بنای دولت سیزدهم دستیابی به توافق خوب است

تهران-ایرنا-کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم زیر بار توافق عوامانه نمی‌رود، گفت: دولت سیزدهم مذاکره با غرب را در کنار سایر اولویت‌ها و برنامه‌ها در دستور کار دارد و تیم مذاکره کننده ایران با دست پر در مذاکرات وین حاضر شده است.

«محمد قادری»در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تاثیر نگاه عوامانه به برخی توافقات بین المللی در گذشته گفت: وقتی صحبت از نگاه عوامانه می‌کنیم چند بعد را در بر می‌گیرد؛ بعد اول اینکه اساسا فهم ما از توافق یا یک فرایند حقوقی بین المللی چیست و آیا فهم درستی از این مساله داریم یا نه؟

وی افزود: فضای مناسبات بین‌المللی در دنیا ظاهرش این است که بر اساس یک سری قراردادهای مکتوب به نام حقوق بین الملل در حال طی شدن است اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد این است که معمولا آن مکتوبات یا نوشته‌ها یا اسناد حقوق بین الملل در مقابل جریان  ثروت و قدرت در نظام بین المللی ارزشی ندارد. در واقع قدرت سیاسی اقتصادی یا نظامی کشورهای قدرتمند است که مسیر یک توافق را ترسیم و تنظیم می‌کند بنابراین ما اگر فهم درستی از این ابعاد و چهارچوب‌ها نداشته باشیم حتما گرفتار عوام‌گرایی در مسیر انعقاد یک توافق یا یک مذاکره می‌شویم.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: بعد دوم که باید به آن توجه داشت، این است اگر ما به هر دلیلی در شرایطی قرار گرفتیم که قدرت برابر با یک گروه یا کشور دیگر را نداشتیم و خواستیم با آن وارد مذاکره شویم باید چگونه به سمت این مذاکره یا توافق پیش برویم که کمترین ضرر را ببینیم.

وی گفت: اینکه یک یا چند قدرت بین المللی با کشوری مثل ایران که به زعم آن‌ها ممکن است در تمام وجوه قدرتمند نباشد، مذاکره می‌کنند، نشان می‌دهد ما به هر حال مولفه‌های قدرتی در داخل کشور داریم که باید به طور ویژه در فرایند در هر مذاکره از آن استفاده کنیم.

 قادری اضافه کرد: آن چیزی که باعث شد ما در فرایندهای گذشته ضرر کنیم، عدم توجه به این مولفه‌های قدرت در کشور مانند مولفه های مردمی و سرمایه های اجتماعی ، توان علمی، فناورانه، موشکی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است که متاسفانه بعضا به برخی از آن‌ها در گذشته توجه نشده است.

 این کارشناس مسائل هسته ای افزود: متاسفانه ما طی سال‌های گذشته اساسا موضوعی را که نیاز به تبدیل شدن به موضوع اول کشور را نداشت، به هر دلیل تبدیل به شعار اول کشور کردیم. اساسا دولت آقای روحانی با شعار مذاکره وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شد یعنی موضوعی که قبلا نه بازار و نه افکار عمومی مردم به آن حساس بود را در فرایند انتخاباتی ۹۲ تبدیل به شعار اول کاندیدای انتخابات یعنی آقای روحانی شد و وی فضای انتخابات را به صورت هدفمند با این شعار پیش برد.

وی یادآورشد: طبیعی است وقتی شما دولتی را با این شعار سر کار می‌اورید تمام موضوعات کشور را با بهانه یا بی بهانه باید به این موضوع مرتبط کنید. کما اینکه آقای روحانی و دولتش این کار را انجام می‌داد و موضوعاتی مانند خشکسالی و آلودگی هوا و کم آبی را به برجام یا توافق با غرب مرتبط می‌کرد.

 قادری خاطرنشان کرد: طبیعتا وقتی این ادعا مطرح می‌شود که گروه من و تیم من هستند که می‌توانند با دنیا صحبت کنند چنین ادعاهایی دولت گذشته را در دامی انداخت که برای این که ثابت کند حرفش درست است، به هر قیمتی حاضر بود یک توافقی صورت بگیرد طبیعتا وقتی طرف مقابل دست دولت ما را خوانده بود شرایطی را ایجاد کرد که ما به منافع بیشتر نرسیم متضرر شویم و نتوانیم حقوق ملت را استیفا کنیم.

 این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به توصیه‌های مراجع عظام تقلید درباره مذاکرات اظهار کرد: نه تنها از سوی مراجع تقلید و دلسوزان نظام، بلکه از سوی رسانه‌ها و مردم عادی بارها بر این نکته تاکید داشتند سابقه تاریخی غربی‌ها به ویژه ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که ما نباید چشم و گوش بسته به آن‌ها اعتماد کنیم متاسفانه به این نکات توجه نشد و این امر باعث شد فضایی به ما تحمیل شود که ما امروز همچنان باآن مواجه هستیم و به دلیل آنکه توافق امضا شده مجبور هستیم در همان مسیر حرکت کنیم. 

وی درباره رویکردها و راهبرد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای اظهار کرد: در راهبرد دولت سیزدهم، مذاکره با غرب به عنوان موضوع اصلی و محوری در حوزه سیاست خارجی مطرح نیست کما اینکه در قبل دولت قبل چنین بود. علاوه براین دولت سیزدهم فعال‌سازی و رهاسازی ظرفیت‌های بالقوه در حوزه سیاست خارجی را در دستور کار قرار داده است.ظرفیت‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد و قرار است سیاست دولت این باشد که رویکرد اتکای صرف با مذاکره و توافقات غرب از اساسا از اولویت‌های سیاست خارجی به کنار برود.

قادری خاطرنشان کرد: علاوه بر این دولت با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها از ظرفیت‌های دیگر داخل و هم در منطقه استفاده می‌کند تا جلوی غربی‌ها دست بسته قرار نگیرد و همین رویکرد غربی‌ها را مجبور کرده پای میز مذاکره بنشینند و درباره پیشنهادات ایران گفت و گو کنند.

 این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: این نشان دهنده این است که می‌شود با رویکرد متفاوت غربی‌ها را سر میز نشاند و آنها را مجبور کرد در مورد متن و پیشنهادات ایران گفت و گو کنند و امیدواریم نتیجه این فضا یک توافق خوب و موثر در رفع تحریم ها باشد 

قادری تاکید کرد: دولت سیزدهم قرار نیست زیر بار توافق عوامانه با غرب برود و شرایط به گونه ای جلو می‌رود که جمهوری اسلامی با دست پر و برتر در میز مذاکرات حضور پیدا کرد البته فشار تبلیغاتی و روانی غربی‌ها زیاد است و سعی می‌کنند که هم افکار عمومی داخل را از حقیقت ماجرا منحرف کنند و باعث از هم گسیختگی فضای کشور شوند.

 وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هدفی غربی‌ها این است که بر هیات مذاکره کننده فشار بیاورند تا آنها ‌نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآورشد: بنای این دولت این است که به یک توافق خوب دست یابد و بنایش این است که تحریم‌های ظالمانه که سال‌هاست علیه کشور و ملت ایران برقرار است، به شکل موثر و تضمین شده رفع شود. 

 قادری اظهار کرد: کشوری با توانمندی ها و ظرفیت‌های پیدا و نهان ایران اگر بخواهد چشم و گوش بسته به غرب اعتماد کند که نشان داده در هیچ حوزه ای قابل اتکا و اعتماد و پایبند به اخلاق و نرم‌های سیاسی نیست، قطعا نتیجه اش توافق بی‌نتیجه و عوامانه است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران فرایند مذاکره با غرب را در کنار دیگر فعالیت‌های خود برای خروج از بحران های موجود در داخل کشور در دستور کار دارد یعنی فقط بحث اتکا به مذاکرات نیست و حتی اگر مذاکرات به هر دلیلی به توافق خوب منجر نشود، قرار نیست جمهوری اسلامی ایران معطل این فضا بماند.

 این کارشناس مسائل هسته‌ای یادآورشد: دولت سیزدهم فضاها و ظرفیت‌های موازی را با قدرت طی می‌کند تا موضوع مذاکره به یک موضوع حیاتی برای ایران تبدیل نشود. در این شرایط اگر توافق صورت گرفت چه بهتر ولی اگر به هر دلیل انجام نشد به جمهوری اسلامی ایران خدشه ای وارد نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha