سید مهدی طلائی مقدم روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هزینه تعمیر و بازسازی کامل و اساسی یک دستگاه لوکوموتیو را حدود یک میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: با انجام تعمیر اساسی از سوی متخصصان بومی، این هزینه ۱۰ درصد کاهش یافت.
وی اظهار کرد:: همچنین با بومی سازی تعمیر دستگاه های یادشده نه تنها هزینه ها کاهش یافته است بلکه زمان تعمیر هم ۷۰ درصد کاهش یافت که این موضوع نقش مهمی در بهره برداری بیشتر و بهتر ایفا میکند.
به گفته این مسئول،تعمیر اساسی و مستمر لوکوموتیو از جمله هزینههای اجباری تحمیل شده به صنعت ریلی کشور است که تاکنون باید انجام می شد و علاوه بر هزینه، زمان قابل توجهی را نیز به خود اختصاص میداد.
وی با بیان اینکه پیش از این کار در خارج شهرستان بافق انجام میشد،۶ تا ۱۲ ماه زمان میبرد، تصریح کرد: در حال حاضر برای این کار ۴۰ تا ۴۵ روز برای تعمیر اساسی یک دستگاه لوکوموتیو از سوی جوانان متخصص بومی در محل کارخانه بافق زمان نیاز است.
طلائی مقدم با اشاره به اینکه در گذشته از قطعه های مستهلک و فرسوده در این کارخانه استفاده میشد، خاطرنشان کرد: این در حالی است ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینهها صرف خرید قطعه از خارج و ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینهها هم صرف خرید قطعه ساخت داخلی میشد.
به گفته وی در حال حاضر با بازسازی و تعمیراساسی قطعه های مورد نیاز لوکوموتیو در داخل، این هزینهها کاهش پیدا کرد.
فرماندار بافق تصریح کرد: هم اینک ۱۰۶ دستگاه لوکوموتیو در شهرستان بافق نگهداری و تعمیر میشود که از این تعداد ۵۰ مورد جی ای، ۴۹ لوکوموتیو آلستوم و هفت دستگاه لکوموتیو «آر.اُ.اُ» است.
به گفته وی هم اکنون افزون بر ۳۰۰ نفر در کارخانه تعمیر دیزل و لو کوموتیو شهرستان بافق به کار اشتغال دارند.
شهر بافق بر سر پنج راه ریلی کشور قرار دارد ( بافق- تهران، بافق - بندرعباس، مشهد، کرمان، زاهدان) و به همین خاطر ایجاد صنایع جوار ریلی مانند ایجاد کارخانه ساخت لوکوموتیو و از این قبیل صنایع مرتبط با راه آهن، همواره از مطالبه مردم و مسئولان محلی بود و هست.
مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.
نظر شما