برای ساخت این مستند، جانم را کف دستم گذاشتم

تهران- ایرنا- کارگردان مستند کوتاه «من زنده برگشتم» گفت: برای ساخت این اثر جانم را کف دستم گذاشتم و با تمام قلبم برای خلق اثر قدم برداشته‌ام؛ زیرا نباید برای ساخت یک مستند منتظر آفیش (برنامه از پیش اعلام شده) ماند.

مستند کوتاه من زنده برگشتم به کارگردانی مجتبی حیدری تولید مرکز مستند سوره است که در بخش مسابقه کوتاه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.

حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: سال‌هاست که در رسانه به عنوان عکاس مستند روی مشکلات مختلف استان سیستان و بلوچستان کار می‌کنم. بارها برای فعالیت‌های جهادی به این منطقه سفر کردم و بیش از ۱۰ سال است با دوربین به این استان رفت و آمد دارم تا بتوانم روی موضوعاتی؛ از جمله بهداشت، سلامت، تحصیل، تغذیه، اشتغال، راه و غیره که در فضای مجازی زیاد درباره آن هشتگ زده می‌شود، کار کنم.

وی درباره ایده ساخت این مستند با موضوع سوخت‌بری و قاچاق سوخت عنوان کرد: در یکی از سفرهایم به سیستان و بلوچستان به اهالی آن منطقه نزدیک و در یک عروسی در روستایی با ساجد که مهندس عمران است، آشنا شدم که سوخت‌بری می‌کرد. آشناهای وی می‌گفتند این فرد تاکنون ۱۰ شغل داشته اما هیچ کدام نتوانسته هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند از سوی دیگر زمانی که در رفتار این دوستان عمیق‌تر شدم، دیدم این افراد مثل ما و برای تامین مایحتاج زندگی مجبور به انجام این کار هستند. همین اتفاق و نزدیک بودن روحیات ما ۲ نفر باعث شد با ساجد همراه شوم و با او تا پاکستان بروم تا مستندم را درباره سوخت‌بری بسازم.

برای ساخت این مستند، جانم را کف دستم گذاشتم

به گفته کارگردان مستند کوتاه من زنده برگشتم، تولید این اثر که جدی‌ترین کار خالق آن تاکنون محسوب می‌شود، از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ طول کشیده است.

حیدری با اشاره به اینکه بخشی از این مستند با تلفن همراه فیلمبرداری شده، تصریح کرد: زمانی که به محل تحویل سوخت‌ رسیدیم، ساجد به من گفت تا اینجا می‌توانستید با دوربین فیلمبرداری کنید اما در اینجا اگر دوربین را بینند، تو را می‌کشُند آن زمان مجبور شدم با دوربین تلفن همراه ادامه مستند را کار کنم. 

وی افزود: در طول این سال‌ها موقعیت‌های عکاسی و فیلمبرداری با مویابل برایم فراهم شده و کار کرده‌ام البته برای کار کردن با موبایل یک بحث فنی و یک بحث احتیاج و الزام کار است. وقتی در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم سه پایه بگذاریم و تصویر باکیفیتی را ارائه دهیم، منطقی ندارد از موبایل استفاده کنیم، در حقیقت استفاده از ابزار باید منطق داشته باشد. اگرچه در حال حاضر کیفیت دوربین‌ تلفن‌های همراه عالی است و با آن هم می‌توان فیلم ساخت.

همه کسانی که در منطقه او را می‌شناختند به دلیل خطرناک بودن مسیر قصد منصرف کردنش را داشتند. در نهایت یک اتفاق باعث شد برای همراهی با ساجدِ قصه مصمم شوم؛ شبی در یک جمعی متوجه شدم فرد جوانی ۲ برادر خود را صبح همان روز از دست داده اما عادی رفتار می‌کرد؛ همان زمان پی بردم مرگ عزیزان در این منطقه عادی شده است و این وحشتناکترین اتفاقی بود که در عمرم دیدم حتی مدام این سوال را از خود می‌پرسیدم که گرسنگی، نبود بهداشت، کمبود مدرسه و... شاید عادی بشود اما مرگ انسان چگونه می‌تواند عادی شود؟

حیدری با اشاره به اینکه سوخت‌بران ممکن است با هزاران مشکل و خطر در مسیر روبه‌رو شوند، تصریح کرد: من چند خطر را به چشم خود دیدم. به عنوان مثال در طول مسیر تا لب مرز احتمال چپ کردن ماشین زیاد بود، ما راه را گم کردیم، فردی در طول مسیر کشته شد وغیره. مرز قواعد خودش را دارد و هیچ شباهتی به زندگی اجتماعی در پایتخت ندارد.

به جای کاشت دوربین در پشت داشبورد و ترسناک کردن قضیه باید آن را به دست گرفت، داخل ماشین یک سوخت‌بر رفت و با او صحبت کرد. ساجدِ فیلم من زنده برگشتم در کل مسیر صحبت می‌کند و می‌گوید ما هم مردمانی عادی هستیم و احتیاج داریم زندگی کنیم اما چه کسی باید شغل ایجاد کند؟ ما با که طرف هستیم؟ ارتباط پایتخت با مرز چیست؟ چرا هنوز برخی مناطق سیستان و بلوچستان آنتن تلویزیون ندارند؟ که همه این‌ صحبت‌ها در مستند آمده است.

وی درباره همکاری خود با مرکز مستند سوره بیان کرد: این اولین همکاری من با مرکز مستند سوره است. مدیران مرکز وقتی این مستند را دیدند از آن حمایت کردند.

حیدری مطرح کرد: تا به حال کسی اینگونه سراغ چنین موضوعی نرفته است به همین دلیل ممکن است خوشایند برخی‌ها نباشد. با وجود این، نمی‌توانم استقبال مخاطبان را پیش‌بینی کنم؛ اما امیدوارم این مستند باعث توجه به وضعیت و معیشت مردم شهر سیستان و بلوچستان شود.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت من زنده برگشتم جانش را کف دستش گذاشته خاطرنشان کرد: نباید برای ساخت یک مستند منتظر آفیش ماند بلکه باید با تمام وجود و دغدغه‌ای که در ذهن نقش بسته است، سراغ ساخت اثر رفت و جنگید. به عقیده من برای یک مستندساز دعوت‌نامه نمی‌فرستند بلکه احضاریه ارسال می‌کنند. 

به گزارش ایرنا، من زنده برگشتم عنوان مستندی کوتاه است که سوخت‌برهای سیستان و بلوچستان را سوژه اثر خود قرار داده است. در حقیقت کارگردان این اثر با یک سوخت‌بر که به پاکستان سفر می‌کند، همراه می‌شود تا بتواند مستندی را درباره این موضوع مهم بسازد.

پانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت ۱۸ آذر آغاز به کار کرده و تا ۲۵ آذر ادامه دارد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha