تمرکززُدایی در وزارتخانه میراث فرهنگی اجرا می‌شود

اصفهان - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای سیاست تمرکززُدایی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این سیاست در استان‌ها به‌ویژه اصفهان اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی عصر پنجشنبه در بازدید از گذر هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان (بازارچه حسن آباد) در محور جنوب شرق مجموعه میدان امام (ره) (نقش جهان) در جمع خبرنگاران افزود: در حال برنامه‌ریزی بمنظور تمرکززدایی از وزارتخانه و سپردن بسیاری از سیاست‌های اجرایی در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان‌ها به‌ویژه اصفهان هستیم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از توانایی‌های لازم در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برخوردارست، اظهار داشت: با موافقت رییس‌جمهوری، اعتبارات مرمتی آثار تاریخی اصفهان سال آینده افزایش خواهد یافت.

ضرغامی با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار اثر از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت ملی کشور در استان اصفهان است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت بودجه مرمت آثار تاریخی به این نتیجه رسیدم که بودجه‌های کنونی به‌هیچ عنوان کفاف حفاظت از این آثار ارزشمند را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در دیدار با رییس جمهوری علاوه بر ارائه گزارشی از وضعیت کنونی آثار تاریخی بر لزوم افزایش اعتبارات مرمتی و حفاظتی در راستای انجام تکالیف قانونی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کردم و با موافقت رییس جمهوری، بودجه حفاظت و مرمت آثار تاریخی کشور از جمله اصفهان در سال آینده افزایش خواهد یافت.

وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه مقرر شد بودجه مرمت آثار تاریخی سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ و دوره های قبل افزایش قابل توجهی پیدا کند، ادامه داد: اکنون این رقم ها را اعلام نمی کنم و زمانیکه این ارقام و تبصره ها قطعی شد اعلام خواهیم کرد.

ضرغامی خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبه ای که سال ۹۵ انجام شد پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی اصفهان لازم بوده و در صورت مقایسه با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی ملی و استانی اصفهان به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وزیر میراث فرهنگی همچنین در بازدید از مجموعه کاخ عالی‌قاپو در میدان امام با بیان اینکه ساعت بازدید از آثار تاریخی اصفهان متناسب با اشتیاق و خواست گردشگران و شهروندان نیست، خاطرنشان کرد: بمنظور حمایت از فروشندگان صنایع‌دستی که در کنار این بناهای تاریخی مشغول به فعالیت هستند ساعت بازدید از بنای تاریخی کاخ عالی‌قاپو با پنج ساعت افزایش تا ساعت ۲۰ ادامه می‌یابد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعدازظهر پنجشنبه بمنظور بازدید از آثار تاریخی اصفهان و حفاظت از آنها و محورهای گردشگری به این شهر سفر کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر خود به اصفهان علاوه بر حضور در جلسه های متعدد استانی با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، فعالان گردشگری و صنایع دستی و همچنین خبرنگاران دیدار خواهد کرد.

بازدید از بناهای تاریخی، محورها و تاسیسات گردشگری، کارگاه های صنایع دستی و گفت و گو با هنرمندان از دیگر برنامه های سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اصفهان است.

بازارچه حسن آباد یکی از بازارهای سرپوشیده و کهن محور تاریخی فرهنگی اصفهان است. این بازارچه، در جانب جنوب شرقی میدان نقش جهان با آثاری از دوره صفویه و قاجاریه تا پشت مسجد جامع عباسی امتداد دارد.

در این بازارچه، هنرمندان صنایع دستی اصفهان، آثار نقره کوبی، فیروزه کوبی، خاتم کاری و مینا کاری را در جوار بزرگترین و کهن‌ترین نمایشگاه آثار صنایع دستی ایران " میدان نقش جهان" عرضه می کنند.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن شامل میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان، مسجد جامع و سه قنات به ثبت جهانی رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha