رونق تولید در مراغه مستلزم بسترسازی برای توسعه صنعت و کشاورزی است

مراغه- ایرنا- نبود زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری همچون آب و برق در مراغه طی حداقل یک دهه اخیر، بیانگر این واقعیت است که رونق تولید نه در عمل، بلکه با محوریت شعار در این شهرستان دنبال شده و اکنون نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر، الزاماتی را بر اساس یک برنامه هدفمند برای آن بیان می‌کند.

«علی علیزاده» روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از دفتر ایرنا در مراغه، رونق تولید را در بخش کشاورزی و صنعت این شهرستان با هدف توسعه اقتصاد محلی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: دو محور شکل‌گیری صنعت و بهره‌وری کشاورزی به صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی پیگیری می‌شود. 

وی مراغه را قطب کشاورزی آذربایجان‌شرقی خواند و اظهار داشت: تک‌محصولی بودن حوزه کشاورزی مراغه و وابسته شدن باغداران به درآمد «سیب» از یک سو دارای مزیت نسبی و از سوی دیگر برای اقتصاد این شهرستان مشکل‌آفرین است. 

وی ادامه داد: در صورتی که عرضه و تقاضا و صادرات سیب در کل کشور با مشکل مواجه شود، باغداران مراغه بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند اما در عوض مسئولان به واسطه همین تک‌محصولی بودن کشاورزی می‌توانند برای تولید، فرآوری و عرضه سیب، راحت‌تر برنامه‌ریزی کنند و به نتیجه برسند.  

وی با تاکید بر اینکه مردم بدون برنامه‌ریزی قبلی از سوی مسئولان امر، نسبت به ایجاد و توسعه باغ‌ها اقدام کرده‌اند، اضافه کرد: بر همین اساس سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود و بیش از ۴۵ هزار خانوار از این طریق ارتزاق می‌کنند اما در مورد بهره‌وری این بحث‌های زیادی وجود دارد.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این میزان تولید برای مسئولان شهرستان و استان تکلیف ایجاد می‌کند که برنامه‌ریزی داشته باشند؛ به ویژه آنکه در آینده وجود برخی مشکلات احتمالی از جمله کمبود آب برای باغداران این شهرستان قابل تصور است. 

«علیزاده» اظهار داشت: وظیفه مسئولان اجرایی در این زمینه برنامه‌ریزی و پیگیری برای مشکلات احتمالی است زیرا مساحت باغ‌های شهرستان که در بیشتر موارد از طریق چاه‌های کشاورزی آبیاری می‌شود، روز به روز در حال افزایش بوده و از طرف دیگر سطح آب‌های کشاورزی نیز مدام در حال کاهش است.

مطالعات احداث دو سد در مراغه وارد قانون برنامه و بودجه شد

وی با تاکید بر اینکه تمام شدن منابع آب‌های زیرزمینی و خشک شدن بخشی از باغ‌های مراغه طی چهار تا پنج سال آینده قابل پیش‌بینی است، اضافه کرد: از هم‌اکنون برای تامین آب کشاورزی این شهرستان باید برنامه‌ریزی شود و بنده نیز به نوبه خود این موضوع را پیگیری کرده‌ام که در پی آن مطالعات احداث دو سد جدید برای مراغه وارد قانون برنامه و بودجه شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر باید برای تسهیل در عرضه محصولات باغی و جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان مراغه برنامه‌ریزی شود؛ ضمن توجه به اینکه بخشی از این محصولات به صورت تازه‌خوری به فروش می‌رسد و برای بخش اعظم آن نیز باید در قالب فرآوری و صادرات اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه پیش از این برای هیچکدام از این مقوله‌ها برنامه‌ریزی نشده بود، ادامه داد: در این زمینه با مشکل اساسی مواجه هستیم که برای رفع آنها باید پای صنعتگران را به این حوزه باز کنیم.

اقدامی در جهت ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی انجام نشده بود

به گفته نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی باید در این شهرستان با هدف افزایش بهره‌وری شکل بگیرد اما متاسفانه مسئولان طی سال‌های گذشته هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بودند.

«علیزاده» اضافه کرد: با همین هدف طی یکی دو سال اخیر ایجاد شهرک صنایع غذایی در مراغه پیگیری شده و یکی از موانع اساسی پیش‌روی آن طی این مدت شناسایی زمین مناسب بوده است.

وی بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز پس از انجام مطالعات و پیگیری‌های متعدد نسبت به تملک زمین مجاب، و دستور لازم برای آن اخذ شد تا در این زمینه بستر سرمایه‌گذاری فراهم شود.

وی اظهار داشت: پس از پیگیری‌های فراوان، زمینی در اراضی روستاهای «مغانجیق» و «کهجوق» که برای احداث سد موسوم به «احمد» در دهه ۶۰ شمسی توسط وزارت نیرو خریداری شده و عملیات آن به دلایل فنی منتفی شده، شناسایی و مقرر شد تا این زمین برای احداث شهرک صنایع غذایی از سوی جهاد کشاورزی خریداری شود.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تشریفات اداری مربوط به خرید این زمین اکنون در حال اتمام بوده و محل تامین آب مورد نیاز و سایر زیرساخت‌های آن هم پس از دوندگی‌های فراوان مشخص شده تا طرح احداث شهرک صنایع غذایی مراغه طی امسال یا اوایل سال آینده کلنگ‌زنی شود.

استقبال سرمایه‌گذاران از ایجاد شهرک صنایع تبدیلی 

«علیزاده» تاکید کرد: سرمایه‌گذاران متعددی نیز طی این مدت از احداث شهرک صنایع غذایی این شهرستان استقبال کرده‌اند زیرا به خوبی می‌دانند که مواد اولیه و بازار مناسب برای فعالیت اقتصادی در این بخش وجود دارد.

به گفته وی احداث شهرک صنایع غذایی در مراغه علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، موجب افزایش بهره‌وری در تولید و عرضه محصولات کشاورزی می‌شود و زمینه لازم برای صادرات و بازاریابی محصولات تولید را فراهم خواهد کرد. 

نماینده مجلس: اکنون سرمایه‌گذاری برای هر صنعتی در مراغه با سد نبود آب مواجه می‌شود 

وی بیان کرد: راه‌اندازی شهرک صنعتی شماره ۲ و عملیاتی کردن منطقه ویژه اقتصادی از دیگر موضوعات محوری برای توسعه صنعتی شهرستان به شمار می‌رود اما متاسفانه پیگیری‌ها تا به حال به نتیجه نرسیده است زیرا زیرساخت‌ها به ویژه آب مورد نیاز فراهم نیست و سرمایه‌گذاری برای هر صنعتی با سد نبود آب مواجه می‌شود.  

وی اظهار داشت: در واقع هیچ واحد صنعتی جدیدی در مراغه امکان راه‌اندازی ندارد زیرا ظرفیتی برای صنایع مراغه در زمان اختصاص آب از سد علویان در نظر گرفته نشده است.   

استفاده از پساب برای ایجاد صنایع جدید 

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اختصاص آب برای راه‌اندازی صنایع جدید در مراغه از سد علویان به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و حتی در آینده نیز احتمال کمبود آب برای بخش آب شرب وجود دارد، بیان کرد: از طرف دیگر برای راه‌اندازی صنایع جدید نمی‌توان منتظر احداث سدهای جدید بود و بر همین اساس راه‌های میانبر از جمله استفاده از پساب برای صنایع برنامه‌ریزی شده است. 

علیزاده اضافه کرد: اکنون در حال مذاکره برای جذب سرمایه‌گذاری به میزان حدود ۸۰ میلیارد تومان هستیم تا خروجی آن، آب مورد نیاز برای ایجاد شهرک صنعتی شماره ۲ و عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی را تامین کند.

وی اظهار داشت: امسال یا اوایل سال بعد شاهد کلنگ‌زنی این طرح یا شیوه‌های دیگر تامین آب خواهیم بود و در حوزه صنعت نیز خبرهای خوبی داریم که باید پس از کسب نتیجه اعلام کنیم. 

اگر ۱۰ درصد برنامه‌ها هم به نتیجه برسد، موفق عمل کرده‌ایم 

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های گسترده‌ای که در خصوص رفع مشکلات پیش‌روی مراغه دارد، بیان کرد: اطلاع‌رسانی پیگیری‌ها از طریق رسانه‌های محلی به مفهوم کسب موفقیت در همه آنها و ایجاد انتظار در مردم نیست و حتی اگر ۱۰ درصد از برنامه‌ها و پیگیری‌ها به نتیجه برسد، موفق عمل کرده‌ایم. 

«علیزاده» با تاکید بر اینکه هیچ وعده‌ای به مردم نداده است، تاکید کرد: وعده به قول‌های قبل از انتخابات مربوط می‌شود و بنده تنها وعده‌ای که در آن زمان به مردم این حوزه انتخابیه داده‌ام، پیگیری شبانه‌روزی برای حل مشکلات است. 

وی اضافه کرد: مشکلات شهرستان را همواره پیگیری کرده‌ام که برخی از آنها به نتیجه رسیده و برخی دیگر با سنگ‌اندازی مواجه شده است اما مشکلات و پیگیری‌هایم را به طور شفاف اطلاع‌رسانی کرده‌ام.

وی افزود: کسب نتیجه از پیگیری‌ها مهم است اما نباید پیگیری‌ها در سایر زمینه را به کسب نتیجه در یک موضوع دیگر موکول کرد و به همین دلیل پیگیری‌های گسترده‌ای برای رفع مشکلات آغاز شده که همه آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. 

وی با اشاره به نقشی که توسعه راه‌های مواصلاتی در اقتصاد شهرستان دارد، افزود: این روزها فعال شدن دوباره عملیات اجرایی در آزادراه مراغه -هشترود با توجه به اهمیتی که دارد، در صدر اخبار شهرستان قرار دارد اما در حوزه راه‌های روستایی نیز اقدامات موثری در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه «مراغه» در حوزه راه روستایی جزو عقب‌مانده‌ترین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی است، بیان کرد: ۴۴ روستای شهرستان راه ندارد، در حالی که در شهرستان‌های اطراف حتی یک روستا هم فاقد راه نیست. 

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۷۷ روستای مراغه راه آسفالته ندارد و راه‌های اصلی شهرستان هم با معضلات اساسی روبرو است؛ بر همین اساس پیگیری‌های گسترده‌ای در این زمینه جریان دارد.

«علیزاده» ادامه داد: به اذعان مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی و برای اولین‌بار، به صورت همزمان پنج پروژه همچون «سه‌راهی داش‌آتان»، «پل چکان»، «پل روستای خطب»، «پل راه‌آهن ورودی مراغه» و پل «کهجوق» به نتیجه رسیده که طی یک سال آینده همه آنها بهره‌برداری خواهد شد. 

به گزارش ایرنا مراغه به اذعان بسیاری از مردم و مسئولان طی دهه‌های اخیر و در مقایسه با بسیاری از شهرستان‌های همتراز خود دچار عقب‌ماندگی شده که یکی از دلایل اصلی آن نبود برنامه‌ هدفمند و زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری بودده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha