معاون وزیر جهاد : درآمد حاصل از باغبانی باید به ۱۰ میلیارد دلار برسد

بوشهر- ایرنا -معاون امورباغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت:مهمترین برنامه تحولی این وزارتخانه توجه و تقویت بخش باغبانی است براین اساس درآمد حاصل از این بخش باید به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی برومندی روز پنجشنبه در همایش ملی خرما با اشاره به اینکه باغبانی و شیلات از ارزآوری بالایی برخوردار هستند افزود: بخش کشاورزی ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی دارد که از این میزان ۳.۲ میلیارد دلار مربوط به باغبانی است اما این میزان کافی نیست.

وی ادامه داد: تاکنون معاونت باغبانی تنها  یک ردیف در کل قانون بودجه کشور با عنوان اصلاح، احیا و نوسازی باغات داشته است که در این ردیف سال ۹۶ هیچ اعتباری تخصیص داده نشد، در سال ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱۰ و ۱۷ میلیارد تومان و در سال گذشته این عدد به ۲۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت.

برومندی اضافه کرد: این درحالی است که برای اصلاح، احیا و نوسازی باغات کشور که ۳۰ درصد آن فرسوده است سالانه به ۲ تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار در این ردیف نیاز است.

وی تاکید کرد: امروز نگاه و رویکرد دولت به باغداری به اندازه ای است که رئیس جمهوری در سفر به استان بوشهر ۵۰ میلیارد تومان برای نخستین بار در کشور کمک فنی و اعتباری برای اصلاح و نوسازی نخیلات تخصیص داد.

مدیرامور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه و خزانه که در وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار دارد تخصیص را ۱۰۰ درصد بدهند تا تا بتوان عملیات‌های لازم در این حوزه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین اولویت درحوزه باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تامین نهال است گفت: سال گذشته برای تامین ۶۵ میلیون نهال در کشور یارانه داده شده که از این تعداد تنها ۲میلیون نهال گواهی شده بود.

برومندی اضافه کرد: نهالی که گواهی نشده ۴۰ درصد میزان محصول آن کمتر از نهال گواهی شده است.

 وی ادامه داد: تغذیه در باغات، تکمیل زنجیره‌ها، توسعه صادرات و مبارزه با آفات از دیگر اولویت‌های بخش باغبانی است که برآورده شده تنها در بخش مبارزه با آفات به ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

برومندی گفت: در کشور سه میلیون هکتار باغ وجود دارد که از آنها ۲۴ میلیون تن محصول تولید می شود.

وی اضافه کرد: کشاورزی بخشی مهم و تاثیر گذار در امنیت غذایی کشور است به نحوی که کشاورزان سفره دار مردم هستند.

وی گفت: در شرایط بسیار سخت تحریم ،کشاورزان و باغداران ثابت کردند با همت عالی می شود به همه تهدیدهای دشمن در تولید غذا نه گفت و به این وسیله امنیت غذایی رسید.

برومندی ادامه داد: به نحوی سال گذشته تنها در بخش کشاورزی و تولید مازاد بر مصرف ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی تلاش کرد تا مردم بتوانند در کمال امنیت زندگی و غذای کافی و سالم داشته باشند و به خزانه کشور در قالب صادرات کمک شود.

وی با بیان اینکه تولید در بخش کشاورزی منجر به تولید قدرت می شود گفت: با وجود خشکسالی‌ها و فشارهای متعدد این بخش کشاورزی بود که توانست سربلند به ملت بزرگ ایران در جنگ اقتصادی در سنگر تولید خدمت و امنیت غذایی کشور را با افتخار برقرار کند.

برومندی تاکید کرد: بخش کشاورزی در ایران با محدودیت‌های جدی از جمله منابع آب و سایر محدودیت‌های دیگر روبرو است و امروز نگاه دولت و مجلس به این بخش نگاه جدیدی است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در دوره اخیر ریل گذاری خوب، ماندگار و ارزشمندی برای قدرت بخشیدن به بخش کشاورزی و تشکل ها کرده است.

وی اضافه کرد: امروز همه تلاش قانون گذار و دولت این است که بخش کشاورزی از سوی بخش خصوصی اداره و در کار آن دخالت نشود واین بخش نیز در زنجیره تولید تا مصرف تقویت و تصمیم گیرنده باشد.

وی یادآورشد: در دوره های گذشته برای قیمت گذاری محصولات بخش کشاورزی باید ساعت‌ها منتظر شورای اقتصاد می ماندیم اما با ریل گذاری مجلس  شورای قیمت گذاری تشکیل و امروز این تولیدکننده‌ها و تشکل‌ها هستند که تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌کنند.

برومندی با اشاره به اینکه درآستانه ۲ مساله مهم شامل بودجه ۱۴۰۱ و قانون برنامه هفتم توسعه کشور قرار داریم گفت: انتظار می‌رود این روند مثبت از سوی مجلس تقویت شود.

نمایشگاه بین المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته به آن از ۹ آذر در محل نمایشگاه‌های بین المللی استان بوشهر افتتاح و تا روز جمعه ۱۲ این ماه ادامه دارد.

میز ملی توسعه صادرات خرما درحاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی خرما دراستان بوشهر، روز چهارشنبه با حضور معاونان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و شماری از مسئولان استانی و کشوری در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان  برگزار شد.

 در این نشست نمایندگان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه حضور دارند.

برگزاری همایش ملی خرما از دیگر برنامه‌های حاشیه این نمایشگاه در استان بوشهر است.

استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۶۵هزارتن خرما به عنوان یکی از مهمترین استان‌های تولیدکننده خرمای کشور به شمار می‌رود.

در سال ۹۹ میزان صادرات خرمای استان بوشهر  ۲۷ هزار تن و به ارزش ۳۵ میلیون دلار بود.

در این سال کشورهای مقصد صادرات خرمای استان بوشهر نیز شامل روسیه، اوکراین، ترکیه، افغانستان، اقلیم کردستان عراق، هند، امارات، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و قطر بود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha