به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، حجتالاسلاموالمسلمین سید مجتبی نورمفیدی در درس خارج اصول، در سخنانی به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت زهرا(س)، افزود: رضایت و غضب حضرت زهرا(س) از اموری است که در سخنان رسول خدا(ص) و برخی از ائمه معصومین(ع) روی آن تاکید شده و بهعنوان یک شاخص قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) بانویی است که مجموعه زندگی و عمر او بسیار کوتاه بوده و صاحب فضیلتهای بیشمار، مناقب و کرامات فراوان است و بر اساس روایات متعدد از رسول خدا(ص) تا امام عصر(عج) اینچنین درباره این شخصیت سخن گفتهاند.
وی با اشاره با اینکه بر اساس حدیثی از پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) بهعنوان شاخص از حیث غضب و رضایت قرار داده شده است، بیان کرد: بر اساس این حدیث و تفاسیری که از آن شده، غضب و رضایت فاطمه زهرا(س) هم میتواند نسبت به اشخاص و هم نسبت به امور باشد.
نورمفیدی افزود: غضب و رضایت فاطمه(س) معیار غضب و رضایت رسول خدا و خداوند متعال است که یک معنای بسیار عامی دارد.
وی اضافه کرد: محصور کردن رضایت و غضب فاطمه زهرا(س) به یک واقعه یا یک شخص یا برخی اشخاص یا برخی از امور به نظر میرسد درست نیست و این مساله یک شاخص است.
وی با بیان اینکه رضایت و غضب مراتب دارد، تصریح کرد: این معیار نهتنها برای دشمنان بلکه برای پیروان حضرت زهرا(س) و اهلبیت(ع) نیز معیار است؛ ممکن است ما نیز رفتاری داشته باشیم که موجب رضایت حضرت زهرا(س) یا خداینکرده موجب غضب آن حضرت شود.
استاد حوزه علمیه قم با طرح این سوال که چه چیزی موجب رضایت و چه چیزی موجب غضب آن حضرت میشود، خاطرنشان کرد: این مساله گره زدن همه امور به یک فرد نیست که بگوییم چرا اینطور است؟ این یک منطقی دارد.
وی تاکید کرد: فاطمه زهرا(س) که همه وجودش خدایی است، از مقربترین بندگان خدا به خداوند است و اصلا یک شخصیت به تمام معنا الهی است؛ آن حضرت بهغیراز میزان الهی نه رضایت پیدا میکند و نه غضب پیدا میکند، او نه مبتلا به نفسانیات است که مثل رضایت و غضب ما تابع بسیاری از امور باشد.
وی ادامه داد: فاطمه زهرا(س) انسان کاملی است که شخصیت، خواسته ها، دلبستگیها و زندگی اش بر مدار حقتعالی و خواسته خداوند تبارکوتعالی است و پیامبر خدا(ص) نیز به این دلیل رضایت و غضب او را معیار قرار داد.
نورمفیدی گفت: پیامبر(ص)، فاطمه(س) را بهعنوان بانوی اول و سرور زنان و انسان های عالم معرفی کرد که به مردم و جامعه بفهماند که یک زن می تواند به جایی برسد که جز خدا در زندگی او حاکم نباشد و آنقدر محبوب خدا باشد که خداوند بگوید هر چه او بگوید من گفتم، هر چه او نمی پسندد من نمی پسندم.
وی اضافه کرد: از سلاله پاک و مطهر چنین بانویی، فرزندانی مثل خود او متولد شدند و هدایت و زعامت جامعه را به عهده گرفتند و افسوس که جامعه از هدایت و رهبری آن حضرت محروم شد.
وی تاکید کرد: برای انکار و شبهه در فضیلت های این خاندان جز جهالت یا عناد، وجه دیگری نمیتوان برایش تصور کرد./
نظر شما