ترافیک، معمای حل نشدنی پایتخت

تهران- ایرنا- ترافیک شهر تهران با قدمتی ۵۰ ساله به یک معمای حل نشدنی تبدیل شده و حل این معضل بزرگ به عنوان تهدیدی برای پایتخت در حد وعده و وعید مدیران مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، همگان کلانشهر تهران را به آلودگی و ترافیکش می شناسند، ترافیکی که دیگر امان شهروندانش را بریده و در این زمان که آلودگی هوا نیز افزایش یافته، برای رفع این مشکل شهری ارائه ایده های جدید، فکری نو و اقدامی علمی و خلاقانه ضروری است.

تداوم ترافیک تهران سبب شده که رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در بیاناتی از مسئولان و نخبگان درخواست کند تا برای حل مشکل ترافیک شهری بصورت علمی اقدامات لازم را به عمل آورند.

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب بلافاصله جلسه شورای ترافیک شهر تهران به ریاست علیرضا زاکانی شهردار تشکیل و در این جلسه ۹ سرفصل برای حل مشکل ترافیک پایتخت تدوین شد.

شهردار تهران در این مورد گفت: سر فصل اول برای حل مشکل ترافیک شهر تهران بحث ایده و فکر پیشرو در این زمینه است، سر فصل دوم مربوط به توسعه زیر ساخت های شهر با نگاه انسان محور است که با استفاده از آن بتوانیم شهروندان را اغناء کنیم تا برای مسافت های کوتاه و درون محلی از وسیله شخصی خود استفاده نکنند.

زاکانی در تشریح سر فصل سوم نیز اظهار داشت: سر فصل سوم این است که در برنامه ریزی و اقدام ها باید به سمتی حرکت کنیم که حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند و باید بدانیم و به این موضوع آگاه باشیم تا جایگزین مناسب نداشته باشیم نمی توانیم به مردم بگوییم از وسیله شخصی استفاده نکنند.

وی بیان کرد: سر فصل چهارم، بحث هوشمند سازی و استفاده از فناوری های نوین برای تسهیل گری است و در تشریح سر فصل پنجم می توان به توسعه زیرساخت چراغ ها و دوربین های شهر اشاره کرد که هوشمندی را میسر می کند.

شهردار تهران ادامه داد: سر فصل ششم، سیاست گذاری مدیریت تقاضا سفر و سر فصل هفتم قانونگذاری و قاعده گذاری است که باید تعیین کنیم چه چیزی را باید پیگیری کنیم.

وی با بیان این مطلب که سر فصل هشتم فرهنگ سازی و آموزش است، گفت: سر فصل نهم و آخرین سر فصل، برخورد با متخلفان در حوزه حمل و نقل است و به اعتقاد من این ۹ سر فصل را باید سر فصل اساسی بدانیم که باید درباره آن بحث شود تا مشخص شود کدام موضوع در حیطه اختیار شهرداری و کدام موضوع در حوزه اختیار شهرداری نیست تا نشست و جلسه های آن با سایر دستگاه های اجرایی برگزار شود.

شهردار تهران با تاکید بر این نکته که اگر می خواهیم درباره ترافیک صحبت کنیم باید ذیل این ۹ سر فصل صحبت شود، بیان کرد: اگر ظرفیت های استفاده راحت شهروندان از حمل و نقل عمومی را ایجاد کردیم آنگاه می توانیم ضابطه های سخت گیرانه ای داشته باشیم و اگر جلسه های ما به سمت تصمیم های کاربردی نرود گویا ما به شکل مجازی چند مبحث را مطرح کرده ایم.

به گفته وی، از زمان تصدی مسئولیت برای تامین منابع مالی ۵ کارگروه تشکیل شده که به مشارکت های داخلی و خارجی، بانک، فاینانس و تامین مالی از طرف ظرفیت های قانونی تقسیم می شود.

زاکانی با اشاره به تاکید رییس جمهور در جلسات هیات دولت به هوای پاک و رفع آلودگی و ترافیک شهری ادامه داد: هیات دولت در این زمینه آمادگی دارد و ما می توانیم بسته های خوبی به دولت ارایه کنیم.

ترافیک، معمای حل نشدنی پایتخت

شهروندان تهرانی همواره از ساعت ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ دقیقه شاهد ترافیک در معابر تهران هستند و حتی طول ترافیک صبحگاهی در برخی از خیابانهای پایتخت در یک روز عادی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر و طول ترافیکی عصرگاهی بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ کیلومتر برآورد می شود.

مساحت ترافیک تهران در روزهای عادی یک هزار و ۱۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع است و حجم و طول ترافیک در صبح، عصر و شب در شهر تهران متفاوت است و این موضوع در روزهای بارانی و عادی با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد که اوج تراکم و ترافیک در پایتخت صبح ها ۷:۳۰ دقیقه و عصرها ۱۸:۳۰ دقیقه است و شروع و خاتمه ترافیک در یک روز عادی از ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ دقیقه شب است و بعد از این ساعت تقریبا ترافیک در محورها، به صورت عادی در می‌آید.

در این خصوص استاندار تهران با اشاره به مشکلات ترافیک شهر تهران و افزایش تردد خودروهای شخصی در معابر پایتخت گفت: برای کاهش ترافیک تهران توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار ضروری است.

«محسن منصوری» در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تردد روزانه بیش از چهار میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در کلانشهر تهران گفت: در زمینه برقی کردن موتورسیکلت ها و اتوبوس های درون شهری نیز دولت مصمم است این طرح را در کلانشهر تهران اجرایی و عملیاتی کند.

وی یکی از دلایل افزایش ترافیک این روزهای پایتخت را شیوع ویروس کرونا اعلام کرد و گفت: پیش از شیوع این ویروس روزانه حدود چهار میلیون نفر از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو استفاده می کردند که این میزان اکنون حداقل ۵۰ درصد کاهش داشته و این امر باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی و رشد حجم ترافیک در تهران شده است.

برخی از کارشناسان حمل ونقل شهری معتقدند که بخش زیادی از ترافیک معابر تهران به دلیل تخلفات ترافیکی است، زیرا در خیابان‌ها شاهد پارک دوبل و پارک‌های غیرمجاز هستیم که اگر با همین یک مورد تخلف با قاطعیت برخورد شود به صورت چشمگیری ظرفیت شبکه معابر تهران افزایش می یابد و تردد خودروها روان می شود.

سال ها است مساله ترافیک تهران به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های زندگی شهری عنوان می‌شود و این موضوع باعث کاهش کیفیت زندگی، اتلاف وقت مردم، آلودگی هوا و صدا و همچنین تهدیدی برای سلامتی شهروندان شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است: عمده ترافیک پایتخت بدلیل تردد خودروهای شخصی است که عمدتا تک سرنشین هستند.

«سید مجتبی شفیعی» به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از ارکان رفع مشکل ترافیک در تهران توسعه حمل و نقل عمومی است و باید برای تردد خودروهای شخصی محدودیت ایجاد کنیم و بدلیل عدم تناسب بین شبکه معابر و تقاضای جابجایی این حجم ترافیک در شهر ایجاد می شود.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حدود ۱۰ سال اخیر سرعت توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو بسیار کم بوده و اگر سرعت توسعه مترو در تهران مناسب بود، حجم سفرهای شخصی در تهران قطعا کاهشی بود و اکنون شاهد چنین ترافیکی نبودیم.

به گفته وی، حل مشکل ترافیک در برنامه های میان مدت و بلند مدت قابل حل است و در این زمینه مدیریت شهری با همکاری دولت باید زمینه ساز توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت شوند تا به تدریج شاهد کاهش ترافیک در تهران باشیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در کنار توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تلاش هستیم با طرح کارشناسانه و ایده های خلاقانه از طرح جدید ترافیک در تهران رونمایی کنیم و در این مسیر با تمام تلاش وارد شدیم.

ترافیک، معمای حل نشدنی پایتخت

گرچه ترافیک تهران بیش از ۵۰ سال قدمت دارد اما افزایش میزان ترافیک به دلیل تولید انبوه خودروهای داخلی است و هم اکنون خیابان های پایتخت جوابگوی این حجم خودرو نیست و انجام اقدامات خلاقانه در این زمینه ضروری است.

ترافیک مدتی است که در خیابان های تهران بیشتر شده و از ماه‌های گذشته مردم شاهد سنگین تر شدن این معضل نسبت به قبل از کرونا هستند و این نشان می دهد که شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی کمتر و از خودروهای شخصی خود بیشتر برای تردد در سطح شهر استفاده می کنند.

معضل ترافیک در تهران موضوع جدیدی نیست لذا استفاده از نظرات کارشناسان حمل ونقل، کارشناسان راهنمایی و رانندگی و نخبگان علمی، تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی، اعمال محدودیت‌های ترافیکی بیشتر و اعمال قانون سفت و سخت باعث خواهد شد که روند ترافیک در کلانشهر تهران نزولی شود.

به اعتقاد برخی از کارشناسان توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی، کاهش سفرهای شهری با هوشمندسازی، گران ‌کردن هزینه استفاده‌ از وسایل نقلیه شخصی به‌ ویژه در ساعات پیک ترافیک و اعمال برخی اصلاحات هندسی از مهم ترین راه‌حل‌های رفع ترافیک پایتخت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha