معاون وزیر نیرو: رویکرد جامعه باید مهارتی و اشتغال‌محور شود

مشهد- ایرنا- معاون امور مجلس و توسعه پشتیبانی وزارت نیرو گفت: باید رویکرد جامعه از کارمندی و دانش‌محوری صرف به سمت نگاه مهارتی و ایجاد اشتغال تغییر کند.

احمد حیدری روز چهارشنبه در حاشیه اجلاسیه سراسری مسوولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای به خبرنگاران افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ظرفیت ویژه‌ برای تحقق این امر است و امروز بحث اشتغال و بیکاری و ایجاد شغل علاوه‌بر ظرفیت‌های خدادادی بسیاری که در حوزه معدن، کشاورزی، صنایع دستی و غیره داریم، یکی از چالش‌های مهم کشور است، چرا که بیشتر ظرفیت‌های کشور معطل‌ مانده است و متاسفانه ما نتوانسته ایم جوانان مستعد، ماهر و تکنیسین برای بخش‌های مختلف تربیت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که می‌تواند بستر این تغییر رویکرد را در جامعه ایجاد کرده و مهارت آموزی را نهادینه کند، دانشگاه فنی‌حرفه‌ای است که چندسالی است در این زمینه شروع به فعالیت کرده است اما هنوز با حد مطلوب فاصله زیادی داریم و نیاز است همه دانشگاه‌های کشور به این سمت حرکت کنند و مسوولان کشور نیز باید به کمک دانشگاه‌ها آمده و مدلی واقعی برای تربیت جوان تحصیل‌کرده با مدل نیروی فنی و با نیروی متخصص و کارآمد در جامعه تربیت کنیم.

حیدری در خصوص اصلاح قوانین این بخش نیز گفت: مجلس شورای اسلامی در مقاطعی برای تنقیح قوانین این بخش گام هایی برداشته است اما این امر همت همه ارکان نظام را می‌طلبد و قوانین و مقرراتی که اکنون وجود دارد باعث عدم شفافیت و ایجاد تعارض منافع، فساد و ایجاد رانت شده‌ است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌های اصلی‌اش را بر تنقیح قوانین قرار دهد.

مسوول نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای نیز به خبرنگاران گفت: این دانشگاه حدود ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۸۵ دانشکده دارد که امسال علیرغم کاهش دانشجو در عمده دانشگاهها، این دانشگاه حدود ۹۰ هزار دانشجوی جدید پذیرش کرد که امید است فرهنگ خانواده ها به سمت مهارت برود چون قرار است در نظام آموزش عالی تحولی متناسب با مهارت محوری صورت بگیرد.

علی موسوی با بیان اینکه ۷۰ درصد دانشجویان فنی و حرفه ای جذب شرکت‌ها و بازار کار می‌شوند، افزود: با توجه به سند راهبردی تدوین شده این دانشگاه و با توجه به کارهای زیرساختی که توسط دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای انجام شده، روند جذب دانشجو در این مرکز آموزش عالی صعودی است که این نشان از آن دارد که مزیت آموزشی اجتماعی آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha