به گزارش ایرنا،معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز سهشنبه با اعلام این خبر اظهارداشت: به دنبال بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در یازدهم آبان ماه از پروژه در دست احداث بندرگاه نخل ناخدا بندرعباس، انجام عملیات هیدروگرافی و توپوگرافی این بندرگاه با هدف تهیه نقشههای دریایی و اراضی پسکرانه با مقیاسهای مناسب جهت انجام مطالعات هیدرودینامیک و طراحی سازههای ساحلی و فراساحلی آغاز شد.
عباس کمالی افزود: عملیات هیدروگرافی در دو ناحیه شامل زون یک (منطقه یک) با مقیاس یک در ۵ هزار با خطوط برداشت اصلی با فاصله ۵۰ متر در جهت عمود بر خط ساحل و خطوط کنترلی با فاصله ۲۵۰ متر و عمود بر خطوط اصلی و زون دو (منطقه ۲) با خطوط برداشت اصلی با فاصله ۱۰ متر در جهت عمود بر خط ساحل و خطوط کنترلی با فاصله ۵۰ متر و عمود بر خطوط اصلی انجام میشود.
معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان، اجرای عملیات احداث و تعیین موقعیت نقاط بتنی به تعداد ۳ عدد به صورت بتن درجا طبق استاندارد در محدوده سایت، برداشت تمامی عوارض کمک ناوبری در ساحل تا شعاع ۱۰۰ متر بالاتر از حد آب در حاشیه محدوده کاری، عملیات توپوگرافی در محدوده عملیات شامل راه دسترسی توده سنگی حدود ۴ کیلومتر و محدوده زمین پسکرانه، ترسیم و کارتوگرافی نقشهها از جمله فرایندهایی برشمرد که در اجرای عملیات هیدرو گرافی این بندرگاه انجام میگیرد.
شایان ذکر است؛ بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا از طرح های منحصر بفرد بندری کشور قلمداد می شود که با هدف کاهش ترافیک دریایی، دسترسی آسان به جزیره هرمز، ایمنسازی سفرهای دریایی و رونق گردشگری ساحلی و دریایی در منطقه شرق بندرعباس در دست احداث میباشد.
«آبنگاری (هیدروگرافی) اطلاعات پایهای و زیربنایی لازم به منظور شناخت بهتر پهنههای آبی و مطالعات ساحلی و دریایی را فراهم میکند، به طوری که بدون هیدروگرافی، شناخت پهنههای آبی ممکن نیست و توسعه دریایی امکانپذیر نخواهد بود.»
اسکله نخل ناخدای بندرعباس که کار ساخت آن از یک دهه شروع شده بود، همچنان زخمی مانده و برای تکمیل و پهلوگیری کشتی ها و شناورها چشم به دریا دوخته است.
به گزارش ایرنا، ۱۰ سال قبل گفته شد بندرگاه نخل ناخدای بندرعباس با هدف کوتاهتر کردن مسیر بندرعباس به جزیره هرمز در ساحل شرقی بندرعباس و ایجاد نخستین بندر تفریحی مسافری به طول چهار کیلومتر به عنوان یکی از طرحهای مهم و منحصر به فرد در کشور به شکل نخل ساخته می شود.
البته در همان زمان حرف و حدیت های دیگری نیز درباره هدف ساخت آن بر سر زبانها بود و برخی آن را یک هدیه رانت گونه به صاحبان مجوز گردشگری و تفریحی کنار آن می دانستند.
تاکنون اظهارنظرهای متفاوتی از این پروژه مهم از سوی مسوولان بهویژه مدیران بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر بندرعباس شده است که وضعیت آن چگونه اداره شود؟ آیا به بخش خصوصی واگذار شود یا دولت آن را ادامه دهد.
از آنجایی که پروژه های بزرگ و هزینه بَر همچون بزرگراه ها، بنادر و اسکله ها که اعتبار زیادی می بَرد لذا بخش خصوصی کمتر از آن استقبال می کند؛ از همین رو دولت در آن سال ها به امید اینکه بخش خصوصی آن را اداره می کند وارد عرصه هزینه کلان شد ولی نتوانست ادامه دهد.
همچنین بحث هایی از جمله داشتن مشکل زیست محیطی، سپردن به شهرداری بندرعباس با هدف توسعه و عمران شهری و واگذاری به بخش خصوصی نیز مطرح بود که امروز پس از یک دهه وقفه در انتظار تعیین تکلیف از سوی دولت سیزدهم است.
واگذاری به شهرداری یا تخریب این پروژه برای نجات ساحل بندر عباس از یک فاجعه زیست محیطی و قبول کردن این واقعیت که اجرای پروژه از ابتدا اشتباه بود، از سوی دوستداران محیط زیست به عنوان یک راهکار اساسی مطرح شد.
این درحالی است که عباس کمالی معاون مهندسی و عمران وقت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز در آن زمان ( اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ ) از پایان ساخت بندر چند منظوره نخل ناخدا به عنوان نخستین بندر نخلی شکل کشور در بندرعباس در سال ۱۳۹۲ خبر داد و گفته بود: مدت قرارداد ساخت این بندر ۱۸ ماه و مبلغ آن را ۳۰۰ میلیارد ریال است.
این اسکله در نهم بهمن ماه سال ۱۳۹۰ با عقد قرارداد بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و شرکت «کران دریا» که مراحل مطالعه خود را توسط شرکت «مهندسین مشاور پویا طرح پارس» پشت سرگذاشته بود، وارد مرحله عملیاتی شد و از سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود هشت سال متوقف مانده است.
از سوی دیگر تعیین تکلیف بندرگاه نخل ناخدا از خواسته های به حق مردم هرمزگان است که انتظار می رود با بازدیدهای اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی این امر به زودی محقق شود؛ چرا که هدف از احداث بندرگاه نخل ناخدا دسترسی آسان به جزیره هرمز و توسعه صنعت گردشگری دریایی بوده و با احداث این بندرگاه فاصله بندرعباس تا جزیره هرمز به طول ۱۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند.
همچنین در این مجموعه علاوه بر اسکله و پایانه های مسافربری مرکزهای تفریحی، توریستی، تجاری و ورزش های دریایی نیز پیش بینی شده است.
نظر شما