فضای مجازی منبع نخست افکار عمومی برای کسب اخبار مذاکرات وین

تهران- ایرنا- نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان می‌دهد بیش از ۵۱ درصد مخاطبان، اخبار مذاکرات وین را از فضای مجازی پیگیری می‌کنند و در این میان بیش از ۳۵ درصد پاسخگویان نیز اعلام کردند که شبکه‌های اجتماعی ایرانی منبع کسب اطلاعات آنها از این رخداد مهم بین‌المللی است.

به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، دور هفتم مذاکرات در وین درباره برنامه هسته‌ای ایران در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) آغاز شد. موضوع اصلی این گفت وگوها، لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

این مذاکرات با محور رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران در شرایطی پی‌گیری می‌شود که به‌رغم فشارهای ناشی از خط تخریبی رسانه‌های معاند، گفت‌وگوها به همت هیات جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های ملموسی را تجربه کرده است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در این رابطه گفته است: در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد، اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است. امیدواریم طرف‌ها در دور جاری مذاکرات به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسند.

با توجه به اهمیت این موضوع، اداره‌ کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا موضوع افکارسنجی آنلاین هفته گذشته را به موضوع «مذاکرات لغو تحریم» اختصاص داده است. پرسش‌های این نظرسنجی در روزهای ۱۰ آذر تا ۲۵ آذرماه جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و ۱۲ هزار و ۲۸۶ نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند «با توجه به ادامه مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین اخبار مربوط به این مذاکرات را تا چه اندازه دنبال می کنند؟» که در این خصوص ۴۰.۹ درصد پاسخگویان اعلام کردند اخبار مذاکره را به میزان زیاد دنبال می‌کنند و ۱۸.۸ درصد پاسخ‌دهندگان به طور متوسط و ۱۶.۹ درصد هم به‌ مقدار کم اخبار مذاکرات را رصد می‌کنند و در حالی که ۲۳.۵ درصد پاسخ گویان اصلا تمایلی ندارند که در جریان این اخبار قرار گیرند.

 فضای مجازی منبع نخست افکار عمومی برای کسب اخبار مذاکرات وین

بر اساس نتایج بدست آمده؛ ۵۱.۲ درصد مخاطبین، از فضای مجازی برای پی‌گیری اخبار مذاکرات وین  استفاده می‌کنند و ۲۶.۵ درصد دیگر بستر خبری خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنلاین را برای آگاهی از اخبار مذاکرت انتخاب کرده‌اند و ۲۱.۴ درصد شرکت‌کنندگان نیز موافق رصد اخبار مذاکرات از طریق شبکه‌های تلویزیون هستند و۰.۹ درصد پاسخگویان صرفا از بستر خبری رادیو در این زمینه استفاده کرده‌اند.

 فضای مجازی منبع نخست افکار عمومی برای کسب اخبار مذاکرات وین

یافته‌های این نظرسنجی آنلاین نشان می‌دهد در صورت استفاده از بسترهای فضای مجازی، ۳۵.۶ درصد پاسخ‌گویان شبکه‌های اجتماعی ایرانی را برای در جریان قرار گرفتن اخبار مذاکرات وین انتخاب می‌کنند و هم‌چنین ۳۱.۱ درصد افراد از طریق پیام‌رسان تلگرام و ۲۶.۸ درصد هم از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام این رویداد مهم سیاسی را دنبال می‌کنند. ۶.۵ درصد دیگر هم اعلام کردند که از رسانه خبری توییتر در این زمینه استفاده کرده‌اند.

 فضای مجازی منبع نخست افکار عمومی برای کسب اخبار مذاکرات وین

با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی دقیق و به‌ موقع اخبار مذاکرات لغو تحریم‌ها، اکثر شرکت‌کنندگان این نظرسنجی (معادل ۴۰.۹‌ درصد) سطح پوشش رسانه ای اخبار مربوط به این مذاکرات را ضعیف، ۲۸.۹ درصد متوسط، ۲۱ درصد خوب و ۹.۳ درصد پاسخ‌دهندگان عالی توصیف کردند.

 فضای مجازی منبع نخست افکار عمومی برای کسب اخبار مذاکرات وین

از دیگر یافته‌های این نظرسنجی می‌توان به این مطلب اشاره داشت که ۵۸.۶ درصد پاسخ‌گویان علاوه بر رسانه‌های داخلی، از طریق رسانه‌های خارجی نیز اخبار مذاکرات وین را دنبال می‌کنند و ۴۱.۴ درصد دیگر هم فقط رسانه‌های داخلی را منبع پی‌گیری این اخبار قرار دادند.

 فضای مجازی منبع نخست افکار عمومی برای کسب اخبار مذاکرات وین

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌ بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی، تاکنون توانسته دیدگاه‌ها و مطالبات عمومی را در ۵۵ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوع‌های مختلف از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، محدودیت‌های کرونا، خرید آنلاین و وضع بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیت‌های کرونایی، هتک حرمت مسئولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها، چهارشنبه آخر سال، سفرهای نوروزی، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روز طبیعت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، چالش‌های رونق تولید، ارزهای دیجیتال، انتخابات ریاست‌ جمهوری، بحران کم آبی، بازار ارز، تبلیغات در انتخابات ریاست‌ جمهوری، تاثیر خشکسالی بر کشور، وعده ها و شعارهای تبلیغاتی، مناظره‌های انتخاباتی، فرجام مناظره‌ها، مشارکت در انتخابات و  اولویت‌های رییس‌ جمهوری منتخب، نحوه پرداخت یارانه در دولت آینده، بحران کم آبی، روند واکسیناسیون کرونا، تاثیرات قطع برق، حمایت از تولید داخلی، اولویت‌های دولت سیزدهم، چرخش های تحول آفرین دولت، روند واکسیناسیون، بازگشایی مدارس، آزادسازی واردات خودرو، برنامه شاد، شبکه های اجتماعی، سفرهای استانی رییس‌ جمهور، طرح پیش‌فروش خودرو، واکسن گریزی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، منع تردد شبانه و عادی‌سازی کرونا در شرایط کنونی جامعه مطرح کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha