سامانه کوانتوم ماهواره ای، سپرمحافظتی چین از شبکه برق این کشور

تهران – ایرنا – چین با ایجاد یک سامانه کوانتوم ماهواره‌ای درصدد دفاع از شبکه انتقال نیروی برق این کشور در برابر حملات سایبری است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اوراسین تایمز، در حالی که زیرساخت‌های حیاتی بطور فزاینده‌ای با سامانه‌های داده و شبکه‌ ادغام می‌شوند، ریسک صدمه به این سامانه‌ها در صورت رویارویی با دشمن نیز افزایش یافته است.

چین که بزرگترین شبکه برق ملی در جهان را دارد و به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه به نیروی برق وابسته است، این تهدید را مورد ارزیابی قرار داده و شبکه‌ای دربرابر این تهدید ایجاد کرده است. بنا به گزارش‌ها، این کشور اولین ماهواره کوانتومی جهان را ایجاد کرده و زیرساخت‌های حیات زمینی خود را با فناوری کوانتوم مستقر در فضا ادغام کرده است.

بنا به گزارش روزنامه "ساوت چاینا مورنینگ پست"، چین یک شبکه ارتباطی کوانتومی در فضا به منظور محافظت از شبکه برق دربرابر حملات سایبری ایجاد کرده است.

به علت هزینه بالاتر سیستم فیبر نوری، چینی‌ها برای ایجاد سامانه‌ای با هزینه‌ کمتر و نیز مقاومت بیشتر در برابر ریسک‌ها، از ماهواره "موزی" Mozi به عنوان اولین ماهواره کوانتومی جهان برای رله کوانتوم مورد نیاز برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کنند که مطابق قوانین فیزیک قابل هک شدن نیست.

این اقدام نشانه‌ای از درک و برداشت چین از تهدیدات موجود با توجه به سیاست‌های خصمانه و تهاجمی در رابطه با جزیره تایوان است. حمایت‌های غرب از تایوان به این معنا است که چین ممکن است شبکه برق استان فوجیان در جنوب شرقی چین در نزدیکی تایوان را با "فرماندهی واکنش مرکزی" یکپارچه‌سازی نماید و این اقدام می‌تواند همچنین تلاشی برای ارسال این پیام به رقیبان غربی باشد که چین برای همه احتمالات آماده است.

هرچند ماهواره موزی در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد اما گزارشهای تاسیس اولین ایستگاههای کوانتوم زمینی بر پایه ماهواره در ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شد. سیاستمداران آمریکایی نیز با سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلار در علوم اطلاعاتی کوانتوم به این اقدام چین واکنش نشان داده اند. هر دو کشور سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرف تحقیقات می‌کنند اما البته چین شبکه کوانتومی پیشرفته‌تری دارد. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha