دانشنامه "زنان نام‌آور آذربایجان غربی" تدوین می‌شود

مهاباد- ایرنا- مدیر اجرایی پروژه زنان نام‌آور آذربایجان غربی گفت: در راستای معرفی توانمندی‌ها و الگوسازی بانوان شاخص استان در حوزه‌های مختلف برای نسل امروز، دانشنامه "زنان نام‌آور استان" در حال تهیه و تدوین است.

سعید ملکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای این پروژه از سال گذشته به همت امور بانوان استانداری آذربایجان غربی کلید خورده است، اظهار داشت: در این پروژه به منظور شناسایی آسان زنان شاخص، استان به سه قسمت جنوب، مرکز و شمال تقسیم بندی شده و شاخصه‌های مد نظر، تعریف و براساس ظرفیت دانشنامه در حدود ۱۰ آیتم بانوان استان شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این پروژه اولین‌ها به عنوان مهم‌ترین آیتم درنظر گرفته شده‌ است، اضافه کرد: به فرض اولین زن پزشک و یا معلم و یا اولین زن خبرنگار در هر شهرستان به عنوان نخستین شاخص در این دانشنامه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در این دانشنامه دوره بررسی و شناسایی بانوان از ابتدای دوره قاجاریه تا عصر معاصر مدنظر است، اظهار داشت: در این راستا سایت اینترنتی در قالب "ویکی‌پدیا" به منظور ثبت مشخصات بانوان شاخص راه‌اندازی شده است تا بینندگان سایت پس از مشاهده، مشخصات و اطلاعاتی از بانوانی که می شناسند ، موارد را با نظارت مدیر سایت در آن وارد کنند.

مدیر اجرایی پروژه زنان نام‌آور آذربایجان غربی با بیان اینکه اولین زنان در زمینه پزشکی، معلمی، خیران، هنرمندان و زنان زندانی سیاسی تا اوایل انقلاب اسلامی مدنظر است، گفت: سپس شناسایی زنان تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی، زنان شهیده و جانباز در طول هشت سال دفاع مقدس در هر شهرستان در دستور کار قرار دارد.

ملکی با بیان اینکه در این زمینه بنیاد نشر آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، دانشنامه ای در دست تهیه دارد، افزود: براساس آمار به دست آمده در آذربایجان‌غربی،هزار و ۲۲۶ زن جانباز وجود دارد و همچنین در طول هشت سال جنگ تحمیلی زنان بهیار، پرستار و فعال در امر پشتیبانی و حضور در خط مقدم جبهه حضور موثری داشتند که شناسایی و معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در ارومیه ۱۵ زن به صورت مسلح در خط مقدم جبهه حضور یافته، در تکاب یک زن به عنوان رییس بیمارستان ، در میاندوآب چهار بانوی واقف بوده و یا یک بانوی موسس حوزه علمیه در این شهرستان از مواردی است که می توان معرفی کرد، گفت: همچنین زنان ماما در قبل از انقلاب، زنان خیر و واقف در شهرهای استان، زنان دارای درجه علمی از جمله استادتمام نیز به عنوان شاخص شناسایی شده و در صورت وجود آن مردم آنان را به ما معرفی کنند.

ملکی با بیان اینکه تاکنون مشخصات ۸۲ زن از دوره تاریخی قاجار تا دوره دوم پهلوی و ۱۰۰ نفر نیز پس از انقلاب شناسایی و وارد سایت شده‌است، اضافه کرد: وجود منبع قابل استناد در معرفی زنان شاخص استان خیلی مهم است و پس از معرفی روند راستی آزمایی هم انجام خواهد گرفت.

مدیر اجرایی پروژه زنان نام‌آور آذربایجان غربی اضافه کرد: همچنین برنامه این است که پس از انتشار این کتاب حداقل یک پاراگراف از متن آن در کتب درسی دانش‌آموزان آورده شود تا بدین وسیله معرفی زنان شاخص بومی‌سازی شده و دانش‌آموزان هر شهرستان ضمن شناخت زنان شاخص و فرهیخته شهر خود، به داشته ‌های شهرشان نیز افتخار کنند.

ملکی اظهار داشت: همچنین به واسطه این کتاب، مسوولان نیز بانوان شاخص استان و شهرهای خود را خواهند شناخت و حتی در برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف از این بانوان برای شناخت مناسبی از اقلیم، خصوصیات انسانی و فرهنگی منطقه استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این اقدام همچنین موجب دلگرمی بانوان نیز خواهد شد، افزود: بانوان شاخص در زمینه های یاد شده می‌توانند با مراجعه به امور بانوان فرمانداری های شهر محل زندگی خود، مدارک و مشخصات شخصی خود را تحویل دهند تا بررسی‌های لازم در خصوص تایید آنان صورت گیرد.

رییس دانشگاه الزهرا (س) شعبه ارومیه به عنوان مدیر و معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی نیز به عنوان مدیر اجرایی این پروژه فعالیت می‌کنند.

نخستین سامانه ملی و طرح دانشنامه زنان نام‌آور کشور در آذربایجان غربی در آبان ماه رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha