مستند تلویزیونی صنایع‌دستی گچساران تولید شد

گچساران - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مستند تلویزیونی معرفی صنایع‌دستی شهرستان گچساران در روستاهای بید زرد و سربیشه تولید شد.

مجید صفایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار اظهار داشت: در این مستند که در مدت زمان ۲۰ دقیقه تولید شده طریقه تولید صنایع دستی داری مانند گلیم، جاجیم و گبه در گچساران تشریح شده است.

وی تاکید کرد: بمنظور حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در روستاهای هدف صنایع دستی، مستند نگاری تولید دست‌بافت‌های داری عشایر قشقایی در روستاهای شهرستان گچساران از سوی شبکه استانی دنا با همکاری واحد روابط عمومی این اداره‌کل تولید شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در مستند صنایع‌دستی روستاهای هدف شهرستان گچساران تلاش شده تا از زوایای مختلف تأثیر این صنعت بر شیوه زندگی مردم و اقتصاد نیز به تصویر کشیده شود.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی قرار است این مستند در سیمای استانی دنا و  شبکه جام جم پخش شود.

صفایی تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار مستند صنایع دستی چگونگی تولید نخ از سوی هنرمندان گچسارانی نیز در ۶۰دقیقه تولید می شود.

صفایی بیان کرد: روستاهای بید زرد و سربیشه خاستگاه اصلی صنایع‌دستی همانند تولید گلیم، جاجیم، گبه است که با مستندنگاری و معرفی گسترده ملی و بین‌المللی می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.

روستاهای هدف صنایع دستی بیدزرد و سربیشه در گچساران بیش از ۸۰۰ هنرمند صنایع دستی دارد.

وی اظهار داشت: سبدبافی، بهون بافی، رنگ رزی سنتی، شله بافی، خورجین بافی و گلیم دورو،دوخت لباس محلی،گبه بافی از صنایع دستی مهم در گچساران است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha