علیاکبر علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تحقق این مطالبه مردمی در گذشته به عنوان یک درخواست در سطح شهرستان دامغان و استان سمنان مطرح بود که اکنون در سطح ملی در حال بررسی است و با دستور هیات دولت، این موضوع در وزارتخانههای راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دارای پرونده شد.
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم، جابهجایی ریل راه آهن توسط وزیران راه و شهرسازی و میراث فرهنگی بررسی شد که به دلیل پایان کار دولت ناتمام ماند.
علیزاده اضافه کرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی دولت قبل، این موضوع را در دولت جدید به صورت جدی درخواست و پیگیری کردیم و مقدمات لازم برای این اقدام انجام شده است.
نجات تپهحصار از ریل آهن، زمینه ثبت جهانی آن
تصریح کرد: بنا به مصوب شدن موضوع بررسی طرح جابهجایی ریل راه آهن از مجموعه تاریخی تپه حصار دامغان توسط هیات دولت، مقرر شد تا با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، بازدید از این مجموعه تاریخی انجام شود که امیدواریم هر چه زودتر تپهحصار دامغان از آسیب عبور قطار نجات پیدا کند.
علیزاده اظهار داشت: این خواسته مردم دامغان یک موضوع مهم و مطالبه اصلی است که انتظار داریم تا دولتمردان با نگاه ویژه خود در جهت رفع این مشکل و حفظ این اثر تاریخی منطقه گام بردارند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: تپه حصار دامغان با قدمت بیش از هفت هزار ساله در محدوده شهر دامغان بهعنوان مرجع علمی تپههای عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح ریل راه آهن در این محوطه تاریخی، امیدهای ثبت جهانی اثر نیز زنده میشود.
به گزارش ایرنا، تپهحصار یکی از مهمترین محوطههای دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمیگردد.
این تپه باستانی، سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپهحصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد میرسد.
تپهحصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
نظر شما