۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۳۹
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84576082
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ادعای مقام آمریکایی: آمریکا  دیگر هیچ نیرویی با نقش رزمی در عراق ندارد

نیویورک- ایرنا- سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی مدعی شد که نیروهای آمریکایی دیگر با نقش رزمی در عراق حضور ندارند.

"امیلی هورن" سخنگوی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن  در بیانیه ای  در خصوص سفر "برت مک گورک" هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید به عراق و دیدار وی با مقامات آمریکایی گفت: مک گورک در عراق با رهبران امنیتی و سیاسی این کشور دیدار کرد.

به گفته وی، مک گورک در طول این سفر دو روزه، در بغداد با برهم  صالح رئیس جمهوری، مصطفی الکاظمی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس سابق مجلس دیدار کرد. وی همچنین در سفر به اربیل با بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و دیگر رهبران ارشد  این منطقه دیدار کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد: مک گورک تعهد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به نتایج گفتگوی راهبردی با دولت عراق را تایید و تاکید کرد که دیگر نیروهای آمریکایی با نقش رزمی در عراق حضور ندارند.

هورن افزود که  این تحول به دلیل پیشرفت فوق العاده نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با داعش امکان پذیر شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که  نیروهای ائتلافی باقی مانده در عراق به دعوت دولت این کشور و با ماموریت محدود به مشاوره، کمک و توانمند سازی نیروهای امنیتی عراق جهت اطمینان از عدم قدرت گرفتن دوباره داعش، در این کشور حضور خواهند داشت.

پیش از این، نخست وزیر عراق درحالی که یک مقام بلندپایه نظامی آمریکایی از باقی ماندن نظامیان کشورش در عراق خبر داده بود، اعلام کرد که در چند روز آینده، تمام نیروهای رزمی خارجی در چارچوب توافق راهبردی با آمریکا از کشورش خارج می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، مصطفی الکاظمی در توضیح سخنان خود و پیرامون خروج نظامیان رزمی خارجی از کشورش گفت که طی چند روز آینده، تمام نیروهای رزمی خارجی وابسته به ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا و در چارچوب توافق راهبردی با آمریکا از عراق خارج خواهند شد.

وی به نقش آینده نیروهای آمریکایی در کشورش اشاره کرد و گفت که این نیروها در زمینه مستشاری فعالیت خواهند داشت. الکاظمی خروج نظامیان آمریکایی از کشورش را بیانگر توانایی حفظ امنیت و ثبات عراق، توسط همه نیروهای عراقی دانست.

ژنرال مک کنزی  فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در اظهاراتی متناقض با تعهدات واشنگتن برای خروج از عراق تا پایان سال جاری میلادی اعلام کرد که همچنان ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی ما همچنان در عراق می مانند.

وی گفته بود: برخی نیروها و گروه های سیاسی عراقی خواهان خروج همه نیروهای آمریکایی از کشورشان هستند. ولی ما این کشور را ترک نخواهیم کرد و این مسئله ممکن است همزمان با نزدیک شدن به پایان سال، واکنش هایی به همراه داشته باشد.

پیش از این نیز ، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در دیدار با "جمعه عناد سعدون" وزیر دفاع عراق در حاشیه اجلاس منامه در بحرین ادعا کرده بود تا پایان سال میلادی جاری (۲۰۲۱) هیچ نیروی نظامی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، جان کربی سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه ای مدعی شده بود آمریکا به تعهدات خود در گفتگوهای راهبردی آمریکا و عراق در ماه جولای ۲۰۲۱ عمل خواهد کرد و تا پایان سال میلادی جاری هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.
در بیانیه پنتاگون ادعا شده بود که وزیر دفاع آمریکا در این دیدار بر قدرت و اهمیت مشارکت استراتژیک واشنگتن و عراق و همچنین تعهد پایدار آمریکا به ماموریت شکست  گروه داعش تاکید کرد.
فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز تمدید حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را تکذیب کرده  و گروه های مقاومت عراقی نیز ضمن هشدار درباره ادامه حضور آمریکایی ها از آمادگی برای مقابله با اشغالگران خبر داده اند.
ژنرال «تحسین الخفاجی» در گفت و گویی مطبوعاتی گفته بود که «سخن درباره تمدید موعد خروج نیروهای آمریکایی از عراق غیر دقیق و نادرست است؛ موعد خروج نیروهای رزمی آمریکا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ آینده و غیرقابل تغییر است.»
الخفاجی تصریح کرده بود: رابطه بین دو طرف (عراقی و آمریکایی) بعد از خروج نیروهای رزمی آمریکا، رابطه ای مستشاری در عرصه های آموزش، تسلیح، اطلاعاتی و امنیتی علیه سازمان تروریستی داعش خواهد بود.

به دنبال اقدام آمریکا در ترور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» نائب رییس سازمان الحشد الشعبی عراق، پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

با وجود برگزاری چندین دور مذاکره میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق، نیروهای ایالات متحده همچنان با نقض مصوبه پارلمان عراق در این کشور حضور دارد.

مطابق مصوبه پارلمان عراق نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال جاری میلادی خاک عراق را ترک کرده باشند هر چند مقام های آمریکایی برای تمدید حضور نیروهای خود تلاش می کنند. آمریکایی ها در حالی بهانه حضور خود در خاک عراق را مبارزه با داعش می دانند که سال هاست عملیاتی علیه این گروه تروریستی انجام نداده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha