ورودی‌های کلانشهر اصفهان نیاز به بازنگری دارد

اصفهان - ایرنا - رییس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: ورودی‌های کلانشهر اصفهان بویژه در مبادی شرق و جنوب نیاز به بازنگری و ایجاد جاده‌های دسترسی و کمکی برای توزیع ترافیک و افزایش ایمنی دارد.

غلامرضا شیران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر ورودی های کلانشهر اصفهان از قسمت های شمالی و غرب از نظر رفت و آمد، امن تر است و مردم حق انتخاب دارند اما این موضوع درباره مسیرهای شرق و جنوب این شهر صدق نمی کند و اگر حادثه، تصادف یا بحرانی در این محورها پیش آید، مشکلات بسیاری برای مردم و نیروهای مختلف مانند پلیس، اورژانس و آتش نشانی ایجاد می شود به‌همین دلیل لازم است که مجموعه راه و شهرسازی و شهرداری در این زمینه بازنگری کنند.

عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه وضعیت موجود در ورودی های اصفهان از سمت جنوب و شرق بویژه جنوب در شرایط بحرانی می تواند بسیار دردسر ساز باشد و بصورت گلوگاهی عمل کند، اظهار داشت: برای رفع این مشکل ۲ کار اصلی می توان انجام داد که یکی از آنها ایجاد جاده کمکی از محل پلیس راه یا محلی است.

وی با بیان اینکه در شرق و جنوب اصفهان، پلیس راه سگزی و مبارکه در حدود ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد، اضافه کرد: از این نقاط می توان یک جاده کمکی بصورت ۲ بانده و استاندارد با عرض هر باند چهار متر ایجاد کرد که می تواند در مواقع بحرانی و راهبندان به کار آید.

شیران راه دوم را ایجاد یک مسیر اضطراری برای امدادرسانی نیروهای مختلف مانند اورژانس یا پلیس در این محورها دانست و خاطرنشان کرد: مسیر اصفهان به شهرضا تا پلیس راه مبارکه دارای عرض قابل توجه و شانه های عریض است که می توان با نظم بندی و خط کشی جدید در آنها، یک مسیر اضطراری ایجاد کرد.

این استاد مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل با تاکید بر اینکه لازم است مسوولان به این مسائل و مشکلات ناشی از آنها توجه داشته باشند و در جلسه های مختلفی که برگزار می شود، آنها را بررسی کنند، تصریح کرد: مسوولان نباید منتظر باشند که یک تلنگر محکم به آنها بخورد تا در این زمینه اقدامی داشته باشند یا اینکه مسائل را پس از مدتی فراموش کنند.

وی درباره انجام برخی اقدامات مانند شیارزنی در برخی محورهای ورودی بمنظور کاهش تصادفات، توضیح داد: این کار ۲ خطر عمده دارد زیرا جاده را سوراخ می کند و آب به لایه های پایینی نفوذ می کند و از طرفی این شیارها نامنظم هستند و زمانیکه خودرو ناگهان وارد آن می شود ممکن است از مسیر منحرف شود.

شیران با تاکید بر اینکه کارشناسان باید این شیارها را به درستی بررسی کنند، گفت: مسوولان و کارشناسان مرتبط با امور شهری و شهرسازی باید علاوه بر استفاده از نظرات متخصصان این بخش، موضوع رفت و آمد شهری، ترافیک خودروها، حریم راه ها و کاربری های اطراف آنها و زیرساخت های حمل و نقل را آسیب شناسی و برای رفع آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در کلانشهر اصفهان مواردی مانند خط کشی ها و کنترل مسیرها بسیار ایراد دارد و هنوز کار زیادی در این زمینه باقی مانده است، ادامه داد: بعنوان مثال خط کشی های خیابان ناگهان قطع می شود، لاین وسط راه رها می شود یا اینکه بدون ضابطه عریض می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه روش های شهرسازی مختلفی مانند شبکه ای، شعاعی، متمرکز و اسکلتی وجود دارد که به شهرها شکل می دهد و محورهای آن را مشخص می کند، اظهار داشت: بطور معمول در شهرهای شبکه ای، توزیع ترافیک بهتر انجام می شود و هر زمان در هر نقطه ای می توان به سمت نقطه دیگر حرکت کرد.

شیران با بیان اینکه این فُرم در شهرهای قدیمی مانند اصفهان حالت ترکیبی دارد، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال شرق اصفهان شبکه ای بندی شده است اما غرب این شهر هنوز حالت سنتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیاده سازی مدل توزیع ترافیک شبکه ای برای از بین بردن گره های ترافیکی در اصفهان، ضروری است، افزود: این اتفاق می تواند از مبادی پلیس راه آغاز شود زیرا بعنوان مثال در محور شمال از سمت تهران، قبل از آن شبکه توزیع شده داریم.

این استاد مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل تصریح کرد: اگر مدل توزیع ترافیک شبکه ای در شهر ایجاد شود دیگر نیازی به زیرگذرو رو گذر نخواهیم داشت و در مکان هایی مانند صفه، گره ترافیکی ایجاد نمی شود.

به گفته وی در زمان حاضر در نقطه اتصال صفه اصفهان، سه شهرک وجود دارد و کارهای فرهنگی و تفریحی نیز در آن انجام می شود، همه ورودی ها از شرق، غرب، اتوبان های شهید دستجردی، شهید اقارب پرست و شهید کشوری و شیراز وارد شده و سپس می خواهند توزیع شوند، درحالیکه این کار را می توان جلوتر و در پلیس راه و قبل از بهارستان انجام داد.

شیران اضافه کرد: اگر اینطور عمل شود در محل اتصالات به شهر مانند صفه گره های ترافیکی کاهش می یابد و مشکلات کمتری برای مردم و پلیس راهور بوجود می آید.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و سومین شهر پر جمعیت کشور پس از تهران و مشهد است.

حمل و نقل و تردد خودروها از شیراز و شهرضا به سمت جنوب کلانشهر اصفهان از طریق اتوبان شهید وحید دستجردی انجام می‌شود اما عوامل مختلفی مانند افزایش تعداد و تردد خودروها، تردد خودروهای سنگین و تکمیل نشدن کمربندی‌های شرق و غرب در چند سال اخیر منجر به حادثه‌های زیادی در این محور شد به‌طوریکه به گفته برخی از مسوولان و کارشناسان، این بزرگراه‌ در مواقعی مانند بارندگی، تبدیل به نقاط حادثه‌خیز می‌شود.

بزرگراه صفه از پل دفاع مقدس و خیابان هزار جریب به سمت خیابان شهدای صفه و بزرگراه شهید اقارب پرست از خیابان شهدای صفه به سمت آزاد راه ذوب‌آهن به طول بیش از هفت کیلومتر امتداد دارد و یکی از شریان‌های اصلی ترافیکی در جنوب کلانشهر اصفهان به‌شمار می‌آید.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha