از ارقام متنوع، صادرات ۳۰ هزار تن به ارزش ۴۰ میلیون دلار و اشتغال ۱۵ هزار نفر در بخش‌های مختلف اقتصاد خرما و ظرفیت رقابت پذیری این محصول در بازارهای هدف منجر به وضعیت استرتژیک خرما در کشور است.

رئیسی ادامه داد: در این زمینه برگزاری نمایشگاه و همایش خرما در استان بوشهر با هدف ساماندهی این محصول در بخش‌های تولید، صنایع و بازرگانی تدارک دیده شده است.

وی عنوان کرد: لحاظ استراتژی‌های مناسب به منظور توسعه صادرات خرما، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان و فعالان حوزه های مختلف این محصول به منظور افزایش انگیزه در تولید و تجارت خرما، تنوع بخشی به محصولات و فرآورده‌‎های خرمایی و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع خرمای استان و کشور از نیازهای مهم در این حوزه است.

رئیسی افزود: ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه با ارائه مشوق های تولید و سرمایه گذاری مناسب، آشنا کردن فعالان با آخرین شیوه‌های چگونگی حضور در نمایشگاه ها و شیوه‎‌های غرفه سازی، بازاریابی و امور تبلیغاتی و روش نوین عرضه این کالا از دیگر هدف‎‌های برگزاری نمایشگاه خرما در بوشهر است.

وی بیان کرد: دریافت ایده‌ها و پیشنهادهای بازدیدکنندگان از نمایشگاه، مقابله با تهدیدهای این صنعت، توسعه فناوری و نوآوری در حوزه صنایع خرما از دیگر هدف‌های پیش بینی شده برای نمایشگاه خرما در بوشهر است.

رئیسی افزود: نمایشگاه خرما در بوشهر مرکز عرضه کالا نیست بلکه محل نمایش  آخرین دستاوردهای تجربی و علمی و ایده‌های نوین اقتصاد خرما است.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه ۷۵ شرکت حضور دارند که ۸۵ درصد آنها  بومی و مربوط به استان بوشهر است و مابقی نیز مربوط به سایر استان‎‌های فعال در حوزه خرما و فرآوری این محصول است.

استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۶۵ هزار تن خرما به عنوان یکی از مهمترین استان‌های تولیدکننده خرمای کشور به شمار می‌رود.

در سال ۹۹ میزان صادرات خرمای استان بوشهر  ۲۷ هزار تن و به ارزش ۳۵ میلیون دلار بود.

در این سال کشورهای مقصد صادرات خرمای استان بوشهر نیز شامل روسیه، اوکراین، ترکیه، افغانستان، اقلیم کردستان عراق، هند، امارات، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و قطر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha