ایران در رتبه ۶۰ شاخص نوآوری دنیا قرار دارد

تهران- ایرنا- معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شاخص نوآوری ایران در سال ۲۰۱۴، رتبه ۱۲۰ بود، اما در این زمینه رشد زیادی داشتیم و در حال حاضر به رتبه ۶۰ رسیدیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پیمان صالحی روز پنجشنبه در مراسم بیست‌ودومین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور در نمایشگاه بین‌المللی تهران که با حضور سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری ریاست جمهوری، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و احمد وحیدی وزیر کشور برگزار شد، گفت: بیش از ۷۳هزار و ۵۰۰ مقاله علمی از سوی ایران تا امروز در اواخر سال میلادی ۲۰۲۱، تولید شده است؛ ما یک درصد جمعیت جهان را داریم، اما ۲.۱۹ درصد علم دنیا را تولید می کنیم.

معاون پژوهش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بیان کرد: به‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در چاپ مقالات و داوری برای ایران در عرصه بین الملل وجود دارد، ما ۳۵.۶ درصد همکاری مشترک در چاپ مقالات داشته‌ایم و  از لحاظ همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی از رتبه ۳۰ در سال ۲۰۲۰ در چند سال گذشته به رتبه ۲۰ در سال اخیر رسیده‌ایم.

وی به رشد پژوهشی کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: از نظر استنادات و ارجاعاتی که به مقالات علمی دانشمندان ما می‌شود هم رشد چشمگیری داشتیم و رتبه‌های ۱۵ و ۱۶ را در دنیا کسب کرده‌ایم. همچنین از لحاظ جایگاه در نمایه‌های معتبر بین‌المللی، در رتبه ۱۵ دنیا را قرار داریم.

صالحی همچنین به فعالیت دانشگاه‌ها با صنعت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹، بیش از ۳هزار میلیارد تومان قرارداد توسط دانشگاه‌ها با صنعت منعقد و انجام شده است و در فرآیند ارتباط با صنعت ۴هزار و ۸۷۲ هیات علمی وارد شدند.

معاون پژوهش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: با تشکیل معاونت فناوری در وزارت بهداشت یقینا جهش خوبی در این حوزه انجام خواهد شد.

صالحی خاطرنشان کرد: شاخص نوآوری ایران در سال ۲۰۱۴، رتبه ۱۲۰ بود، اما در این زمینه رشد زیادی داشتیم و به رتبه ۶۰ جهان رسیدیم؛ حتی در برخی از شاخص‌ها رتبه سوم جهان را داریم. همه ما مسئول حفظ و صیانت از این ارتقا هستیم ،باید در سیاست‌گذاری‌ها متوجه باشیم قوانینی که باعث دلسردی هیات علمی شود، مخل روند برنامه‌های جاری نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha